Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Aleta, du kan ju starta en tråd och ropa ut uppropet här på BT tycker jag gott!

Didis, hit med en näve biskvier! DET var länge sedan! Nyponsoppa med biskvier och en klick grädde...

Jag har idag varit på undersökning förresten och fick klartecken för steg två i hormonbehandlingen inför ivf:en. Det betyder i klartext att jag nu ikväll tagit första sprutan på mig själv. De sprutorna ska skjutsa igång äggproduktion så att det istället för bara ett blir många.
    Sist jag tog hormonet var inför insemination och då är det ju ett ägg man vill ha fram. Alltså är dosen nu GANSKA hög. Undrar hur det blir på humörfronten? Jag har ju de senaste två veckorna kastats ner i klmakteriet. Roligare har jag haft det, men vad ska mansäga - det svänger ju katten?

• passionsblomman

Tack för alla påhejningar! *knaprar biskvier*

Jag ska förmodligen ta sprutorna i 14 dagar. Under tiden görs ultraljud för att kolla hur folliklarna (äggblåsorna) utvecklas. När de är många och stora nog får man order att göra sig resklar och åka iväg till kliniken (i vårt fall till Uppsala) och då ska man också ta en ytterligare spruta-som framkallar själva ägglossningen. Under tiden ska man dock fortsätt med den spray som hindrar ens egna ägglossning.

Så som jag sa till gynekologen idag: Snacka om att gasa och bromsa samtidigt! Och vore det inte vääääldigt konstigt om det där hormonpåslaget inte skulle märkas på något vis?
    Jag vet då hur jag kan bli både innan mens och om jag käkar fel p-piller tex...

• passionsblomman

Förut idag pratade vi i andra bebistråden om hur öppen man ska vara gentemot omgivningen. Föga förvånande antar jag för er som känner mig, förespråkar jag öppenhet.
    Men så skulle jag berätta lite informativt för mamma alldeles nu. och jag märker att jag inte tål en enda fråga knappt från henne! Skitirriterad blirjag!

sSom "men Passion, hur ska du förhålla dig till det DÄR då att det blir så många ägg och tänk om du får sex bebisar"

"MAMMA, man får vara JÄVLIGT glad om det blir EN bebis, och man får inte ens välja att sätta sig i situationen där man riskerar att det blir sex bebisar. Och sannolikheten är väldigt mycket större att det INTE blir något"

Ändå undrade jag själv bara häromsistens hur många ägg de egentligen sätter tillbaka ochifall man får delta i det beslutet.

Man är ju helt dum i huvet!
    Fast jag sa till mamma att jag märker att jag egentligen inte alls vill prata om denh här saken med dig. Jag vill bara delge informatoion så du vet vad som händer. (för hon hade sms:at idag och undrat hur vi har det)
    Detaljsnacket och alla mina nojjor tar jag på nätet med mina vänner är som också är i de här berg-och-dalbanan.
    Hon fattade det som tur var.

• passionsblomman

Hahha! Nä oroa dig inte didis. Den jag biter huvet av lär väl bli min stackars sambo isåfall. Fast jag har sagt att det får han stå ut med, när han var så seg och vägrade i sten att tycka att fler barn än ett vore bra i så många år att det blev så här.

Jag tänker iallafall skita i allt som har med viktnedgång, jobbansökningar och annat ansträngande att göra just nu. Det här får baske mig räcka.

Det värsta blir solklart att V-Ä-N-T-A från att de satt tillbaka eventuellt bra embryo, till att man får veta om det fäste och gick bra. Då kommer jag antagligen att vara ett vrak

ÅTTA bebisar säger du? Hur fasen planerade de läkarna?
    Här i Sverige sätter man bara tillbaka ETT ägg, i undantagsfall och mycket sällan två. Då är det ju verkligen inte möjligt att det blir massor av barn. Tvillingar kan det ju bli, ifall ett ägg blir två, men inte annars.

• passionsblomman

Herregud Didis, vad är det för person du hittat där i amerikat!

Nä, här i Sverige ser man tvilling- eller ännu fler barnsggraviditeter som alldeles för riskabelt. Så det får man inte.

• passionsblomman

Det man istället ska hoppas på är följande:

Vi ska hoppas på att det blir många guldägg av topp-kvalitet och så ska de befruktas, delas och se alldeles förträffliga ut. Ett ska sättas tillbaka och de andra ska hålla så hög kvalité attde sparas i frysen. jo, ni läste rätt! Man kan FRYSA IN embryon, fattar ni!!! och har man då ingen lycka med första försöket kan man alltså tina de små eskimåerna och OM något överlever den processen så kan man sätta tillbaka det och hoppas det funkar!

• passionsblomman

Ojsan vad tiden gick nu då!

Ja, läs lite om öronkrumelurerna du. *flinar elakt*
    Själv behöver jag en macka *hungrig*

Ses!

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången