Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Tantvarning för 7:e gången

Hemma igen. Vad det handlar om i det här fallet är egentligen mer en klassituation än att min egen son är specifikt utsatt för mobbing.

Däremot är ju han den som reagerar, dels för att han är ny och inte alls van vid att det fungerar som här. Men också för att han är den han är och han tar ingen skit. Jag undrar vem han kan ha fått det ifrån?

I denhär klassen är de TIO brudar och tre killar. Min son upplever att de är helt maktfullkomliga och att kan göra sprescis som de vill utan att han -eller de andra killarna kan hävda sig eller freda sig.

De tror att jag är en boxsäck som man kan göra vad som helst med och en tjej har sedan första dan sagt att "kolla han tål att man sparkar honom". Om man själv gör något fel måste man säga förlåt men när de gör något kommer alla de andra och försvarar den ejejen.

Jag känner mig som Merlin när alla fick kasta frukt på honom, sa han nyss.
    -Det är en scen där unge Merlin sitter i stsocken på torget och alla kastar ruttna grönsaker på honom.

Eller,"Det är som att någon har en pistol och man inte kan och inte får försvara sig,. Det är bara att konstatera att jaha, nu var det dags igen"

Ganska starka exempel på hur han känner sig...

Jag tror det är dags att brudarna börjar greppa läget. Jag har redan pratat med fröken två ggr nu idag och ska ta det en vända till nu ikväll. Hon var väl medveten om att hon har ett par rediga lipsillar och skvallerbyttor i sin klass.

Dags för lite realitycheck och insikt om eget beteende och dess konsekvenser.

jag är ganska säker på att de bör jobba brett i klassen med det här och att det kanske kan visa sig bli lite nyttigt för utvecklingen i gruppen att det kom en liten kille som inte bara köper läget till vilket pris som helst.

De här tjejerna behöver begripa att killar har känslor och räknas lika mycket som de själva och att det inte är deras privilegium att styra och ställa bara för att de är fler.

Jag kommer att ha fortsatt dialog med personalen och med sonen och se vad som händer närmsata tiden. Gruppdynamik är en process.

Skulle saker inte ta en positiv vändning så kommer jag naturligtvis att gå in mer påtagligt personligen. Men min tidigare erfarenhet är att när barn väl sätter sig ner och tänker till är de egentligen rätt klara över hur de vill ha det och de bästa lösningarna är när DE tar itu med saker.
    Ibland är allt som behövs en riktig tankeställare.

Och att min son storgrät idag tror jag kan ha varit en överraskning för en och annan...

• passionsblomman

Hm, ja man kan ju konatatera att de fått något väldigt konkret att arbeta med med tanke på den likabehandlingsplan som onen just idag fått med sig hem i ryggsäcken. Jag hoppas få tag i "fröken" igen nu idag och berätta vad sonen sagt till mig och så höra efter hur hon tänker ta saken vidare.

Funderar på att ringa en annan mamma som också har en son också och höra om hon känner igen det här.

• passionsblomman

Mulle, inte för att jag kan komma på något tillfälle då man VILL ha kräksjukan, men så mycket sämre timing än just när man är nyopererad är ju svårt att tänka sig!
    Men grattis till att det gick bra för övrigt och att du känner dig glad! Du har ju verkligen ruvat på det här beslutet länge så det måst kännas roligt att ha kommit till skott.

Bruttan, fy tusan för den där GBS-en! Tycker du med råge har nog som det är UTAN krämpor eller infektioner!

Fjosok, ska du sälja din lägenhet eller vad?

• passionsblomman

Ta det lugnt Heloise. Din gård finns och blir till salu precis när det är meningen.

Det finns förresten många billiga ställen här där vi bor och det finns ett litet bibliotek du kunde göra till ditt eget i byn också. OCH vi har el året om. Det ska tom bli fjärrvärme i byn nu. Mindre än 2 mil till stan måste väl duga åt herrn i huset?

• passionsblomman

Vi kommer att göra STÅLAR!

Frulle skrev 2010-01-21 13:29:26 följande:
    Du sjunger Ken leeeeeeeee.. Och så jag på sked! Blir ju en hit!!
  • passionsblomman

Jo just det! Det var ju det de hade de förra ägarna. Jag har ju tom ett pyttelitet stall.

Fast jag vill hellre ha en Linderödsgris.

Aleta skrev 2010-01-21 13:25:17 följande:
    Passionsblomman, behöver inte du fyra små hästar i trädgården?
  • passionsblomman

Jag har sett annonsen Cantaton. Däremot kunde jag inte klicka fram så jag fick lyssna. Det blev något fel på hela tjottaballongen efter att jag hade väntat jääääättelänge!

Men jag har väl en kass dator...

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången