Inlägg från: MondayGirl |Visa alla inlägg
  • MondayGirl

Byta Förnamn?!

Jag trivs inte med mitt förnamn Pernilla, har aldrig riktigt gjort det.
    Nu har jag gått och funderat på om jag ska byta till ett annat namn eller inte, kan inte riktigt bestämma mellan mina namnalternativ och nu ska vi snart skicka inbjudningarna till vårt bröllop i maj.

Om jag byter namn nu så kommer jag såklart säga till alla jag känner att jag bytt namn och till vilket innan jag skickar inbjudningarna så att folk vet vilka det är som ska gifta sig =)

Men... är det dumt att byta så här nära inpå bröllopet.
    Kommer det blir konstigt för folk?!

Vad tror ni?!

Jag har skrivit om detta tidigare. Vill ni läsa det som skrivits då så hittar ni det här:
    brollopstorget.se/Forum-1-76/m3426823.html

• Svar på tråden Byta Förnamn?!
  • MondayGirl

Varelse:

Jag tror också att det kan bli lite konstigt, men det är nog en vanesak. När jag hetat mitt nya namn ett tag så kommer nog folk inte kunna tänka sig att jag hetat Pernilla en gång i tiden =)

Alltså jag mår inte dåligt av att heta Pernilla, jag gillar det inte bara.

Det tar ca. 4-7 veckor att få det bytt på papper, men jag behöver inte få papprena klara innan jag skickar inbjudningarna. Bara jag har papprena till vigseln så är det lugnt och det hinner jag få.

Min förslag är Elli/Ellie, Ellinor eller Elin.
    Vill helst ha ett internationellt namn och isf är itne Elin så bra, men annars så känner jag nog lika för mycket för alla namn tror jag.

Vad tycker du?!

---

Niini:

Det är ett bra förslag, men jag hinner inte riktigt det.
    Helst så vill jag ju att allt ska vara klart till bröllopet.
    Tror att det roligare att se tillbaka på alla grejer, minnen och foton från bröllopet om det är det namnet jag kommer heta i framtiden som är med på alla saker som det står mitt namn på.

Vad tror du om det?!

• MondayGirl

Oktoberbrud2010:

Åh vad skönt att höra om någon som har bytt och som är nöjd! =)
    OM jag byter kommer jag att behålla Pernilla som andra namn, så jag kommer inte ta bort det helt.
    Kommer säkert bli jättesvårt att få folk att kalla mig för ett nytt namn, så jag antar att jag kommer få kämpa.
    Tack för ditt svar!

• MondayGirl

Niini:
    Tack för ditt tips!
    Ja, tar jag Ellinor kan jag ju faktiskt kallas för Elli =)

• MondayGirl

JollyO:

Jag gillar fortfarande Ella, ende grejen med det är att min kusins barn heter det och att släkten (främst min föräldrar)tycker att det är dumt att byta till det när det redan finns i släkten...

Det andra du skrev var ett jättebra förslag. Jag har faktiskt funderat på det innan =) att skriva alla våra namn.

Tack för ditt svar! =)

• MondayGirl

Pillan Bridezillan:

Hehe =)

Jag vet inte om det är något särskilt som gör att jag inte trivs med namnet. Kan inte komma på någon situation där jag blivit retad eller liknande.

Jag tror också att jag kommer fortsätta vara en Pernilla i tanken för många, men det får väl vara så isf.

Du kanske har rätt angående inbjudningarna. Viktigast är kanske att jag gifter mig i rätt namn.
    Jag tyckte också att JollyO:s förslag var bra =)

Tack för svar och lyckönskningar!

---

Varelse:

Jag gillar också Elli =)
    Skulle helst vilja ha jämna antal bokstäver i namnet, men vet inte om det är finast med Elli eller Ellie.
    Vad tycker du?!
    Ellen är fint, det heter min mormors syster så jag tänker alltid på henne eller Ellen DeGeneres när jag hör det namnet =)

Tack för att du säger vad du tycker!

---

KatjaB

OM jag byter (och inte skriver båda namnen) så kommer jag säga det till alla personligen innan inbjudningarna skickas och då borde dom ju förstå vem det gäller.

Jag tänkte också på det att ta det namnet jag bestämmer mig för utan att säga något till någon, Pernilla kommer ju vara kvar som andra namn, för då säger i alla fall prästen båda mina namn i kyrkan.
    Så det var en bra idé!

Tack! =)

• MondayGirl

Varelse:

Jag är lite mer inne på Elli, men du kanske har rätt. Det är kanske lite mindre likt ett killnamn om man har "e" på slutet.

Trevlig helg! =)

• MondayGirl

Trasan99:

Tack för ditt svar!
    Jag har ett smeknamn som jag inte alls gillar som mina kompisar kallat mig för läänge. Jag försöker få mina kompisar att vänja av sig så det kanske är bra att passa på att byta namn nu. För jag tror inte att det spelar någon roll vilket namn dom ska lära sig säga (om det är det namn jag har nu eller det jag byter till), dom tycker bara att det är så svårt att inte säga smeknamnet längre. Om du förstår vad jag menar? =)

Svar på tråden Byta Förnamn?!