• Karolina A

Sardinien

Hej

Vi har tänkt att åka till Sardinien på vår bröllopsresa i maj. Är det någon som varit där som har några tips på platser att besöka/saker att göra?

Som det ser ut nu så väljer vi mellan två alternativ:

1) Åka charter med Fritidsresor till Alghero. Någon som kan rekommendera ett hotell?

2) Flyga med Ryanair och boka boende själva. Någon som har tips på var man ska bo alternativt ett seriöst uthyrningsföretag? Känner någon till sardegna.com?

Tack på förhand

• Svar på tråden Sardinien
  • Eileme

Jag och min sambo ska åka till Sardinien i sommar, vi var inne på en resebyrå och killen där rekommenderade det varmt. Han rekommenderade också att vi skulle bo på hotell Picalé, det var där han själv huserade sina föräldrar när de hälsade på. (Han hade varit där och jobbat i 2 år)

Ska bli spännande att åka dit, verkar toppen tycer jag!

• HappyE

Vi kommer åka till Sardinien på bröllopsresa, min kille har bott i Italien och alltid velat åka dit. Vi har köpt flyg, Ryanair, och bokar hotell via booking.com. Vår erfarenhet är att det är roligt att inte ingå i någon chartergrupp och att man oftast får mer för pengarna när man syr ihop ngt själv.

• Aleta

Mellan vilka flygplatser är det som Ryanair flyger?

HappyE skrev 2010-01-17 11:47:09 följande:
    Vi kommer åka till Sardinien på bröllopsresa, min kille har bott i Italien och alltid velat åka dit. Vi har köpt flyg, Ryanair, och bokar hotell via booking.com. Vår erfarenhet är att det är roligt att inte ingå i någon chartergrupp och att man oftast får mer för pengarna när man syr ihop ngt själv.
  • Det stora Blå

Vi bodde också på Picalé´.
    Några plus och minus:
    Minus:
    - Nära en hårt trafikerad strandväg (åtm. under högsäsong)
    Ambulanser åkte förbi tätt, och tutade vilt.
    - Mycket nära ett annat större finare hotell som spelar pianomusik halva natten. De serverar bl annat DYRA pizzor på det hotellet.
    - Gas-spis
    - Deposition på ett par tusen kr
    - Skugga vid halva poolen
    - Duvor vid poolen

Plus:
    Nära stranden och havet
    Promenadavstånd in till Gamla stan i Alghero
    2-rumslägenheter
    Nära till mataffären Isa (kundkod: använd plasthandskar när ni köper frukt och grönsaker)
    Nära till restaurangen som säljer pizzor per meter.
    Inte sååå långt från en STOR lyxig annan matbutik med bl a mycket delikatesser (glömt namnet på den butiken)

Den västra sidan av Sardinien är "billigare" än den östra.
    Nära till franska Korsika, bara ett "stenkast".
    Hyr bil och åk runt. Finns bra kartor att köpa.
    Bankomaterna var ofta tomma när vi var där (högsäsong).

På Sardinien finns många "Agriturismo" dvs bondgårder som hyr rum och lägenheter med helpension på riktig äkta italiensk mat.

På Sardinien äter de även Paella.

• HappyE

Vi flyger från Skavsta, Nyköping, till Alghero. Flygbussarna från Sthlm C kostar just nu 50 kr/person, går smidigt.

• Sundance

Vi har varmt blivit rekommenderad Sardinien av ett par beresta bekanta. Så nu försöker jag övertala sambon att vi inte ska på kryssning (har aldrig toklockat mig) utan åka till Sardinien istället. har alltså inget att komma med till TS men kan ju puffa tråden lite. Men när är det säsong på Sardinien?

• Aleta

Tack, det ska jag kolla upp!

HappyE skrev 2010-01-18 10:08:01 följande:
    Vi flyger från Skavsta, Nyköping, till Alghero. Flygbussarna från Sthlm C kostar just nu 50 kr/person, går smidigt.
  • Det stora Blå

Jag skulle föreslå att åka till Sardinien i juni eller i september, men absolut inte under augusti månad, då det ÄVEN är tjocksmockt med italienska turister.
    På sydvästra Sardinien kan man hitta lugna stränder och badvikar.
    Underbart vatten överlag överallt, smaragdgrönt.
    Pastarätterna är små eftersom det är förrätter i Italien.
    Gamla stan i Alghero är underbart romantisk.
    Följer barn med så finns det både McDonalds och ett tivoli.
    Längs strandvägen är det marknad varje kväll och natt i Alghero.
    Generellt så är Italien dyrare än t ex Grekland, och klädkoden är mycket viktigare.

• utomlands

Finns det resepaket för sardinien och korsika? Jag och min sambo funderar lite på att kobinera dessa och kanske även vatikanstaten om det hinns/har råd

Vi bor gärna lite halvspartanskt och mer idyll än all inclusive. Det lockar inte alls.

Svar på tråden Sardinien