• Karolina A

Sardinien

Hej

Vi har tänkt att åka till Sardinien på vår bröllopsresa i maj. Är det någon som varit där som har några tips på platser att besöka/saker att göra?

Som det ser ut nu så väljer vi mellan två alternativ:

1) Åka charter med Fritidsresor till Alghero. Någon som kan rekommendera ett hotell?

2) Flyga med Ryanair och boka boende själva. Någon som har tips på var man ska bo alternativt ett seriöst uthyrningsföretag? Känner någon till sardegna.com?

Tack på förhand

• Svar på tråden Sardinien
  • lillabruden

....varför ska man ha plasthandskar när man köper frukt&grönsaker?

Jag har också kikat på Sardinien, men som vanlig semester (gift sen 6månader nu) men vet inte riktigt om det blir det...kroatien och cypern finns med på listan...
    Det stora Blå skrev 2010-01-17 20:54:10 följande:

Vi bodde också på Picalé´.Några plus och minus:Minus:- Nära en hårt trafikerad strandväg (åtm. under högsäsong)Ambulanser åkte förbi tätt, och tutade vilt.- Mycket nära ett annat större finare hotell som spelar pianomusik halva natten. De serverar bl annat DYRA pizzor på det hotellet.- Gas-spis- Deposition på ett par tusen kr- Skugga vid halva poolen- Duvor vid poolenPlus:Nära stranden och havetPromenadavstånd in till Gamla stan i Alghero2-rumslägenheterNära till mataffären Isa (kundkod: använd plasthandskar när ni köper frukt och grönsaker)Nära till restaurangen som säljer pizzor per meter.Inte sååå långt från en STOR lyxig annan matbutik med bl a mycket delikatesser (glömt namnet på den butiken)Den västra sidan av Sardinien är "billigare" än den östra.Nära till franska Korsika, bara ett "stenkast".Hyr bil och åk runt. Finns bra kartor att köpa.Bankomaterna var ofta tomma när vi var där (högsäsong).På Sardinien finns många "Agriturismo" dvs bondgårder som hyr rum och lägenheter med helpension på riktig äkta italiensk mat.På Sardinien äter de även Paella.
  • Malla och Mojje

Jag har varit på Sardinien, dock värsta katastrofresan pga att det regnade varje dag. Alla som jag vet varit där har varit jättenöjda!

Jag vill tipsa om att det finns droppstensgrottor en bit från stan. Måste erkänna att jag inte sett dem eftersom de var stängda pga storm men de lär vara fantastiska om man är intresserad av sånt! Har bara hört gott om Sardinien i övrigt och Korsika måste man bara besöka.

Vi hyrde bil och åkte till den mest norra stranden på ön - James Bond - stranden (nån scen i en Bond-film har spelats in där). Har bara sett stranden i storm som sagt men den lär vara ett populärt resmål! Lycka till!

• Sundance

Kan man åka till Sardinien på vintern? Alltså mellan typ november-mars? Eller är det "kallt" där då? Som Mallorca och så kanske? När var ni där eftersom vädret var så dåligt Malla och Moje?

• Flisa80

Vi åkte i juli och det var perfekt. Vi hade strålande väder hela tiden!

Vi bodde ju som sagt på Picalé och var nöjda. Det ligger ju perfekt precis vid Lidostranden som har en underbar utsikt ut över bukten och ända bort mot fyren Capo Cattio.

Jag tycker absolut att man ska hyra bil, vi gjorde det och älskade det för det är så otroligt vackert. Grotto Nettuno - droppstensgrottorna- tycker jag absolut att man ska besöka, det är en häftig upplevelse om man inte har sett sådana förut. Det är många trappor ner, typ 600, som man sedan ska upp igen för.

Malla om Moje skriver om James Bond-stranden STINTINO-beach. Det var något helt fantastiskt att se detta kristallklara turkosa vatten, vi tyckte det var fantastiskt. Och så kan man imma ut till en ö med en Nuraghe på, ett slags försvarstorn tror jag det var, och ön var översållad med färsk vitlök.

Vi åkte även till staden Porto Cervo, så om man är intresserad av ENORMA båtar så är det dit man ska åka. Där hittar man privatbåtar som är stora som ålandsbåtarna. Med helikoptrar på. Vackert litet jetset-ställe.

Alghero är underbart, jättemysig gammal stad med trånga gränder och romantiska restauranger. Vi åt vår förlovningsmiddag på en restaurang som låg på muren runtomkring staden, med utsikt över hela hamnen och bukten. Vansinnigt vackert.

Ja, jag rekommenderar alla att åka till Sardinien, det märks nog!

• Det stora Blå

"lillabruden"

Hahahahaha, man måste inte ha plasthanskar när man köper frukt och grönt där i mataffärerna, men italienarna hade det, och tittade surt på oss om vi inte hade det . . . . . . .
    då stod man där och skämdes . . . . . . . .

• Karolina A

Tack för era tips.

Nu är resan bokad! Det blev charter med Fritidsresor till Alghero och hotell San Marco.

Jag kan tipsa om att Ica ger rabatt på många resor med Fritidsresor, bland annat till Sardinien.

• Aleta

Jättebra tips, tack!
    Karolina A skrev 2010-01-20 21:55:08 följande:

Tack för era tips.Nu är resan bokad! Det blev charter med Fritidsresor till Alghero och hotell San Marco. Jag kan tipsa om att Ica ger rabatt på många resor med Fritidsresor, bland annat till Sardinien.
  • utomlands

Karolina A:
    Vet du hur länge dom gör det? Brukar dom ge sånna rabatter?

• Karolina A

Utomlands: Enligt en bilaga i senaste numret av Buffé (tidningen för stamkunder) får man alltid minst 500 kr rabatt per bokad resa med Fritidsresor och TEMA om man bokar via www.ica.se. Just nu firas dock att Ica-kortet fyller 20 år, så då får man något de kallar trippelrabatt, dvs 1500 kr i rabatt på vissa utvalda resmål.

• utomlands

Jaha ojdå! Det är ju värt att kolla upp då kanske =)

• say yes

kan rekommendera att hyra bil och besöka Costa Smeralda när man är på sardinien. Otroligt vackert. Vi har hus på korsika och har åkt över ett par gånger och det är supervackert.

• Karolina A

Fler som ska åka till Sardinien eller har varit där? Jag tänkte skriva ned alla tips och ta med på resan.

Vi har tänkt hyra bil några dagar och göra dagsutflykter med utgångspunkt från Alghero, gärna till lugna lite avskilda platser med fin natur, tips mottages tacksamt!

Är det någon som vet om man kan hyra bil på plats och om det går bra att få bilen direkt? Är det vänstertrafik på Sardinien? Växlar man förresten pengar innan man åker eller fungerar det bra med Visakort?

Svar på tråden Sardinien