• utomlands

Ska jag konservera buketten? Funkar det?

Finns det nån som har konserverat sin brudbukett? Jag visste inte ens att man kunde göra det! Har googlat runt lite men bara hittat en fin bild på en jättefin bukett.
    Har ni sett någon, eller har ni konserverat? Är det bra/dåligt? Hur länge håller den?

• Svar på tråden Ska jag konservera buketten? Funkar det?
  • Aleta

Visst kan man det, men frågan är hur kul det är att ha en stor tavla med en blombukett bakom en glaskupa?
    De tappar lite i färg också och ärligt talat så tycker jag att det är ganska fult.
    Jag skulle ta snygga kort på den istället.

• passionsblomman

Det är mer och mer ovanligt och dessutom inte alls många florister som ens tar på sig att konservera buketter. I Sthlm fans en butik som en gång i tiden startade med detta som en av specialitéerna, men tom de har slutat med det.

Det beror på att det är vansinnigt mycket arbetstid bakom ett sådant jobb och det blir väldigt kostsamt innan buketten finns återmonterad och torkad bakom kupat glas.

Det är ine så många som när allt kommer omkring är beredda att betala såpass att det blir hållbart för butiker att syssla med.

Dessutom går långt ifrån alla blommor att behandla. Mycket funkar inte alls.
    Utöver det så är det ju så att den aldrig kommer att se ut som den gjorde som levande. Färgerna blir inte desamma och med tiden bleks de obönhörligen.

Jag tycker personligen att det är mer minnen och romantik i att på bröllopsdagarna framöver köpa hem blommor av sorter som fanns i brudbuketten och tillsammans njuta av levande, likadana och minnas på så sätt. Att låta fota buketten och dra upp den tillen tavla på cancas eller så är juockså ett tips där resultatet blir mer hållbart.

Till sist: Jag tycker en del av charmen med brudbuketten och att ha levande blommor är just att den är för bara en dag. Precis som själva bröllopsdagen.

• MammaMiaa

Jag har konserverat min brud bukett. Den tappade en hel del färg. Men jag tycker andå att den är vacker. Det är ganska dyrt. Min gick på 3500:- i en affär i Oxie.

• Besservvisser

Varför skulle man göra det?

Vad gör man med en konserverad bukett? Ta fram den och visa barnbarnen? Hahah

• Blivandefrueriksson

jag har sett en och för att va ärlig det var inte fint, och den liknade knappt ens den som var på bilderna från deras dag.

• Sebastiána
    utomlands skrev 2010-01-18 13:32:43 följande:
    Finns det nån som har konserverat sin brudbukett? Jag visste inte ens att man kunde göra det! Har googlat runt lite men bara hittat en fin bild på en jättefin bukett. Har ni sett någon, eller har ni konserverat? Är det bra/dåligt? Hur länge håller den?
    Ta ett fint foto och gör en canvastavla av den!
  • utomlands

Bra svar! Jag får nog hålla med om att en bukett för en dag är nog finare.. Jag är verkligen inte så där tussinussi med massor av torkade blommor och blommönstrat hemma. Usch! Det får nog bli MÅNGA foton ist

• sun moon

Jag la min förra bukett på min mormor o morfars grav (minneslund) och vill nog göra det samma med denna jag ska ha nu..

• KatjaB

Ja, om man tycker om torkade blommor i allmänhet och kan tänka sig att ha denna framme i en rund kupad tavla på väggen, så är det kanske något för dig. Personligen tycker jag det känns omodernt och inte så snyggt heller. Hellre en bra fotograf som fotar snygga bilder på den och ha en canvas på den.. eller er kanske. Det tror jag man uppskattar mer, och då ser den ju ut precis som den gjorde, inte blek, torr och som en trofé på väggen.

Svar på tråden Ska jag konservera buketten? Funkar det?