Ska jag konservera buketten? Funkar det?
Det är mer och mer ovanligt och dessutom inte alls många florister som ens tar på sig att konservera buketter. I Sthlm fans en butik som en gång i tiden startade med detta som en av specialitéerna, men tom de har slutat med det.
Det beror på att det är vansinnigt mycket arbetstid bakom ett sådant jobb och det blir väldigt kostsamt innan buketten finns återmonterad och torkad bakom kupat glas.
Det är ine så många som när allt kommer omkring är beredda att betala såpass att det blir hållbart för butiker att syssla med.
Dessutom går långt ifrån alla blommor att behandla. Mycket funkar inte alls.
Utöver det så är det ju så att den aldrig kommer att se ut som den gjorde som levande. Färgerna blir inte desamma och med tiden bleks de obönhörligen.
Jag tycker personligen att det är mer minnen och romantik i att på bröllopsdagarna framöver köpa hem blommor av sorter som fanns i brudbuketten och tillsammans njuta av levande, likadana och minnas på så sätt. Att låta fota buketten och dra upp den tillen tavla på cancas eller så är juockså ett tips där resultatet blir mer hållbart.
Till sist: Jag tycker en del av charmen med brudbuketten och att ha levande blommor är just att den är för bara en dag. Precis som själva bröllopsdagen.