Prova klänning i Stockholm?
Jag vet att denhär tråden har några år på nacken, men då jag misstänker att fler än jag letar klänning i Stockholm även i år och jag inte hittar någon nyare tråd tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter från de butiker jag har varit i :)
* Bridal Outlet
- Vid Ropstens tunnelbana
- www.bridaloutlet.se
- Foto ok
Här var jag och testade klänningar en lördag strax innan jul. De har många provhytter och servicen var exemplarisk även om man ibland fick vänta lite. Har man en tight budget så är denna butik perfekt då det finns en uppsjö av klänningar för 2500-5000kr. Jag hittade flera jag hade kunnat tänka mig, om jag inte senare hade hittat en annan som var helt perfekt.
* Lilly
- Östermalm
- www.lilly.nu
Där var jag inne och kikade en lunch för att se om det var värt att gå dit och prova klänningar och kunde konstatera att de hade exakt 2 modeller som inte hade snörning i ryggen (varav ingen föll mig i smaken). Kan man tänka sig snörning så har de mycket fint här, för min del blev det att kolla vidare då jag absolut inte ville ha det.
* Bröllopskällan
- Söder
- www.brollopskallan.se
Alla klänningar jag gillade mest under mässan på Grand skulle finnas här så jag bokade en tid. Då det var fullbokat i flera veckor hann jag dock hitta den perfekta klänningen tidigare och avbokade. Så jag vet inget om servicen, men de verkar ha mycket fint att välja på.
* Stockholm Brud och Fest
- Söder
- www.brudochfest.se
- Foto ok
Det är kanske annorlunda på vardagar men att komma hit en lördag var fullständigt slöseri med tid. Jag fick välja 4 (bara) klänningar att prova. Att få rätt storlek var det inte tal om utan de satte upp den de hade närmast slarvigt med en klämma, så det var helt omöjligt att avgöra hur klänningen faktiskt skulle ha suttit i rätt storlek. Inte för att man hade hunnit se det ändå innan den tydligt uttråkade expediten skulle slita av klänningen igen. De hade fina klänningar i fönstret men jag kan ju lugnt säga att jag aldrig kommer sätta min fot här igen.
* Royal Högtidskläder
- Östermalm
- royalhogtidsklader.com/index.asp
- OBS: De har visst öppet på lördagar (11-15), det står fel på hemsidan!
- Foto endast ok när man bestämt sig för en klänning
Det är inte så stort här så det kan säkert bli lite kaos om många kommer samtidigt, men det finns massvis med vackra klänningar! Vi hade tur och var själva en lördag eftermiddag, kanske då det inte framgår av deras hemsida att de faktiskt har öppet på lördagar. Fantastisk service och det var trevligt att kunna prova allt jag ville efter förmiddagens upplevelse :) Ganska snart hittade jag en klänning som var helt perfekt och jag var nära att köpa den direkt, men valde till slut att avvakta och gå på våra planerade provningar senare samma dag och på söndagen. Måndag lunch var jag dock här vid öppning och nu hänger klänningen och väntar på att skräddas till om några månader när bröllopet närmar sig :D
*Milagro
- Östermalm
- www.milagrodenahrin.se
Har man inte bokat tid (det var fullt) så kan man tyvärr inte räkna med att få prova klänning här en lördag även om de släpper in drop-in i butiken. Vi kunde i alla fall kika runt och konstatera att även om det fanns mycket fint så fanns det inget som skulle passa lika bra på mig som klänningen jag precis hade provat på Royal. Det verkade i alla fall som att de som hade tider bokade fick bra service.
* Kik
- Vid Gärdets tunnelbana
- www.kikstockholm.com
- Foto inte ok
Dessa har flyttat sin butik så den ligger inte på Mäster Samuelsgatan längre. Vi hade en tid bokad (de tar inte drop-in) och fick underbar service. Klänningarna var fantastiska och unika men inte riktigt vad jag hade sett framför mig som min bröllopsklänning, hade jag inte redan sett klänningen på Royal hade jag nog dock börjat tveka på om jag kanske skulle ändra hur jag tänkte för det fanns flera klänningar som satt riktigt snyggt.
* Ingers bröllop och festkläder
- Norrtälje
- ingersbrollop.com
- Foto endast ok när man bestämt sig för en klänning
Stor butik som det var värt att åka ut till Norrtälje för och åter igen fick vi riktigt bra service (jag undrar om de som säger att servicen brukar vara dålig i brudbutiker har hängt för mycket på Söder :P ). Dessutom höll de öppet för oss en söndag då jag bokade tid på mässan i Nacka. Det fanns massor att välja på så även fast jag hade insett massvis med krav på klänningen vid dethär laget hittade jag en alldeles fantastisk som satt perfekt på mig. Så det kändes inte helt lätt att välja mellan den och klänningen på Royal och jag blev tvungen att testa den på Royal idag (måndag) igen för att vara säker. Skulle jag ha två brudklänningar hade jag köpt även den härifrån utan att blinka. :)