Karlstadbrudar 2010 - ny tråd!
Hej!
Går det bra att hänga på här? Bor i Karlstad med min underbara sambo och planerar bröllop på midsommardagen, 26/6. Enkelt bröllop, ingen lång sittande middag, endast bröllopstårta och ev. någon lätt sallad.
Hej!
Går det bra att hänga på här? Bor i Karlstad med min underbara sambo och planerar bröllop på midsommardagen, 26/6. Enkelt bröllop, ingen lång sittande middag, endast bröllopstårta och ev. någon lätt sallad.
Som ny här är jag nyfiken på NÄR alla ska gifta sig! Några fler sommarbrudar? Vi ska gifta oss på midsommardagen, 26/6.
Sen undrar jag också hur långt innan man bör skicka ut inbjudningskorten! Hur gör ni? Ser att du julibruden skickar ut fyra månader innan, vi funderar på 3 mån, men funderar på om det är för tidigt?
Gällande smink och hår och så - tänker ni beställa speciell brud-make/brud-hår? Jag funderar på att boka vanlig "festsminkning" och "festfrisyr" för ett spara pengar... Men kommer ju inte kunna sitta där och ljuga på dagen och säga att jag inte ska gifta mig, men nog måste man väl kunna få vanlig fest-make- och festfrisyr även fast man gifter sig den dagen?
Efter lite mer funderande så kommer jag nog att boka festsmink och festfrisyr helt enkelt. Vi ska inte ha en lång middag utan beräknar att dra oss tillbaka vid 20-tiden. Så sminket och frisyren behöver inte hålla hårt festande eller så
Vad långt ni alla har börjat komma! Vi gifter oss på midsommar och det känns lääänge kvar, men det är ju "bara" 3,5 månader... Inser att vi iaf måste få i ordning inbjudningskorten snart så vi kan få ut dem. Ska in till stan och kolla på ringar idag också... Kollade lite igår men ska kolla mer idag. Vill också kunna börja bocka av!
Igår köpte jag lite grejer till inbjudningskort för att prova lite, och det känns bra! Ska nog köpa på mig lite mer idag och börja med massproducering under helgen. Det anda problemet jag inte har löst än, är hur jag ska fästa själva papperet med inbjudan på kortets insida. Hur gör ni?
Ska ni ha en toastmaster? Hur skriver/gör ni för att folk ska fatta att de ska säga till honom/henne om de vill hålla tal t.ex.? Vill inte skriva med det på inbjudan då det känns lite förmätet, som att man förväntar sig tal liksom, men om nu folk vill göra det så är det ju lite bra om toastmastern kan samordna det lite... Fast jag är inne på att skippa toastmaster, ska se om jag kan övertyga sambon om det bara
Var in till en syateljé igår med farmors gamla brudklänning som jag ska låta sy om och använda. Den är väldigt omodern, en 50-talsklänning med krage högt upp i halsen och en ganska grov dragkedja högst upp på ryggen. Hade tänkt ringa ur den både fram och bak (bl.a. ta bort dragkedjan) men hon som jobbade där blev så förtjust i den, menade att det var en "äkta 50-talsklänning" och hon tyckte att jag inte skulle göra några ändringar alls upptill... Bara korta av ärmarna lite... Så jag blev lite osäker faktiskt... På ett sätt kan det ju vara kul att återanvända den i original, men det kändes inte som "jag" att ha en krage högt upp i halsen... Ska dit på tisdag igen och prova...
Tack för tips om hur man kan fästa papperet! Kom på att jag ju har fotofästare hemma, men kanske köper sådan där dubbelhäftande tejp istället.
Tack även för tips om scrapbooking-mässa! Tror inte att jag tar mig dit dock, det får bli som det blir, tror det blir rätt bra ändå faktiskt
bobods - härligt att ni börjat handla och förbereda
Bröllopsivrig - vi skriver ut själva inbjudan själva på vår skrivare och klistrar in i kortet.
Här har det rört på sig lite iaf, har bokat hår + smink på Free sun för 1100 kr, killen gjorde en liten provupssättning och jag ska även bli provsminkad innan, känns bra, dessutom bara halva priset mot andra ställen typ... Har även bokat bröllopsnatten SKA köpa grejer och få i ordning inbjudningskorten så att vi kan skicka dem under nästa vecka. Klänningen är inlämnad till sömmerska. Just nu står det lite still i vad som behöver göras.
Gällande frisör så kan jag tipsa om att free sun har billigt, make och hår från 1100 kr. Han som gör hår + make är en kille som tydligen är känd från Ullared, har dock aldrig sett det. Visste inte att det var han när jag bokade. Någon som hört något om honom? Hur som helst så var jag in och fick typ en halv provuppsättning och det kändes bra, har bokat klipptid innan också och då ska jag även få en provsminkning.
Gällande lokal så kan jag också tipsa om Träfotere. Jag och sambon hade gemensam 30-årsfest där i våras, och vi ska även ha vår bröllopsmottagning där nu i sommar. Mysigt charmigt ställe. Porslin och så finns ju, kanske inte jättefint och matchande dock, men för vår enkla mottagning blir det perfekt =) Och vill man ha särskilt porslin så kan man ju ta med eget också.
Idli, vilken fin klänning!
agtä3, ja nu blev även jag nyfiken
Idag har vi skickat de flesta inbjudningarna! Måste tillverka tre till kort innan vi kan skicka resten, men räknar med att hinna det i morgon. Så nu är det liksom i rullning... Känns lite nervöst
Ja, nu är alla inbjudningar utom två skickade... Har bytt frisör och ska nu vara hos en tjej på Clipodrom, känns toppenbra. Klänning inlämnad, nästa stora grej är ringen... Har hittat en på Smycka som jag vill ha men den är för dyr 7100 och vi har tänkt max 5000 på ring...
Vi ska också anlita en vän, eller kanske två, som fotograf(er) under dagen. En är även tärna...
VB - Nej fyyy vilka tråkiga kommentarer Jag har aldrig mött några sådana kommentarer och har väl inga råd att ge egentligen, mer än att försöka strunta i människan... Trist! Men när man möter tråkiga människor genom jobb t.ex. så brukar jag tänka att det är tur att man har en rik fritid med familj och nära vänner - tänk på de goa och viktiga personerna i ditt liv istället och bry dig inte om dumma kommentarer från andra... Men förstår att det måste kännas trist! Men gläds med dem som gläds med er istället
VB blivande VD skrev 2010-04-10 20:22:02 följande:
VB, supersnygg klänning verkligen!
Åh jag har verkligen ångest nu gällande klänningen Jag skulle ju ha min farmors gamla, fast omsydd. Nu har jag låtit sy om den hos en sömmerska, men jag är inte nöjd Jag sa hur jag ville ha det men hon ville inte göra så mycket med en gång, utan hon tog av lite och så "fick vi se". Nu har hon typ gjort klart överdelen och det känns inte alls bra (ärmen är kvar fast den skulle bort, och urringningen är för hög, blir för mycket tyg) Men hon vill inte sy mer i den säger hon, eftersom tyget är så gammalt och skört Ska gå in på tisdag när hon öppnar igen och prata med henne igen och hoppas att hon kan ändra så det känns bra... Annars vet jag inte vad jag ska göra
agtä3: Ja, det är verkligen jättetråkigt! Vad skönt att din klänning är på väg!
Jag kanske är knäpp, men jag känner mig liksom färdig (ja förutom klänningen nu då :-S), trots att vi inte gjort så mycket... Ändå känner jag mig stressad, för det känns som att vi måste ha glömt en massa, men sen är det ju en massa som måste falla på plats på dagen också... Som man inte vet innan ifall man planerat tillräckligt bra!
Men åh! Vad snällt! Inboxar dig!