• Aeternum

MALDIVERNA

Vi funderar på att åka till Maldiverna. Någon som varit där & kan berätta? Något ni rekommenderar?
    Har kikat på Kuredo - men det kanske finns bättre alternativ?

Tänkte bara vara borta en vecka, då jag får för mig att jag inte klarar av att vara borta längre på ett sådanst resmål. (Eller nja, läs sambon skulle inte klara av att göra INGENTING) och isf kommer vi väl gå varandra på nerverna. Vad gör man mer än snorklar, dyker & solar?

Kom med allt ni har att berätta!!!!

• Svar på tråden MALDIVERNA
  • fru Hä

Kul att ni upptäöckt maldivernakoll.se

Oroa er inte för att ha tråkigt. Man går snabbt in i "island mode". MISSA inte Maldiverna, optimalt för bröllopsresan, verkligen. Vi åker i mars för 11 gången. Numera är det ju lite annorlunda då jag skriver om Maldiverna och därför får besöka lyxöar jag ALDRIG skulle ha råd med annars. Alila i april blir spännande.

Kuredu är bra, men för bröllopsresa ...det finns de som passar ännu bättre.

NÄR tänkte ni åka? BUDGET? ÖNSKEMÅL? Jag skulle rekommendera minst 7 nätter, kanske 10 åtminstone. Har ni kollat på Filitheyo t.ex.? Rekommenderas varmt och är inte omöjlig ur plånboksvinkeln heller.

maila gärna om ni har frågor!!!!! linda@maldivernakoll.se

mvh Linda

• Aeternum

Hej & Tack för en underbar sida (maldivernakoll) - måste vara drömjobbet =) Trodde jag hade det som SPA-terapeut, & egen företagare... Haha, men nu ångrar jag visst karriärsval

Ska kika på Filitheyo, trodde jag plöjt igenom de flesta av öarna men det är en jag missat...

Vilken resrutt skulle du föreslå?
    Haha, nja budget sätter jag nog efter vad jag kommer på att jag vill, & efter sambon fått ner mig på jorden igen en stund... Önskemålet är nog att bara få vara... Utan barn & tillsammans med mannen i mitt liv... & snorkla ev dyka & göra sånt vi gjorde tillsammans på våra resor innan barnen kom. Största frågan är nog hur länge vi klarar av att vara borta från dem, hittills är det längsta vi varit iväg från dem 2 nätter i sträck på 5 år... Totalt sett kanske 10 nätter. Hmmm får nog börja öva =)

Mejlar gärna, när vi kommit längre i planeringen!
    Vilken tid på året skulle du rekommendera att man åker? Är det möjligt att boka några nätter i en rumstyp & sen uppgradera till en lyxigare sista nätterna tex inom samma resort??

/Sandra

• fru Hä

Hej!!

Det är jättekul! Även om det bara är på fritiden än så länge...(jag är jurist med miljörätt som specialitet annars, något torrare)

Filitheyo är en suverän resort!!! Vi åker dit i mars (de 5 första nätterna, sedan andra öar) Robinson med stil. De har superfina vattenvillor så det går jättebra att bo några nätter i dem.

kolla wernerlau.com som är dykcentret på ön. Fili har ett kanonfint husrev så man kan snorkla hur m som helst + bra dykning runtom. Bästa tid är jan-april (vi gillar mars/april, då har man med solbrännan in i sommaren ), undvik högsommar, maj är bra prismässigt och även vädermässigt.

Qatar har bäst flygtider och priser. Stockholm- Doha -Male. Boka flyg själva, på internet t.ex.

Halvpension räcker. Då kanman käka lunch vid poolen istället.

//Linda

Jag skulle säga maj, oktober-november för att få "mer för pengarna", annars feb-april.

Aeternum skrev 2010-01-26 22:26:02 följande:
    Hej & Tack för en underbar sida (maldivernakoll) - måste vara drömjobbet =) Trodde jag hade det som SPA-terapeut, & egen företagare... Haha, men nu ångrar jag visst karriärsval Ska kika på Filitheyo, trodde jag plöjt igenom de flesta av öarna men det är en jag missat... Vilken resrutt skulle du föreslå?Haha, nja budget sätter jag nog efter vad jag kommer på att jag vill, & efter sambon fått ner mig på jorden igen en stund... Önskemålet är nog att bara få vara... Utan barn & tillsammans med mannen i mitt liv... & snorkla ev dyka & göra sånt vi gjorde tillsammans på våra resor innan barnen kom. Största frågan är nog hur länge vi klarar av att vara borta från dem, hittills är det längsta vi varit iväg från dem 2 nätter i sträck på 5 år... Totalt sett kanske 10 nätter. Hmmm får nog börja öva =)Mejlar gärna, när vi kommit längre i planeringen! Vilken tid på året skulle du rekommendera att man åker? Är det möjligt att boka några nätter i en rumstyp & sen uppgradera till en lyxigare sista nätterna tex inom samma resort??/Sandra
  • Aeternum

Hej igen!

Har nu kikat in Filitheyo & fått en ny kärlek =) Ser ut som en perfekt smekmånadsresort =)

Ok, vi bokar flyget själva - men hur gör man då med boendet? Bokar man direkt via deras hemsida eller är det bättre att en resebyrå bokar? Samt anslutningsflyget, hur gör man med det???

Tål att tänkas på när vi ska åka... Vill inte vänta ända till maj 2011... Hur sent kan man vara ute för att boka? Om vi väntar med att boka tills i sommar borde det väl inte vara några större problem med att hitta hotell & flyg eftersom vi inte behöver anpassa oss efter några datum utan kan ta lite när som helst...

Ja ska vi ändå åka, får det nog bli en watervilla =)
    HUr är prisläget där, har förstått att det är dyrt, men ung vad kostar en lunch vid poolen??? Drycken?

Ser fram emot att få läsa mer om er resa senare i vår!!!

• fru Hä

Hej!!

Filitheyo är en riktig pärla, tom jämfört m många andra öar i Maldiverna!!

Åk i höst! Oktober/November är bra, eller december före julen.

Prisnivån är inte alls sååå farlig. En lunchvid poolen, typ burgare kostar kankse 12 dollar - och då blir du mätt. Ibalnd räcker det att man delar. En öl kostar kanske 5 dollar (jag vet mer exakt när jag varit där i mars) - det är alltså inte Thailand, men inte Stureplan heller.

Water Villas är skitfina med sanslös, milsvid utsikt mot solnedgången. Kostar dock en hel del mer. Förslag; kör 50/50. Halva tiden i superior, halva i water villa.

Ni kan testa boka på deras hemsida. Jag har en bra kontakt på aaa-resorts, Rifa, som ni skulle kunna testa att boka med. Oroa er inte för transfer, när ni bokar rum bokar ni transfer samtidigt, de hänger liksom ihop. trvlntrs@aaa.com.mv

Viktigt att duär supertrevlig när du mailar, de uppskattar artighet i Maldiverna!!!! Hälsa från mig och skriv att ni blivit sååå förtjusta i Filitheyo osv, osv

Avsluta med "Best Regards" - artigt.

Lycka till!//Linda

Aeternum skrev 2010-01-28 00:11:36 följande:
    Hej igen!Har nu kikat in Filitheyo & fått en ny kärlek =) Ser ut som en perfekt smekmånadsresort =)Ok, vi bokar flyget själva - men hur gör man då med boendet? Bokar man direkt via deras hemsida eller är det bättre att en resebyrå bokar? Samt anslutningsflyget, hur gör man med det???Tål att tänkas på när vi ska åka... Vill inte vänta ända till maj 2011... Hur sent kan man vara ute för att boka? Om vi väntar med att boka tills i sommar borde det väl inte vara några större problem med att hitta hotell & flyg eftersom vi inte behöver anpassa oss efter några datum utan kan ta lite när som helst...Ja ska vi ändå åka, får det nog bli en watervilla =)HUr är prisläget där, har förstått att det är dyrt, men ung vad kostar en lunch vid poolen??? Drycken?Ser fram emot att få läsa mer om er resa senare i vår!!!
  • Aeternum

Super tack för all värdefull information!!!!

Absolut det ska jag göra =) 50/50 låter som ett bra förslag, då går inte hela kassan åt samtidigt som man ändå får det där riktigt romantiska =)

Låter som helt OK priser för min del. Haha, visst kan det verkligen kosta att åka till Maldiverna men att det ens gick att åka dit som "vanlig dödlig" trodde jag faktiskt inte. Men nu har jag ju förstått att vad andra menar är skitdyrt inte alls behöver vara dyrt i mina ögon Och det finns ju faktiskt rätt många "budgetalternativ"..

Okt/ nov eller dec låter som en bra reseperiod för oss... Ung när bör man boka isf? Menar om vi ska boka NU, eller om vi ska vänta tills efter bröllopet..? (midsommar)
    Ska hem & prata med blivande mannen så får vi se =)

Tack än en gång!
    /Sandra

• fru Hä

Filitheyo är, på goda grunder, mycket populär. Jag skulle nog boka så snart som möjligt. Det går ju alltid att avboka senare. Flyget kan ni ju boka lite längre fram, Qatar börjar med dagliga flyg fr Stockholm den 29 mars + m större plan.

//Linda

Aeternum skrev 2010-01-28 11:36:57 följande:
    Super tack för all värdefull information!!!!Absolut det ska jag göra =) 50/50 låter som ett bra förslag, då går inte hela kassan åt samtidigt som man ändå får det där riktigt romantiska =)Låter som helt OK priser för min del. Haha, visst kan det verkligen kosta att åka till Maldiverna men att det ens gick att åka dit som "vanlig dödlig" trodde jag faktiskt inte. Men nu har jag ju förstått att vad andra menar är skitdyrt inte alls behöver vara dyrt i mina ögon Och det finns ju faktiskt rätt många "budgetalternativ"..Okt/ nov eller dec låter som en bra reseperiod för oss... Ung när bör man boka isf? Menar om vi ska boka NU, eller om vi ska vänta tills efter bröllopet..? (midsommar) Ska hem & prata med blivande mannen så får vi se =)Tack än en gång!/Sandra
  • Torsdag

Fru Hä

Jag har varit lite rädd för att boka själv till Maldiverna, just pga sjöfly/transfer, men bokas det samtidigt som rummet verkar det ju inte så farligt...
    Vad ska man mer tänka på om man bokar själv på nätet?

Tack på förhand

/Tjej som hoppas på honeymoon till Maldiverna i maj.

• fru Hä

Oj! Ja....vanlig försiktighet, antar jag? Transfern är i alla fall INGET problem. Hotellet/ön ordnar det om du bokar med dem direkt. Boka med resort = hur lugnt som helt så vitt jag kan bedöma. Sedan finns det mer eller mindre kända bolag förstås, men känns det otryggt får du väl byta?

Ska du åka i maj är det nog läge att boka! Som sagt Filitheyo är helt underbar, så även lilla Komandoo och pyttelilla Makunudu. Det beror ju lite på vad man har för budget, men jag gillar maj för att det ff är bra väder och priserna går ner efter påsk. - kolla gärna för mer info på www.maldivernakoll.se

mvh Linda

Torsdag skrev 2010-01-29 14:35:49 följande:
    Fru HäJag har varit lite rädd för att boka själv till Maldiverna, just pga sjöfly/transfer, men bokas det samtidigt som rummet verkar det ju inte så farligt...Vad ska man mer tänka på om man bokar själv på nätet?Tack på förhand/Tjej som hoppas på honeymoon till Maldiverna i maj.
  • Hawaiiii

Jag kan varmt rekommendera Filitheyo! Vi var där på bröllopsresa i oktober i höstas, och kan inte klaga på något alls! Väl värt pengarna och vi åker gärna tillbaka!

Vi är båda två "den lite rastlösa" typen, men hade inga problem alls med tristess på ön...vi snorklade, läste, gick på spa, dök, åkte på utflykter och slappade... 2 veckor gick väldigt fort!

Vi hade helpension och tyckte det passade bra!

Svar på tråden MALDIVERNA