• annaochmias

Varför vill ni ha möhippa/svensexa?

Den här frågan riktar sig mest till er där ute som INTE tycker att det är ok med strippa på möhippan/svensexan. Ni som tycker att skämtsamma anspelningar på det kommande äktenskapet i stil med "det är slut på det roliga" inte hör hemma på en möhippa/svensexa. Ni som tycker att det är fel av brudgummens/brudens vänner att "fresta" med en strippa.

Vad är, enligt er, möhippan/svensexan till för egentligen? Om det INTE är en skojig "sista natten med gänget" innan man "blir fastlåst vid fotbojan"... vad är det då?

Detta är en helt ärlig fråga av mig, jag är inte ute efter att provocera, utan jag vill verkligen veta.

För mig, personligen, behövs ju en möhippa/svensexa inte EGENTLIGEN eftersom man nuförtiden inte kommer att ändra sin livsstil efter bröllopet. Inte jag i alla fall, utan jag kommer att fortsätta träffa mina kompisar lika mycket/lite som jag gör nu och detsamma kommer min m2b att göra. Men jag vill ändå ha en möhippa, trots det (och trots att jag verkligen inte är en mö). Faktum är att jag förväntar mig att de tar hela den här "sista natten med gänget"-grejen på allvar och fixar en strippa åt mig. Inte för att jag blir upphetsad av det (tvärtom) utan för att det är EN KUL GREJ, något vi kommer att sitta och asgarva till både då och efteråt. Faktum är att det vore ju ännu roligare om det blev en strippa i stil med Danny DeVito i Vänner (när Phoebe skulle gifta sig). Minns ni? Hur kul som helst ju.

Om det "bara" blir en spa-behandling, middag och lite drinkar innan vi skiljs åt vid midnatt är det ju ingen möhippa, känns det som... Utan mer en "skäm bort bruden inför bröllopet"-grej. Inte för att jag skulle klaga (jag skulle kunna sälja en fot för en massage just nu), men då vill jag i alla fall ha partaj senare på kvällen.

Så, det är vad jag tycker. Nu vill jag höra från DIG!

• Svar på tråden Varför vill ni ha möhippa/svensexa?
  • FramtidaFruSandberg

Jag ser möhippa/svensexa som en symbol för att man firar någon vidare till nästa skede i deras liv. Det är inte vilken festkväll som helst i tanken men man kan göra precis vad som helst (och något hur vanligt som helst) så det kan lika gärna vara spa som utekväll. Personligen vill jag inte ha strippa och skulle inte vara överlycklig om min sambo fick det på sin svensexa.

• Martinaa

Jag tillhör den gruppen som inte förstår varför man skulle vilja ha en strippa inblandad överhuvudtaget. Jag ser möhippa/svensexa som en kul dag man har tillsammans med vännerna där man har kul ihop, utan pinsamma eller förnedrande inslag, eller några strippor. Jag tycker hela det budskapet (med strippor) verkar vara att så länge du är ogift så det okej att dregla efter andra och typ "hoppa i säng med andra", men så fort du gått förbi prällen är det ajaj. I mitt fall har det här med strippor och vara med andra varit uteslutet sen samma stund jag blev tillsammans med min blivande. Man behöver inte gifta sig för att vara/vilja vara trogen.

Jag vill hellre ha en "skämma-bort-bruden-dag" med mina vänner än att de ska ordna fram en strippa. Har inte det minsta intresse av det, och jag skulle heller inte uppskatta om det ordnats en strippa till min m2b's svensexa (även om jag inte skulle bli sur eller sotis, det handlar inte om det). Jag förstår bara inte poängen...

Men det är jag det...

• LyckeLi
    annaochmias skrev 2010-01-24 20:30:14 följande:
    Den här frågan riktar sig mest till er där ute som INTE tycker att det är ok med strippa på möhippan/svensexan. Ni som tycker att skämtsamma anspelningar på det kommande äktenskapet i stil med "det är slut på det roliga" inte hör hemma på en möhippa/svensexa. Ni som tycker att det är fel av brudgummens/brudens vänner att "fresta" med en strippa. Vad är, enligt er, möhippan/svensexan till för egentligen? Om det INTE är en skojig "sista natten med gänget" innan man "blir fastlåst vid fotbojan"... vad är det då? Detta är en helt ärlig fråga av mig, jag är inte ute efter att provocera, utan jag vill verkligen veta. För mig, personligen, behövs ju en möhippa/svensexa inte EGENTLIGEN eftersom man nuförtiden inte kommer att ändra sin livsstil efter bröllopet. Inte jag i alla fall, utan jag kommer att fortsätta träffa mina kompisar lika mycket/lite som jag gör nu och detsamma kommer min m2b att göra. Men jag vill ändå ha en möhippa, trots det (och trots att jag verkligen inte är en mö). Faktum är att jag förväntar mig att de tar hela den här "sista natten med gänget"-grejen på allvar och fixar en strippa åt mig. Inte för att jag blir upphetsad av det (tvärtom) utan för att det är EN KUL GREJ, något vi kommer att sitta och asgarva till både då och efteråt. Faktum är att det vore ju ännu roligare om det blev en strippa i stil med Danny DeVito i Vänner (när Phoebe skulle gifta sig). Minns ni? Hur kul som helst ju. Om det "bara" blir en spa-behandling, middag och lite drinkar innan vi skiljs åt vid midnatt är det ju ingen möhippa, känns det som... Utan mer en "skäm bort bruden inför bröllopet"-grej. Inte för att jag skulle klaga (jag skulle kunna sälja en fot för en massage just nu), men då vill jag i alla fall ha partaj senare på kvällen.Så, det är vad jag tycker. Nu vill jag höra från DIG!
    Jag vill mest tala om att jag är helt inne på din linje! En vanlig trevlig dag med tjejerna... det kan jag ha både före och efter bröllopet. Men en galen och fullspäckad dag med tokigheter som strippor, knasiga lekar, utmaningar och annat sånt... det lär nog inte inträffa så många andra gånger än just under möhippan! Så jag hoppas att det inte bara blir en spadag med god middag. För det hoppas jag verkligen att vi kommer göra utan att någon går och gifter sig :)Strippor och buslekar kanske däremot inte kommer att ske var och varannan månad däremot ;)
    Det ska kännas att det är möhippa!! Man ska inte behöva skämma ut sig så att man mår dåligt... men förhoppningsvis så känner kompisarna en såpass väl att de ordnar en alldeles lagom utmaning för en... utan att det blir överpinsamt!
    Möhippan ska inte vara en helt vanlig dag tycker jag. Det ska vara en kul grej som symbol för "sista-natten-med-gänget".
  • Astro

En sista-natten-med-gänget-feel kräver ju dock att man har ett gäng man umgås med i nuläget. Mitt gäng är sedan länge splittrat pga utflyttning och min tärna är en av få tjejkompisar som bor kvar nära mig. Därför hoppas jag att en ev möhippa blir en heldag med kompisar som jag inte har chans att träffa så ofta längre, men som jag verkligen tycker om! Jag är livrädd för att bli utklädd och utskickad på stan med en "kyssar-5kr"-skylt, men jag misstänker att min tärna tycker det är lika tacky som jag tycker, så jag är inte orolig. Däremot hoppas jag att dagen kommer innehålla åtskilliga cosmopolitans och dans på borden halva natten.

När det kommer till strippa så är det inget jag suktar efter, har lämnat en chippendaleföreställning efter 20min en gång eftersom det faktiskt var mer intressant med den fria baren... men jag skulle troligen inte bli förbannad om en strippa dök upp på min möhippa, mer skulle jag se det som humor. Jag föredrar dock möhippa/svensexa utan strippor....

• Aleta

Det där "sista-natten-med-gänget" och "fast-i-fotbojan" som du pratar om TS är något som du har fått ifrån TV. Det framgår ju tydligt av att du har Vänner som referens i detta.

I Sverige (där åtminstone jag bor) har seden varit att vänner bjuder ut sin kompis som ska gifta sig för att fira att man ska gifta sig. INTE sörja att man blir av med en kompis.
    Ännu längre tillbaka var det faktiskt så att det var vänner av både manligt och kvinnligt kön med på både svensexa och möhippa och ofta skedde de samma dag så att man på kvällen strålade samman och firade tillsammans allihop. De som anordnade det hela var inte heller tärnan eller marskalken utan alla vänner som hade lust.

Med andra ord så tänker vi andra helt enkelt i svenska, traditionella banor och har inte påverkats av Hollywood.

• Aleta

Behöver jag tillägga att strippor är ett amerikanskt påfund?

• Sebastiána

Det finns tydligen två läger. Det ena tycker att det ska vara påhitt "tokigheter som strippor, knasiga lekar, utmaningar och annat". Det andra vill inte ha det utan föredrar en god middag med vännerna, spa och liknande. Det ena är inte mer rätt än det andra. Men det är viktigt för de som ordnar möhippas att ta reda på VAD BRUDEN VILL.

Jag vill inte ha några galna upptåg eller en manlig strippa på min möhippa. Jag föredrar en "skämma-bort-bruden-dag" med mina vänner. Min syster är likadan. Tyvärr är min systers svägerska av uppfattningen att det SKA vara aktiviteter av typen sälja kyssar på stan, strippa, femkamp och annat annars är det ingen möhippa. Jag fick verkligen kämpa för att få bort de värsta planerna hon hade vilket min syster var väldigt tacksam för!!!

• kikel

Mim möhippa kommer att ske i skotland då det är mina skotska vänner som anordnar den och många med småbarn som kommer att ha svårt att resa. Jag och mina svenska vänner åker dit, för mig blir det kul eftersom jag har aldrig umgåts med mina svenska och skotska vänner samtidigt och det kan vara kul för dom att träffasts innan bröllopet. Jag vet att dom kommer att hitta på en massa "dumheter" under kvällen. men strippa vet dom att det är ingen ide att fixa. Min festman kommer bara åka iväg men killgänget dom ska tydligen klätra något berg.. haha..

• Sebastiána

Jag hoppas att min syster vill vara tärna, och hon kommer att ordna en trevlig möhippa det vet jag. Här i norrland har jag en svägerska som säkert också kommer att dra igång en möhippa. Tyvärr tror jag att hon är "sälja kyssar, klä ut sig, busa"-typen. Jag har sagt till min BM att jag INTE vill ha den typen av hippa och om de pratar med honom innan så ska han göra det klart för dem. han säger då att "lite får man ju spela med". Han menar att om de nu hittar på en sån hippa är det bara att hänga med och se glad ut. Det tror jag inte jag kan. Om det är något jag verkligen inte vill göra så gör jag det bara inte. Jag är sån. Jag vet att det skulle lägga sordin på festen och jag vill inte utsätta dem för det. Alltså är det bästa för dem att INTE ordna en sådan möhippa utan istället en "skämma-bort-bruden"-dag. Det finns ett spa i närheten av Umeå som lär vara helmysigt. Jag har alltid velat åka dit, men det har inte blivit av. Jag hade blivit jätteglad om de hade dragit iväg mig dit! Eftersom jag gillar att sjunga hade jag också gillat att få spela in en CD-skiva

Förresten, en väninna till mig fick spela in en CD. Hon gillade det inte alls utan började gråta. Det blev en skiva till sist ändå, men man vill inte gråta på sin möhippa bara för att folk inte bryr sig om vad man tidigare sagt att man INTE vill göra!

• mrsJR

Att ha en strippa på möhippan för att symbolisera att det är "sista natten med gänget" förstår jag inte riktigt, på dig låter det som att det är ett naturligt inslag i det hela. Jag har då ingen i min bekantskapskrets som haft detta, varken män eller kvinnor och jag förstår inte riktigt det roliga i det heller. Jag personligen skulle bli rent utsagt äcklad om en inoljad, slemmig man stod och juckade framför mig och skulle bli både ledsen och förolämpad om någon ordnande det för mig.

Att möhippan/svensexan skulle vara en sista natten med gänget är lånat från USA och inte någon svensk tradition. Tyvärr, som med så mycket annat när det gäller bröllop har saker snappats upp från amerikanska tv-serier och Hollywood-filmer och sen övergått till vad folk tror är en svensk sed.

I Sverige var möhippan från början en fest för brudens vänner och släkt som mot kvällen blev en fest för bara bruden och hennes väninnor. Som någon här tidigare skrev, man firar att man ska gifta sig, inte sörjer att singellivet är slut.

Jag ser det möhippan en trevlig dag tillsammans med tjejerna där alla får en chans att lära känna varandra. När min bror gifte sig sammanstrålade möhippan och svensexan på kvällen och vi festade tillsamman, detta tyckte jag var en trevlig avslutning. Att alla kompisar och syskon från både brudens och brudgummens sida fick träffas och umgås vilket gjorde att vi hade ännu roligare tillsammans på själva bröllopet.

Jag hoppas på en möhippa utan fönedrande inslag och pinsamheter. Jag skulle gärna ha en "skäm bort bruden dag" och avsluta med en trevlig middag och fest med dans på bordet. Bara för att man har en lugn och mysig dag betyder väl inte det att möhippan måste ta slut vid midnatt.

Hur man vill ha det på möhippan är väldigt personligt, du vill ha det på ditt sätt och det är helt ok. Men klaga inte på dem som vill ha det annorlunda, det viktigaste är faktiskt att bruden får en dag som hon uppskattar och bevarar som ett ljust minne. Inte något som hon ser tillbaka på med förskräckelse och mår dåligt över. Vill man supa skallen av sig och klippa lappar ur kalsonger så varsågod men vill man istället äta middag i en mysig miljö och dricka goda drinkar på ett sansat sätt så är det precis lika bra. Det blir inte mindre möhippa för det!

• annaochmias

Men suck, tjejer, TROTS att jag skrev att min fråga INTE var ett påhopp så väljer de flesta av er att se den som det. Jag upprepar: Jag frågade för att jag verkligen ville veta! På riktigt. INTE FÖR ATT KLAGA som t ex mrsJR skriver här ovanför. Påhoppen är det ni själva som står för. Mellan raderna (eller svart på vitt, i vissa fall) läser jag att ni tycker att jag är en amerikaniserad urblåst bimbo. Hm, jag SKULLE kunna bevisa er motsatsen genom att berätta om mig själv och vilken sorts feminist JAG är, men jag orkar bara inte slösa min energi på att tala för döva öron. Ni har ju ändå bestämt er för vad jag tycker.

Aleta skrev 2010-01-25 10:27:09 följande:
    Behöver jag tillägga att strippor är ett amerikanskt påfund?
    Aleta, där har du fel. Strippande (avtagandet av kläder till musik) har skett i olika former i flera århundraden, kanske t o m i årtusenden (men det är svårare att bevisa, då källorna inte är särskillt tillförlitliga = i Bibeln beskrivs det t ex hur Salome dansade "De sju slöjornas dans" för kung Herodes). Ett mer modernt, men ändå gammalt, exempel är ett utdrag från den franska boken "La Guerre D'Espagne", utgiven 1707:

The third day, dedicated to ball and dance, was used for the finest entertainment to divert the men; their eyes were given the opportunity to see all the pleasures nature could offer; and if the pleasant aspects of a well shaped young lady are able to arouse the mind, one can say that our princes enjoyed all the delicacies of love. The dancers, to please their lovers the more, dropped their clothes and danced totally naked the nicest entrées and ballets; one of the princes directed the delightful music, and only the lovers were allowed to watch the performances.

I modern tid har vi en striptease som utfördes av en dansare på Moulin Rouge på 1890-talet.

Så, visst, strippandet är säkerligen populärast i USA och det är väl där det utvecklats till dess mest igenkända form idag, men det är verkligen inte ett amerikanskt påfund.
  • Aleta

Lugn, jag skrev inget mellan raderna, du frågade varför och jag svarade.
    Hur ska jag kunna veta om du är en bimbo eller ej?
    Du tog en möhippa från en amerikansk TV-show som exempel, så att anta att du är influerad av detta är däremot något jag tycker att jag kan göra.

Du skriver även att egentligen är inte möhippan nödvändig idag eftersom man inte ändrar på hur man lever på samma sätt numera. I och med det förklarade jag att man i Sverige (förr i alla fall) firade att man skulle gifta sig och det ska man ju även idag. Det blir alltså en stor skillnad på om man firar giftermålet eller sörjer singellivet.

Angående att stripteasen härstammar från USA, så skrev jag den som en extra liten kul grej med in smiley . Det var inte en provokation.
    Jag antar att du inte har läst boken du hänvisar till utan har saxat utdraget från Wikipedia (en inte alltför tillförlitlig källa).
    Att ta av sig kläder för att locka män har säkerligen förekommit hur länge som helst, men just fenomenet striptease, som vi alla har sett det på film från Hollywood, är amerikanskt.
    Det har sina rötter i burlesk-showerna och det tros ha startat med dansösen "Little Egypt" på världsmässan i Chicago 1893.
    (Jag kan rekommendera boken "Looking for Little Egypt av Donna Carlton som handlar om denna omtalade kvinna.)
    Här är en intressant artikel om striptease eller kanske mest burleskens historia.
    www.musicals101.com/burlesque2.htm

Jag vet inte vilket uppträdande i Paris på slutet av 1800-talet du menar, de jag kan hitta som är omtalade är inte alls vad vi skulle kalla striptease. På wikipedia beskrivs att en kvinna tog av sig alla kläder som om hon skulle gå till sängs och i ett annat fall för att hon hade fått en insekt innanför kläderna. Det där med insekt innanför kläderna finns omtalat om en känd egyptiskt kurtisan och fransmännen höll ju till mycket där så det är mycket möjligt att idén kom till Paris den vägen.

Fast nu pratar jag bara på om striptease och de flesta har förmodligen slutat att läsa (eller har somnat) för längesedan.

Jag försöker fortfarande inte döma eller hoppa. Inte känner jag mig särskilt hoppad på heller. Diskutera är bara kul.

annaochmias skrev 2010-01-25 23:23:05 följande:
    Men suck, tjejer, TROTS att jag skrev att min fråga INTE var ett påhopp så väljer de flesta av er att se den som det. Jag upprepar: Jag frågade för att jag verkligen ville veta! På riktigt. INTE FÖR ATT KLAGA som t ex mrsJR skriver här ovanför. Påhoppen är det ni själva som står för. Mellan raderna (eller svart på vitt, i vissa fall) läser jag att ni tycker att jag är en amerikaniserad urblåst bimbo. Hm, jag SKULLE kunna bevisa er motsatsen genom att berätta om mig själv och vilken sorts feminist JAG är, men jag orkar bara inte slösa min energi på att tala för döva öron. Ni har ju ändå bestämt er för vad jag tycker. Aleta, där har du fel. Strippande (avtagandet av kläder till musik) har skett i olika former i flera århundraden, kanske t o m i årtusenden (men det är svårare att bevisa, då källorna inte är särskillt tillförlitliga = i Bibeln beskrivs det t ex hur Salome dansade "De sju slöjornas dans" för kung Herodes). Ett mer modernt, men ändå gammalt, exempel är ett utdrag från den franska boken "La Guerre D'Espagne", utgiven 1707:The third day, dedicated to ball and dance, was used for the finest entertainment to divert the men; their eyes were given the opportunity to see all the pleasures nature could offer; and if the pleasant aspects of a well shaped young lady are able to arouse the mind, one can say that our princes enjoyed all the delicacies of love. The dancers, to please their lovers the more, dropped their clothes and danced totally naked the nicest entrées and ballets; one of the princes directed the delightful music, and only the lovers were allowed to watch the performances.I modern tid har vi en striptease som utfördes av en dansare på Moulin Rouge på 1890-talet. Så, visst, strippandet är säkerligen populärast i USA och det är väl där det utvecklats till dess mest igenkända form idag, men det är verkligen inte ett amerikanskt påfund.
  • Emmz

En möhippa för mig är en kväll när jag får chansen att umgås med sina närmaste vänner. På själva bröllopsfesten kommer det ju att vara så mycket folk att man omöjligt kommer hinna prata med alla som man vill prata med. Jag har ju många nära vänner och kommer fortsätta ha dem kvar också efter bröllopet och ser inte meningen i att möhippan ska vara någon sorts rit eller så.
    Mina vänner känner mig och jag är överhuvudtaget inte orolig att det skulle dyka upp nån strippa på min möhippa. Egentligen är det på sätt och vis harmlöst, det här med strippor, men jag tycker mest att det känns ganska fantasilöst och lite trashigt och jag kan tänka mig massa andra aktiviteter som jag tycker är festligare, roligare och mer minnesvärda. Jag hoppas att jag får palla äpplen och tjuvbada i låsta utomhusbassänger - det skulle kännas mer som sista kvällen med gänget för mig, om det nu hade varit det jag var ute efter.
    Att bli "frestad" och attraherad av andra män är ju heller inget som tar slut bara för man gifter sig, det kommer liksom (förhoppningsvis) fortsätta hela livet. Däremot kan det snart vara för sent att palla äpplen så det är bäst att passa på så länge man kan.

• annaochmias

Aleta, bokcitatet är från Wiki. Det andra hade jag tidigare läst om i en trivia-bok samt här:

www.independent.co.uk/arts-entertainment/books/features/the-history-of-the-world-without-the-boring-bits-464437.html

Emmz, det låter jättekul med att palla äpplen!

Jag tror jag, i alla fall för min egen del, avslutar själva stripp-delen av diskussionen med att säga att jag aldrig någonsin har tänt på en strippa. Faktum är att jag finner en inoljad muskelknutte totalt avtändande. Det var därför jag skrev att strippan lika gärna kunde se ut som Danny DeVito för min del. Så för mig skulle det alltså inte vara frestande på riktigt med en strippa - bara en kul grej.

Hoppas ni alla får den möhippa ni vill, om ni nu vill ha någon.

• BlackWIngedAngel

För mig handlar möhippan om roa sig med tjejkompisarna. (För mig som har större procentandel killkompisar än tjejkompisar hör det till ovanligheterna i sig självt.)

Jag har väldigt ont av att behöva skämmas, så jag skulle inte vilja ha några pinsamheter eller folk med mig som tycker att man ska hetsdricka. Däremot behöver ju inte alla galna upptåg vara pinsamheter. Att jag inte skulle vilja ha en strippa handlar inte om att det ger fel signaler utan om att jag inte TYCKER att det är en kul grej.

Så som svar på frågan om vad möhippa är, så håller jag med dig om att det är inget annat än en sista-natt-med-gänget innan man ändrar civilstatus, men strippor är ju inget måste för att det ska bli en sådan fest.

Svar på tråden Varför vill ni ha möhippa/svensexa?