• penne2

Vi fortsätter blanda och ge

En mammaledig smygläsare ger sig till känna. (skostorlek 37, ju mörkare choklad desto bättre, 1 8 veckors-dotter, bor i Skåne efter några år utomlands. Ursprungligen från Göteborg..)

Det är så roligt att följa er tråd, och nu kände jag att jag var tvungen att lägga mig i lite!

Telis,
    det är ju jättebra att amma om man kan, men gör det inte för att förebygga eventuella allergier. Det som står i många barnböcker stämmer inte, man vet helt enkelt inte hur det står till med amnng och allergi, och i nya upplagor av dessa böcker måste de ta bort det påståendet. Detta enligt en professor inom just allergi...

Nu ser jag fram emot dagens höjdpunkt - frisören! och funderar på om man verkligen måste ta en promenad varje dag i den här snömodden.

• penne2

Telis, jag vet, det är lätt att vara rationell när det gäller råd till andra men inte med en själv! Tänkte bara så du inte förvirrats av en rabiat amningsdiktator :)

Och jag såg också Anjas krasch igår. Läskigt. Var på plats i Kitzbühel 2008 när det var en manlig åkare som kraschades medvetslös precis vid mållinjen (men han klarade sig mirakulöst nog) och det var ju en himla tur att Anja kunde rresa på sig efter.

• penne2

Brudsommar,

det stämmer att bebisen har ett skydd från mamman de första månaderna då mammans antikroppar finns i mjölken. Och det finns ju inte (så vitt jag vet - jag har forskat inom immunologi) i ersättningen.

Det jag kan tänka mig med olika smak på mjölken (utan att ha vetenskapliga belägg) är kanske att det är lättare för barnet att prova på fler smaker efter amningsperioden. Det återstår att se, har som sagt bara ammat i 8v :)

Hej förresten, och tack för alla välkomsthälsningar!

• penne2

AM,

helt rätt, det finns ju såklart antikroppar i mammans blod som går över till fostret. Men med amningen fylls de ju på hela tiden. Det var det jag menade. Herregud, jag har ju en gång kunnat detta som ett rinnande vatten. Skyller på amningskoma eller nåt.
    (får ta och läsa in mig på detta igen!)

• penne2

Godmorgon,

OJ vad ni skriver, det känns svårt att hålla ert tempo!

Vickan, jag vill också gratulera trots att jag aldrig skrivit här innan, men som smygläsare hänger jag ju med hyfsat iaf!

Skönt med fredag - ett gott vin är framtaget ur skafferiet i väntan på kvällen. Är det nån som har nåt bra middagsförslag? Gärna lite lyxigt, men inte svårlagat (det får bli imorgon). Det är vid såna här tillfällen jag saknar Göteborg - bara att gå och köpa lite havskräftor och goda ostar så är det klart...

• penne2

Lappis, hmm det är ett Chateauneuf du pape, och det är ju en region, så jag vet inte riktigt vilken druva det är i vinet - får kolla. Ganska tungt och mörkrött ät det iaf!

Knullpastan lät också god, har lagat nåt liknande tidigare men inte kallat det nåt så exotiskt...

• penne2

Lappis, ja skaldjur och CdP är ingen höjdare ihop :) Kör oftast bara bra köttbit, rotfrukter i ugn och dijonsenap till (och sen gruyère och lite mörk choklad), men det är ju kul med omväxling :)

Usch nu regnar det här i Skåne, eller snöblandat regn. Hoppas PB har rätt att det blir en fantastisk vår - då kan det ju vara värt lite slask!

• penne2

Lappis - vilt var ju en superide. Hjortfärsbiffar kanske. Gruyere blir det iaf. Vad hungrig jag blir nu!

Javisst hör man fåglarna, härligt! Men hoppas de inte svälter ihjäl bara!

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge