Vi fortsätter blanda och ge
Okej! Nu kommer mastodontinlägget: Trollets ankomst eller "gelehallon är gott när man krystar"
Jag lyckades prestera en ?Vickanförlossning? ? dvs något som egentligen inte går att prestera men som ändå hände?.
På onsdagen kom vi in på förmiddagen. Jag undersöktes och livmodertappen var helt intakt och jag var inte ett dugg öppen. Trollet verkade må prima på CTG och ett UL gjordes där de såg att han hade ordentligt med fostervatten. Men för att få fart på projektet beslutade läkaren att sätta igång mig.
Igångsättningsdroppet kopplades på precis efter lunch. Sen hade jag regelbundna men inte särskilt täta eller starka värkar hela eftermiddagen och kvällen. Låg mest still i sängen eftersom jag hade CTG påkopplat hela tiden. Hade STOR användning av min minimala profylaxövning. Tack gode Gud för att jag övade liiite i förväg!
Vid tio på kvällen stängdes droppen av, eftersom jag inte öppnat mig något. Livmodertappen var utplånad till 75% men inte mer än så.
?Sov? sedan hela natten? dvs hade egna värkar som var ganska glesa men ordentligt jobbiga. Började spy lite framåt morgontimmarna och tyckte lite lagom synd om mig själv. Maken, som fick sova över i samma rum, lyckades lägga sig bredvid sin stackars darrande fru och så låg vi och trängdes i en typisk sjukhussäng den sista halvtimmen? innan jag gav upp sömnen totalt och ringde på personalen.
Torsdag morgon mådde jag pyton men var vid rätt gott mod. Barnmorskan som tog över efter nattpasset satte igång att styra upp tillvaron. Vid 8 fick jag penicillin i dropp och vid 9 sattes värkstimulerande dropp igång. Nu började det göra rejält ont och jag kände mig sliten. Hade dock inte så där våldsamt täta värkar, utan det var liksom startskede fortfarande. Vid 10.30 var jag riktigt sliten. Hade öppnat mig 2 cm och BM gick med på att ge mig EDA. 11.15 var EDAn lagd av två råbarkade unga narkosläkare ? fniss fniss.. Trots PLÅGSAMMA värkar lyckades jag käfta tillbaka rätt rejält, mycket skoj!!
La mig sedan ner och frågade BM hur lång tid det skulle ta innan EDAn tog. Hon svarade att det skulle ta en kvart. 11.30 står i det förlossningsjournalen: ?Krystvärkar inleddes.?
Det som hände var att jag, när den berömda kvarten fällde den klassiska repliken ? nu känns det som jag ska bajsa?. BM skrattade till högt och sa ?det säger man ju när man ska krysta? Jaaa sa jag, jag vet. Men hon tog mig på allvar och konstaterade efter en snabb undersökning att jag var helt öppen och att Trollet låg i bra läge för att bege sig ut.
Sedan följde 45 min krystning. Jag ägnade pauserna åt att käka gelehallon och dricka vatten. Blev klippt och sprack lite men 12.17 var Trollet ute!!! Och undrar om inte barnmorska var mest förvånad? hennes kommentar var att ?det är här är inte normalt - skratt ? något sånt här har jag inte upplevt under mina 30 år som barnmorska?
Sen blev jag sydd och var rätt snabbt på benen. Piggare än vad jag gissat och hungrig som få.