Inlägg från: tovelainen |Visa alla inlägg
  • tovelainen

    Vet inte hur vi ska göra! Budget och festlokal kör ihop sig

    Usch vad ledsen jag är! Vi bokade kyrka och lokal för flera månader sedan, men nu när vi ska börja med ordentliga planeringen (gifter oss i juli) så märker vi hur budgeten springer iväg.

    Kruxet är att den lokal vi bokat i Täby, är hur fin som helst, nära kyrkan och verkar toppen på alla sätt. Men man får inte ta med sig egen mat och dryck, utan måse köpa allt från dem. Därav kostar exempelvis snittar 10 kr styck. Min släkt är väldigt stor och även fast vi skurit ner på vänner till de vi absolut vill ha där blir det ca 85 personer.

    Jag har letat och letat efter en tillräckligt stor lokal i Täby där man får ta med egen mat och dryck men det FINNS INTE! Så frustrerande eftersom vi inte alls är såna som behöver ett flashigt bröllop. Jag tänkte plocka bröllopsbuketten själv, vi ska låna transport och fotograf gratis, klänningen kostade bara 3000.... och ÄNDÅ!

    Det känns som vi har tre val:
    Det ena är att strunta i att bjuda alla på bröllopet, ha en liten fest hemma i trädgården (men jag vill ju kunna dansa på mitt bröllop)
    Det andra är att, som m2b föreslår, hyra ett jättepartytält och slå upp på en äng. men det känns inte heller riktigt bra, jag menar, tänk om det är kallt och regnigt och hur gör man med toaletterna?
    Det tredje är att ta ett lån, och det känns ju lite sådär romantiskt. För ska vi ha på den lokalen vi tänkt känns det ändå bättre att acceptera att det blir dyrt, än att försöka snåla in på verkligen allt.

    Hur skulle ni göra brudar? Det känns så tråkigt att något så oväsentligt som pengar ska ställa till problem.

  • Svar på tråden Vet inte hur vi ska göra! Budget och festlokal kör ihop sig
  • tovelainen

    Det är det som är så sjukt, att det inte finns någon annan lokal som får plats med så många gäster och man får ta med eget. Jag satt två dagar i sträck och bara surfade, till och med ringde kommunen för att höra, men de flesta ställen kan bara hålla 30-40 pers. Jag hittade nån lokal, men det såg ut ungefär som en bunker utan fönster eller värme. Så himla svårt =(

    Det som känns trist är att flera av mina kusiner har ganska nyligen fått nån seriös flickvän/pojkvän, och min farbror har skilt sig och fått tre extra bonusbarn. Det är folk som jag kanske träffat en-två gånger och inte fått nån kontakt med, men det går ju inte heller att säga att de inte är välkomna bara för att man inte känner dem så bra, när jag känner kusinerna liksom... Men det är dyrt att vara artig med 1000 kr per kuvert =/

  • tovelainen

    nej, inte för 85 pers... den största är för max 75. Annars finns några som man kan hyra under dagtid, men vi har vigsel klockan 14, och tänkte ha middag med dans sen.

    Sambon vill att vi ska blunda och dra kreditkortet. Jag har alltid tyckt det känns fel att låna till bröllop, men nu när det närmar sig kanske man blir lite galen =) Det känns trist att verkligen snåla också med det som är tänkt att bli den roligaste festen i livet liksom.

  • tovelainen

    Har du några tips? Sökte i grannkommunerna och på ljusterö där vi också funderade på att gifta oss, men det är lika dött där.

    Känns som affärsidén att bygga några fina lokaler och hyra ut runt om i Stockholm lockar allt mer =P

  • tovelainen

    Ååå ni är så goa med alla förslag! BT är absolut bästa stället att panika och bolla idéer =)

    Nu är svärföräldrarna och mamma och pappa här och vi ska ha bröllopsmöte. Efter att ha läst alla era inlägg så sk vi göra ett extra ryck att leta annan lokal. så jag återkommer ikväll när vi pratat igenom allt.

Svar på tråden Vet inte hur vi ska göra! Budget och festlokal kör ihop sig