• Guldflickan

Vigsel utomlands, meddela anhöriga?

Hej!
    Vi planerar/önskar att gifta oss på Nya Zeeland. Bara vi två på en strand, inga andra gäster eller anhöriga som vet om något. Jag/vi vill ha en lugn och privat ceremoni. Jag tycker dagen och tillfället känns väldigt privat/intimt och vill enbart dela den med min man. Att ha det lugnt innan och efter, slippa bröllopsstress och press, utan alla andras åsikter och önskemål att ta hänsyn till.

Frågan är hur man meddelar sina nära och kära på bästa sätt. Har letat runt lite i trådarna och sett att vissa tagit väldigt illa vid sig och blivit upprörda över att brudparen smitit iväg i hemlighet. Jag hade först tänkt vi skulle skicka hem bröllopskort på oss till familj och vänner där det står att vi gift oss men nu börjat tänka om. Själv har jag sett det som en glad överrasking för dem, men om de nu inte tar det så..

Grejen är att jag tror inte att jag vill gifta mig om jag måste ha ett stort bröllop med allt som måste göras och fixas. Jag vill inte stå i centrum när det gäller så privata ögonblick, även om jag så klart kan tycka det är lite synd att familj och vänner inte kan närvara. Skulle ev kunna tänka mig ha fest när vi kommer hem.

• Svar på tråden Vigsel utomlands, meddela anhöriga?
  • 201001141

Varför inte skicka ett kort där ni talar om att ni ska på en romantisk resa och också tänker gifta er där, och att de är välkomna på fest när ni är tillbaka? =)

/M

• FelizLane

Ja nått i den stilen!? att ni kan fixa en enklare fest efteråt? Så slipper du känna pressen :) Det tycker jag kan vara bra. Tänk också att det är ditt val. Det är du som ska gifta dig och du får göra precis som du vill. Men absolut ett sådant där kort eller ett kort efter att ni gift er och där ni bjuder in dom på nå fest eller så...

Det finns många lösningar! :)

• las vegas bruden

Vi kommer gifta oss i USA nästa sommar och vi har meddelat våra familjer + vänner. Det känns roligast så.. Men sen hade jag nog också haft väldigt svårt för att hålla tyst om en sån här stor grej..

Förrsten.. Guldflickan, kunde inte svara på ditt inlägg i min gästbok.. Du måste göra gästboken synlig på din sida.

Valley of fire 2011
  • Guldflickan

Las Vegas bruden. Tycker era familjer/vänner att det är okej ni gifter er utomlands trots att de vet om det och inte får vara med, för ni har inga gäster med er eller? Nu tror jag att jag har öppnat gästboken..

Vi har inte direkt budget till att hålla en stor fest direkt när vi kommer hem. Även vigseln försöker vi hålla ner budgeten på så mycket som möjligt, bara billigt och enkelt. Tror ni de är okej att säga att festen iså fall blir senare..

• las vegas bruden
    Guldflickan skrev 2010-01-29 21:36:09 följande:
    Las Vegas bruden. Tycker era familjer/vänner att det är okej ni gifter er utomlands trots att de vet om det och inte får vara med, för ni har inga gäster med er eller? Nu tror jag att jag har öppnat gästboken..Vi har inte direkt budget till att hålla en stor fest direkt när vi kommer hem. Även vigseln försöker vi hålla ner budgeten på så mycket som möjligt, bara billigt och enkelt. Tror ni de är okej att säga att festen iså fall blir senare..
    Både våra familjer och vänner tycker att vi gör en riktigt cool grej. Så inga sura miner här inte! Vi åker helt själva, vi kommer inte ens ha med oss sonen.. det känns lite tråkigt, men det känns som om han är liiite liten för en mc resa. Han är snart 2 år.

Jag ställde mig in i deras situation, tex om min syster om massa år skulle gifta sig och fick jag reda på det efteråt.. Det hade kännt lite snopet och tråkigt! Mycket roligare att veta innan och få se och höra hennes förslag på klänning osv.

Jag tror inte ens vi kommer ha någon fest när vi kommer hem..? Det är inget vi planerar att ha i alla fall. Själva grejen med att åka iväg är ju att slippa sitta med inbjudningar och välja folk man ska bjuda hit och dit.. {#lang_emotions_tongue_out}

Valley of fire 2011
  • Guldflickan

Las Vegas:
    Lite så jag också ser på festen. Men om jag nu får min vilja fram vid vigseln så är det kanske så att andra vill fira oss. Om man kanske kunde ha något litet informellt, utan tal, bordsplaceringar, färgtema och mat i överflöd. Lite mingel och trevligt bara, om folk nu känner att de måste fira oss dvs.

• las vegas bruden
    Guldflickan skrev 2010-01-29 22:21:36 följande:
    Las Vegas: Lite så jag också ser på festen. Men om jag nu får min vilja fram vid vigseln så är det kanske så att andra vill fira oss. Om man kanske kunde ha något litet informellt, utan tal, bordsplaceringar, färgtema och mat i överflöd. Lite mingel och trevligt bara, om folk nu känner att de måste fira oss dvs.
    Ja, men precis! Känner ni (eller de andra) att en fest borde hållas efteråt så ha det! Låter perfekt som du beskriver det, lite avslappnat och så.

Valley of fire 2011
  • Februariflickan

Vi kommer också åka iväg och gifta oss i hemlighet, vi gifter oss i New York i september och jag ville absolut inte gifta mig med en massa människor samlade, jag hatar att stå i centrum och en sådan vigsel var totalt omöjlig för mig.

Vi beslöt oss dock för att säga till våra allra närmsta familj så som mor, far och syskon att vi ska gifta oss och fick bra mottagande. Vi kommer skicka ut inbjudningar till bröllopsfest innan vi reser och hoppas att släktingar och vänner kan ha den förståelsen att inte alla vill ha sagobröllop med flera gäster och allt det där.

Jag tycker att bröllopsdagen är er dag och hur ni än vill spendera den så ska folk acceptera det, det handlar om två personer som ingår äktenskap, inte alla släktingar och vänner.

• Guldflickan

Hm... Ja det är svårt det där. Får nog bli ett par diskussioner fram och tillbaka några gånger till här hemma innan vi kommer på vad som passar bäst.

Just nu funderar jag lite på om vi skulle berätta för våra familjer, men då vill jag ju samtidigt berätta för någon av mina närmaste vänner och helt plötsligt blev det väldigt många. Suck. Kanske vi låter bli att berätta något alls,så får det bli en överraskning för alla. Just nu kanske det handlar om att det är svårt att hålla tyst. Man bär på världens hemlis, stora glada nyheter som man inte kan dela med andra än sambon. Knivigt värre..

• lillium

Vi kommer att åka till Thailand innom kort och vi kommer gifta oss där.Ingen vet bara min äldsta dotter som har fått varit barnvakt till sina syskon i olika sammanhang för att detta ska funka. Vi kommer att göra så att vi samlar alla för en kort&filmkväll när vi kommer hem och då ser de ju uppenbarligen.Då kommer vi ha en bröllopstårta också som det säkert ej går att ordna i Thailand.Men visst är jag orolig att såra de närmaste men min m2b kan absolut inte stå i en kyrka innför x antal människor så detta är det enda raka känner vi. Lycka till!

• Guldflickan

Just nu lutar det nog åt att vi kommer att berätta enbart för våra familjer. Bara att det kommer att ske under resan, inte var eller när. Vill ha lite lugn och ro under dagarna före och efter vigseln.

• las vegas bruden
    Guldflickan skrev 2010-02-02 18:03:46 följande:
    Just nu lutar det nog åt att vi kommer att berätta enbart för våra familjer. Bara att det kommer att ske under resan, inte var eller när. Vill ha lite lugn och ro under dagarna före och efter vigseln.
    Låter som en bra idé! =)
    Valley of fire 2011
Svar på tråden Vigsel utomlands, meddela anhöriga?