• Rufsas

Hur mycket kan man lägga sig i sin egna möhippa?

Jag har bara varit på en möhippa (och den anordnade jag tillsammans med en kompis). Det blev kaos och inte alls som vi hade tänkt pga att brudens syster lade sig i hela tiden. Bl a fanns det problem kring vilka vi skulle bjuda. Nevermind, det jag vill säga är att jag har en riktigt dålig erfarenhet av det där med möhippa.

Så till saken. Jag vet redan vilka två kompisar som kommer att ta huvudansvaret att ordna min möhippa. Kan man som blivande brud önska vilka som ska vara med på hippan (eller rättare sagt vilka som INTE ska vara med)? Det finns bland annat en tjej som har behandlat mig riktigt illa och jag vill inte se henne där. Dessvärre är det Fästisens bästa kompis flickvän, så hon måste ju få komma på bröllopet. Det är alltså inte min kompis. Men tycker ni att jag kan prata med mina tärnor och berätta vilka jag skulle vilja att de bjöd in, eller lägger jag mig i för mycket? Jag tänker att det på detta sätt dessutom blir enklare för dem också.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur mycket kan man lägga sig i sin egna möhippa?
  • passionsblomman

Det du kan göra är väl att prata med din sambo, eftersom det brukar vara denne man vänder sig till för att luska reda på alla telefonnummer, mailadreser etc. Be honom att inte lämna ut den tjejens nummer och om det känns nödvändigt be honom säga att han vet att du inte vill att hon ska komma.

Fast är inte risken att hon blir väldigt stött/ledsen ifall hon senare inser att hon ensam blivit utestängd? Vill hon ens komma själv? *funderar*

• Chi

Jag tänker såhär, att du bestämmer vilka som du vill ha med på en eventuell möhippa & var öppen med det du vill till den person som du tror skall anordna något - eller berätta det för en nära vän som du vet blir inkluderad i möhippan, då kan hon iaf föra din talan.

Själv så kommer jag att vara helt öppen med vilka jag vill inkludera och skriva en lista på de namn som min syster skall kontakta om jag skall bli hippad. Jag har valt att inkludera mina tjejkompisar + tjejerna i mina släkt som t.ex. kusiner, svägerskor osv. men inte svärmor/mamma/mormor/mostrar osv. (dvs den äldre generationen). De jag heller inte har valt att inkludera är våra killkompisars respektive som jag knappt känner, för de är ju inte MINA kompisar :)

• Aleta

Man kan lägga sig i hur mycket som helst antar jag.

Vitsen med en möhippa är ju egentligen att överraska bruden, det momentet försvinner ju då helt.
    Man vet inte vilka som anordnar, eller vilka som kommer, eller när det är, eller vad man ska göra, eller om det ens blir någon.

• moule

Mina vänner bad mig lämna en lista till dem med vilka som skulle bjudas in, väldigt smidigt tycker jag.. Så blir ingen glömd! =)

• Rufsas

Gaaah! Skrev ett långt svar och sedan dog datorn.

Hur som haver, jag skrev något i stil med att Fästisen har ett närmsta gäng på cirka 8 killar. Alla dessa har flickvänner och två av dessa tjejer har kommit att bli väldigt nära vänner till mig (vi åker på semester utan killarna osv.) Jag hoppas och antar att de andra sex tjejerna inte kommer att förfasas så värst om de inte blir bjudna med tanke på att vi inte ens har varandras telefonnummer, grattar inte varandra på födelsedagar and so on.

Jag vill absolut inte förstöra andra överraskningar gällande möhippan men jag vill inte överraskas av att elaka människor närvarar.

Men iofs Aleta, jag kanske ska sluta vara ett kontrollfreak och bara låta det komma till mig? Ha! Det kan bli en första övning i mitt så annars kontrollfreakiga liv. Faktiskt en väldigt bra idé (men läskigt som fan).

• passionsblomman

En detalj som faktiskt rär värd att notera är ju att man egentilgen inte kan bli inbjuden till en hippa. Den är man med och ordnar. Vännerna för den som hippas. Det är bruden som är gästen.

Det innebär att det inte är helt ovanligt att det i de fall man har flera bekantskapskretsar, som inte känner till eller umgås med varandra, faktiskt kan bli hippad fler än en gång.

• B och H

jag har skickat en lista till min tärna... och skrivit vilka som är "viktiga" att ha med och vilka som är mindre viktiga... hon har inte bett om det men nu har hon den iallfall och hon känner ju mig så det blir lite upp till henne. På vissa möhippor har det bara varit 5 pers och vissa typ 25 pers så det beror ju på vad man är ute efter. Om du bara får med dina närmaste så kanske du slipper hon du inte gillar... det är ju inte DIN kompis.

• Rufsas

Tack för era svar! Tanken med min fråga var egentligen bara att stämma av lite här med er på BT om det är okej att hinta eller tom säga rakt ut vilka man vill ha med och vilka man inte vill ha med. En tanke är faktiskt för att underlätta för de som planerar. Det var ju så det blev lite kaosartat på den hippan jag var med och planerade.

Det dröjer ju till möhippan med tanke på att vi inte ens skickat ut inbjudningarna än.

• KatjaB

Vet inte dina vänner om att ni inte riktigt drar jämt? Kanske har de inte ens tänkt bjuda henne om hon egentligen inte ingår i ditt kompisgäng och de vet att ni inte varit de mest såta vänner?

• Rufsas

KatjaB skrev 2010-01-31 19:33:06 följande:

Vet inte dina vänner om att ni inte riktigt drar jämt? Kanske har de inte ens tänkt bjuda henne om hon egentligen inte ingår i ditt kompisgäng och de vet att ni inte varit de mest såta vänner?
    Nja, alltså Fästisen har sitt kompisgäng som han har umgåtts med sedan mannaminne. Jag har massor av kompisar som är utspridda och det är inte supermånga som ens har träffats. Och det är lite därför jag vill hjälpa dem så att de inte står där och inte vet vilka de ska bjuda.
Svar på tråden Hur mycket kan man lägga sig i sin egna möhippa?