• varelse

Fråga! Hur framför man....

Mina vänner gjorde så att de önskade sig pengar till att kunna göra något tillsammans i present, eftersom de bott ihop länge och inte kände att det var något de varken ville ha eller behövde just då.

De skrev en liten bilaga som de lade i inbjudan där de skrev information om detta och att man gärna fick lägga ett valfritt bidrag i en spragris som skulle finnas på plats.

Detta tyckte jag kändes jättebra, dels för att det är svårt att komma på riktigt bra presenter och dels för att de ställde ut en spargris så att ingen behövde känna sig "dum" för att de "bara" hade råd med en mindre summa. Ingen såg ju hur mycket var och en hade lagt i, då man bara lade i pengarna och inte några kuvert med vem det var ifrån etc.

• varelse

@soonAmrs: Så kan du visst skriva, tycker jag. Jag upplever det inte som girigt. Däremot skulle jag fundera över det här med kontonummer (men det är ju bara min personliga åsikt, såklart, alla får ju göra som känns bäst för dem!)... läs inlägget jag skrev ovan ditt ang. spargris för att "säkra" att alla "vågar" lämna pengar, även de som kanske bara har råd att bidra med 20kr.

• varelse

@marina86: Jo, det är sant. Men det finns ju ingenting som egentligen hindrar att man lägger sina pengar i ett kuvert tillsammans med en liten lapp där det står vem det är ifrån. Om man nu tycker att det känns viktigt att brudparet vet att just NN bidrog med just XX:-

Svar på tråden Fråga! Hur framför man....