Pyssel att få in under stora dagen...
Jag och min blivande gifter oss den 5 juni ute i skärgården hemma i trädgården hos min blivandes faster med familj. Det mesta kring det hela börjar bli klart, är mkt praktiskt "göra" kvar kring själva festen - bygga bord, bänkar, partytält och lösa det så alla får plats och det blir bekvämt (vet senast den 21 april hur många vi blir).
Dagen kommer gå ganska mkt på rullande band känns det som, utan att alltför mkt händer. Ganska skönt på sätt och vis. Men jag vill ha med en detalj i programmet som inte är helt lätt att få in som en liten aktivitet. Jag vill ha glada tillrop och kreativa idéer på det hela. Det är något som jag vill att alla på festen ska få möjlighet att se och läsa och jag tänkte på något sätt ha gästboken inblandad i denna aktivitet, vad det än blir...
Jag håller på och rimmar på mina gäster och ska göra ett slags släkt-vänträd. Klipper och klistrar så varje gäst får en egen lapp med färgglad bakgrund, dessa lappar tänkte jag hänga upp på ett tunnare hamparep med hjälp av träklädnypor och snitsa till med ett tunt sidenrep med små blad på. Vart detta kommer hänga vet jag inte än, mellan några träd utomhus är tanken om vädret håller för det.
Dilemmat; På lapparna står det exempelvis "brudens mor..." så att det avslöjas att det är bröllop på gång. Vi kommer gifta oss i smyg runt 16-tiden, gästerna kommer vid 13 och det kommer då minglas, pratas och så skickas alla i väg på poängpromenad som leder gästerna till vår vigselplats. En skara människor vet att vi gifter oss, men en stor skara vet det inte och de bjuds in till vårt 25- respektive 30-års kalas (55-års kalas alltså). De här lapparna får inte synas eller hittas innan kl. 16 då vi gifter oss. De måste hängas någonstans lite smått osynligt och alltså under eftermiddagen involveras i någon aktivitet. Vid 17 hade vi tänkt äta, just för att kunna tajma färjor och dylikt för folk att åka hem med. Så tiden är alltså ganska knapp, samtidigt som jag inte ser några problem i att ha en liten underhållning mellan middag och efterrätt exempelvis...
Jag känner att jag nog skrev lite rörigt här, fråga gärna om något är helt otydligt eller knasigt. Kom gärna med tips på liten aktivitet som skulle kunna knytas ihop med gästbok och dessa lappar som vi skrivit om varje gäst. Vi vill hålla känslan familjär, romantisk och somrig - lapparna och gästboken är en del i det familjära mysiga tycker jag. Så vill ju att alla ska se dem och åtminstone läsa sin egen. Låter man dem bara hänga blir det lätt att folk glömmer att kolla in dem...
Som sagt, kom med tips...;)
Tack tack!