Inlägg från: eldstad |Visa alla inlägg
  • eldstad

Är det bara jag som har svårt för att tänka på nåt annat än bröllop??

@ Vi 3: Jag skulle nog ringa runt. Enligt vad jag har läst i diverse bröllopsböcker förstår inte vissa att osa betyder om svar anhålles dvs. vi ber om svar. De tror istället att det betyder att man antingen att man bara ska anmäla om man inte har möjlighet att komma (avanmäla sig) eller att man bara ska anmäla att man kommer (anmäla sig).

På Magdalena Ribbings spalt på
    www.dn.se/blogg/etikettfragan har jag läst ett skräckexempel för länge sedan. Brudparet och brudens mamma fick ringa runt till i stort sett alla bröllopsgäster med typ en vecka kvar eller så (är inte helt säker på hur det var men väldigt få hade svarat och det var ett väldigt stort bröllop om jag inte missminner mig). Av den anledningen har vi valt att skriva "Svar senast den X Y till...".

• eldstad

Vi 3 skrev 2010-02-25 14:31:46 följande:

@eldstad: Får kolla med gubben hur han känner för att göra, trots hans släkt Men TACK för infon! Skönt att det finns folk som har koll
    Absolut! Han vet säkert bättre också om de vet vad osa innebär. Jag vet t.ex. att hela min släkt vet det men är mer osäker på vissa vänner och några i hans släkt, då känns det tryggare att skippa eftersom jag ju vet det innan.

Jag personligen vet dessutom inte om min morfar och hans fru har tänkt sig att komma då de "brutit" med mina kusiners familj. De kom t.ex. inte på min student av den anledningen. Barnsliga fasoner säger jag bara! Av vuxna människor... det är ju så att man skäms. Skulle också ha lust att skälla ut dem.
Svar på tråden Är det bara jag som har svårt för att tänka på nåt annat än bröllop??