• macklo

Egen bukett: göra dagen innan?

Vi gifter oss om mindre än 3 veckor (tjoho!) och jag tänker göra min egen brudbukett. Planen är att göra en hyfsat enkel bukett av rosa rosor och lite brudslöja.

Min fråga är: när är det bäst att köpa rosorna och ställa dem i vatten? Dagen innan? Samma dag?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Egen bukett: göra dagen innan?
  • Bettertogether

Hej!

Ja det är bäst att köpa rosorna dagen innan, snitta dem ordentligt (ett långt, snett, rent snitt ska det vara), ställa dem i varmt vatten (om det är rosor) och svalt! Då blir de saftspända och håller sig bättre under bröllopsdagen :)

• Sara0173

Tänk bara på att det betyder otur att binda sin egen bukett. Inte ens min syster som är florist band sin egen bukett.

• Sebastiána
    Sara0173 skrev 2010-02-08 13:17:47 följande:
    Tänk bara på att det betyder otur att binda sin egen bukett. Inte ens min syster som är florist band sin egen bukett.
    Jag tror inte på skrock...men egentligen är det ju brudgummen som ska skaffa buketten. Det hade varit såå romantiskt, men min BM vågar inte.
  • Zia 20090618

Min kära mor gifte sig för knappt ett år sedan och hon band sin egen bukett dagen innan. De gifte sig på flygplatsen och åkte sedan direkt till Thailand så jag fick ta med mig buketten hem - när de kom hem 2 veckor senare hade jag precis slängt den. Den höll alltså nästan 10 dagar innan de vita blommorna började bli lite bruna på kanterna:)

• KatjaB

äh vilket trams.. klart man kan binda sin egen bukett, göra sin egen tårta eller se varandra innan vigseln. Min sambo har sett min klänning på bild och jag är florist och gör min egen bukett.. vårt bröllop måste ju vara dödsdömt

• Zia 20090618

Det är väl därför vi har så hög skilsmässostatistik; typ vartannat par idag väljer att fotografera sig innan vigseln och därmed ser de varandra innan de sagt ja;)

• Sebastiána

Det där med att man inte ska se varandra innan vigseln är f.ö anglosaxiskt skrock... så det behöver man inte bry sig om alls.

• KatjaB

hahaha

Zia 20090618 skrev 2010-02-08 13:57:39 följande:

Det är väl därför vi har så hög skilsmässostatistik; typ vartannat par idag väljer att fotografera sig innan vigseln och därmed ser de varandra innan de sagt ja;)
  • Bettertogether
    Hon kanske vet hur mycket arbete det är att göra sin bukett, och därför väljer hon att ha någon annan att göra den ;)
    Jag är trädgårdsmästare och skulle bra kunna göra min egen bukett, men det vill jag inte för jag har säkerligen annat att göra dagen innan :)
  • macklo

Tack för alla svar!

Eller... tack Bettertogether - alla andra inlägg handlade ju om kringliggande saker...

Otur att binda sin egen bukett? Herregud. Måste vara trams som bygger på viljan att kräma ur blivande brudar så mycket cash som möjligt. Precis som med allt annat kring bröllop.

Svar på tråden Egen bukett: göra dagen innan?