Kathiz å Kimmo skrev 2010-02-15 13:36:00 följande:
Jag vet att det kan tyckas barnsligt, men jag anser att det är oförskämt att tvinga brudparet att ändra saker bara för att de vill ha det på ett annat sätt. De hade inte ens försökt fixa barnvakt utan ringde å skällde ut min sambo direkt då de fick inbjudningarna (önskar de ringt mig ist.)Så, vill ni inte ha barn med, gör inte som vi! Stå på er om det blir tjafs. Det är mitt råd även om det inte blev så för oss :(!!Lycka till!!!
Det där verkar otroligt vanligt, att ringa upp brudparet och skälla ut dem så fort man fått inbjudningarna innan man ens kollat upp ifall det finns möjlighet till barnvakt. Har man många barn och det samtidigt är en del från ens egen släkt som kommer att närvara vid bröllopet förstår jag att det kan vara knepigt att hitta barnvakt till dem, men det betyder inte att man har rätt i att skälla ut brudparet.
Det finns faktiskt möjligheten att tacka nej till ett bröllop om man inte kan/vill medverka. Jag förstår att ni var snälla nog att böja er för att få med din respektives syskon, men jag skulle ha svårt att klara av det. Vi hade totalt barnfritt (så länge ingen ammade och bara inte kunde stanna hemma, fast jag hade nog hellre sett att mamman isåfall stannade hemma) på bröllopet, det gällde alla barn stora som små (gränsen gick vid 18år). Man ska egentligen inte behöva förklara sig för varför man valt att ha ett barnfritt bröllop, vissa vill att deras barn ska vara delaktiga i allt, andra vill tillbringa dagen i enbart vuxet sällskap. Så länge det har varit tydligt redan vid inbjudningen ska det inte vara något snack om saken.
Måste bara påtala att det dock inte är speciellt god etikett att man bjuder med vissa barn (närmare familjen) än andra. Jag förstår att man kanske -vill- göra så, men det är inte särskillt fint. Och det gör inte att de andra barnfamiljerna känner mer tolerans över att deras barn minsann fick stanna hemma. Bara så att ni vet. :7