Inlägg från: nikitakatt |Visa alla inlägg
  • nikitakatt

bali , hjälp!

Jag var på Bali i våras, UNDERBAR ö =) Vi bodde i Kuta och där var det livat men då bodde vi mitt i smeten. Vet att även par åker och bor i Kuta och trivs. Jag rekomenderar verkligen att åka runt på ön. Vi fick en privat taxi och betalade 20 dollar för hela dagen, dö åkte vi upp till vulkanen ubud medmera, supervackert! Obs räkna isf med extra småkostnader som inträde och avgifter för att åka upp på vägen för att se vulkanen och så.

Ang vaccination så tog vi twinrix och någon slags magmedicin man köper som två små "shots" man ska dricka men vi var ute i tre månader totalt. Vi besökte aldrig lombok eftersom de rekomenderade att man skall äta malariamedicin när man är där och vi hade hört så mycket tråkiga biverkningar vi inte ville riskera. Däremot åkte några kompisar till en ö som heter Gilli och då reser man igenom lombock, gilli ska ha varit sagolikt!

Lycka till allihop och missa som sagt inte att åka runt på ön, både söderut och norrut till lavastränderna (Lovina ska vara otroligt fint sägs det).

• nikitakatt

Nej vi åkte aldrig dit faktiskt men vi var en trip ner till dreamland, en strand, som ligger söder om kuta och där var det ju otroligt fint och alldeles lugnt. Men jag har hört att Nusa Dua är jättefint. Innåt mitten på väg mot Batur stannade vi i en massa byar och där hittade vi en hel del billiga saker, mer hemslöjd typ sjalar, fat mm. Vi hade bara flygbiljett och sen hittade vi boende där så jag har ingen aning vilka bolag som har bra boende.. Hoppas ni hittar något bra, ni kommer garanterat få det underbart där borta (lite avundsjuk =) )

• nikitakatt

Vi har jättebra erfarenhet av kutastranden, den var jätteren och fin när vi var där, inget skräp men däremot surfare och frukt/glassförsäljare. Du kan hitta en massa fina äkta pärlsmycken billigt, jag köpte flera =)

Oj så fel du har hört om att det är lite svenskar, det KRYLLAR av svenskar! Kanske inte lika mycket under sommaren? Det vet jag inte men vintertid är det fullt av svenskar och norrmän med för den delen. Det finns en norsk skola i kuta så där finns både elever och deras familjer/vänner som hälsar på. Så svenskar bör du träffa där borta. Sedan är det massvis av australiensare året runt vad jag har förstått. Jag är så avis på dig, ni kommer få det underbart! Jag var där med en kompis och jag vill verkligen åka dit på en till resa med min sambo för att han ska få uppleva den underbara ön =)

Och justja, det där med att pruta, hälften räcker inte. De säger så sjuka utgångspriser att man ska satsa på att få ned det långt under halva för det mesta.

• nikitakatt

Ja det glömde jag, manikyr kan man få för typ 30-40 kronor och samma med bodyscrub (helt otroligt skönt, både massage och len hud i ett) och helkroppsmassage. Så det är ett måste om man vill unna sig superbilligt spa =)

Och som Missie A sa så går det nog inte att pruta i affärer, däremot kan du köpa billiga surfmärkeskläder där, typ billabong och ripcurl. Men på marknader och i stånd ska man absolut pruta. På stranden brukade inte vi pruta, de hade så billiga priser ändå. Iof kan det hända att det är som i thailand, ju blekare man är ju dyrare pris eftersom de ser att man kommit dit nyss och då testar de ju såklart.

• nikitakatt

Nej där vi var så var det inte alls som thaimassage men jag kommer inte ihåg om de hade olika sorter så att vi tog swedish eller något annat men det är ju bara att säga hur man vill ha det, de brukar va så gulliga och tillmötesgående. Bodyscrub va ljuvligt iaf, väldigt mjuk helkroppsmassge.

Svar på tråden bali , hjälp!