• Dolly84

Det här med fåglarnas magar och riskastning...

Har hört att fåglarnas små magar sväller utav riset man kastar på brudparet? Stämmer det? Finns det alternativ till ris? Hur gör ni?

• Svar på tråden Det här med fåglarnas magar och riskastning...
  • Project Love

Nej, det stämmer inte. För att ris ska svälla så mycket att det märks krävs både väldigt mycket vätska och helst rejält med värme och det finns inte i de små pippifåglarnas magar . Testa själv att lägga ris lite kallt vatten - bara lite så det blir fuktigt (det skvalpar ju inte direkt av vatten i fågelmagarna...) - och det kommer inte att bli någon nämnvärd förändring av det.

Risodlingar besöks ju för övrigt av fåglar och de dör ju inte direkt som straff för sin "stöld" .

Ris på kyrktrappen skapar dock städbekymmer för kyrkovaktmästaren och om det ligger kvar kan det dra till sig t.ex. råttor, varför det kanske inte är så populärt från kyrkan av det skälet.

• Project Love

Just ja, alternativ!

- solrosfrön
    - sockerhjärtan (finns särskilda till bröllop att köpa på div. nätsajter)
    - rosenblad (äkta eller fejk)
    - konfetti (t.ex. av färgade eller vita papper med vanlig hålslagare där man samlar upp de runda bitarna)

• Chaniah

En nackdel med riset är ju att det hamnar precis överallt i håret, innanför kläderna...

Ett alternativ som jag funderar lite på för egen del är såpbubblor.

• naturtanten

jo men nog kan dom väl svälla?? Är vad jag har hört iaf... fråga mig dock inte hur... låter logiskt det där med kallt vatten, även om det säkert e varmare i fågelmagar..
    tänkte hur som helst bidra med en länk som kan vara andvändbar: www.brollopsbubblor.se/
    för er som fundera på just såpbubblor

• amandaiburen

Vi bestämde oss för bubblor....Jag har varit gift en gång förrut o då ramlade ris från mig flera timmar senare.....Bubblor ska dessutom bli fint på bilder och gästerna får lite skojigt en stund.....

• KatjaB

Nej, de kan inte stämma, en seglivad myt som alltid tas upp i samband med bröllop. Att företag säljer såkallat bröllopsris är bara för att tjäna pengar.

Däremot skulle jag personligen inte vilja använda mig av fejkrosblad eller papperskonfetti.. vem ska samla upp den nedskräpningen utanför kyrkan? Och konfetti fastnar i håret och innanför kläderna det med

Vi ska ha rosblad, äkta vara, om jag får bestämma. Om sambon får bestämma blir det såpbubblor. Vi får se vad det blir, eller båda.. det löser sig nog

• spångsson

Om man vill ha något som liknar ris men som kyrkan slipper städa bort så kan man också använda pärlsocker. Det hade min bror när han gifte sig.

• Dolly84

vad svårt det blev nu... vill ju inte ha ris överallt heller för den delen! såpbubblor kanske är något, men ska varje gäst då få en varsin "bubbelburk"?

• KatjaB

nackdelen är ju att pärlsocker hamnar överallt o smälter väl när det hamnar innanför kläderna.. känns lite klibbigt

spångsson skrev 2010-02-16 19:06:51 följande:
    Om man vill ha något som liknar ris men som kyrkan slipper städa bort så kan man också använda pärlsocker. Det hade min bror när han gifte sig.
Svar på tråden Det här med fåglarnas magar och riskastning...