• Dolly84

Det här med fåglarnas magar och riskastning...

Har hört att fåglarnas små magar sväller utav riset man kastar på brudparet? Stämmer det? Finns det alternativ till ris? Hur gör ni?

• Svar på tråden Det här med fåglarnas magar och riskastning...
  • JustMeAndMyLove

Finns många små "bubbelburkar" just för bröllop :) I form av små champangeflaskor har jag sett på tradera och en hel del bröllopsbutiker på nätet

Dolly84 skrev 2010-02-16 20:01:38 följande:
    vad svårt det blev nu... vill ju inte ha ris överallt heller för den delen! såpbubblor kanske är något, men ska varje gäst då få en varsin "bubbelburk"?
  • carpet 09

Vi köpte bröllopsbubblor, en liten burk till varje gäst. Jättemysigt och fint och dessutom fick gästerna något att pyssla med en liten stund. Beställer man bröllopsbubblor så är de fläckfria också

• BlackWIngedAngel

Som flera här redan sagt är detta en gammal myt. Ris är en del av fåglarnas kost och något deras kroppar är vana att bryta ner.

När det gäller alternativ så tror jag att de flesta jag känner till har nämnts här. Såpbubblor, rosblad, konfetti och så vidare. Jag har aldrig testat såpbubblorna, och det är möjligt att de inte fläckar, men det är nog en bra idé att testa det innan på den typ av tyg som man tänker ha i klänningen.

Tänkte också på att du ville ha riktiga rosblad, KatjaB. De måste väl absolut färga kläderna?

KatjaB skrev 2010-02-16 18:58:39 följande:
    Nej, de kan inte stämma, en seglivad myt som alltid tas upp i samband med bröllop. Att företag säljer såkallat bröllopsris är bara för att tjäna pengar. Däremot skulle jag personligen inte vilja använda mig av fejkrosblad eller papperskonfetti.. vem ska samla upp den nedskräpningen utanför kyrkan? Och konfetti fastnar i håret och innanför kläderna det med Vi ska ha rosblad, äkta vara, om jag får bestämma. Om sambon får bestämma blir det såpbubblor. Vi får se vad det blir, eller båda.. det löser sig nog
  • LGT

Pärlsocker - vilken bra idé! Jag har varit på väg att köpa dyrt bröllopsris (sockerkonfetti), får inte ha varken ris eller konfetti för kyrkan. Pärlsockr blir perfekt, tror inte att så mycket fastnar under kläderna att det blir kladdigt!
    Ska ha såpbubblor med tänkte ha en korg m små konfettipåsar och såpbubblor så får gäösterna välja.
    Längtar!

• Cherrygirl

Men en sak jag funderar på med bubblor är att blir det inte fula fläckar på kläderna av bubblorna, inte så kul att få runda ringar på den vita bröllopsklänningen kanske?
    För alla bubblor blir ju inte så där perfekta, en del blir det ju typ droppar med på och så, så det kan ju bli väl klibbigt tänkte jag.

• Kattpoet

Orsaken att man itne får kasta ris är råttor och möss, man vill inte ha dem i kyrkan, de gör stor skada där.

• B och H

Vi har fått dubbla besked från vår kyrka, dels från vaktmästaren som inte vill ha rosenblad för att det fastnar under folks skor och smutsar ner kyrkmattan och dels att de inte vill ha ris för att det drar till sig fåglar och andra djur som skräpar ner...

funderar på rosenblad ändå, vad gör dem när alla står där och kastar? Kan inte tänka mig att vaktmästaren blåser av det då??

• 1 Grevinnan

Ris som sväller i fågelmagar är en myt enligt en ornitolog jag har läst om. Det bästa är nog som sagt äkta rosblad eller såpbubblor, vet inte hur vi ska göra, räknar folk med att brudparet fixar med sådant eller?

• BlackWIngedAngel

Vill man att folk ska kasta något särskilt får man nog ta med det. Annars har folk haft ris med sig till de bröllop jag varit på.

Äkta rosblad färgar ju, så det kan väl inte vara ett av de bästa alternativen?

1 Grevinnan skrev 2010-03-01 15:53:14 följande:

Ris som sväller i fågelmagar är en myt enligt en ornitolog jag har läst om. Det bästa är nog som sagt äkta rosblad eller såpbubblor, vet inte hur vi ska göra, räknar folk med att brudparet fixar med sådant eller?
  • Kattpoet

Nej det blåser inte av rosbladkastningen, istället får du en räkning hem för städningen av kyrkan.

Det är iallfall vad de gör där min mor jobbade.

• passionsblomman

Det låter som en mycket dålig-och faktiskt respektlös idé att strunta i vad kyrkan säger i saken och kasta ändå.

Det är juinte så att de hittar på tramsiga saker bara för att vara motvalls. Det är på många håll helt förbjudet att ha riktiga blomblad som strös i altargången-just för att mattorna förstörs när bladen trampas ner i dem. Vill ni kasta blad utanför och vet att de inte vill det heller, då borde ni nog styra upp att någon i ert sällskap efteråt sopar upp bladen.

Vad gäller blad i övrigt, så färgar de inte om man inte mosar dem.

B och H skrev 2010-03-01 15:39:23 följande:

Vi har fått dubbla besked från vår kyrka, dels från vaktmästaren som inte vill ha rosenblad för att det fastnar under folks skor och smutsar ner kyrkmattan och dels att de inte vill ha ris för att det drar till sig fåglar och andra djur som skräpar ner...funderar på rosenblad ändå, vad gör dem när alla står där och kastar? Kan inte tänka mig att vaktmästaren blåser av det då??
  • JustMeAndMyLove

Det är inte nån IKEA matta ni går på till altaret. Bara så du har det i bakhuvudet när alla kastar vackra blomblad över er.
    Nöj er med såpbubblor eller be vaktmästaren om tips på saker han skulle tycka vore okej.

B och H skrev 2010-03-01 15:39:23 följande:

Vi har fått dubbla besked från vår kyrka, dels från vaktmästaren som inte vill ha rosenblad för att det fastnar under folks skor och smutsar ner kyrkmattan och dels att de inte vill ha ris för att det drar till sig fåglar och andra djur som skräpar ner...funderar på rosenblad ändå, vad gör dem när alla står där och kastar? Kan inte tänka mig att vaktmästaren blåser av det då??
  • Idhrenniel

Såpbubblor verkar ju onekligen vara ett av de bästa alternativen då de inte skräpar er överhuvud taget... MEN. När vi var på bröllop förra sommaren hade brudparet köpt specialbubblor för bröllop och fast de sa att de var fläckfria var det flera av gästerna som fick stora fula runda fläckar på sina kläder!!! Inte så roligt kanske... Så det där med att testa först hemma, på olika sorters tyg, är kanske bra innan.

• Kattpoet

Jag vet några som fick matttvätt och städ räkning på runt 8000 kr av kyrkan.

De har inte råd att ta bort fläckar från mattorna och oftas behövs det specialtvätt.

• fibobs

Har någon varit på ett bröllop där inget kastas???? Jag har och det gick det med :o)

• JustMeAndMyLove

Hehe, jo, men de flesta vill ju ha det ändå, vist står det för att gästerna önskar paret lycka och rikedomar eller nått?

fibobs skrev 2010-03-02 18:14:41 följande:
    Har någon varit på ett bröllop där inget kastas???? Jag har och det gick det med :o)
  • passionsblomman

Ja, alltså, det är ju EGENTLIGEN en tradition där gästerna "överraskar" med att kasta ris/konfetti som en hyllning och välgångsönskan (med riset som symbol för fruktsamhet och rikedom). Det har ju uppenbarligen blivit vedertaget bland brudar att själva se till att de hyllas så som de vill bli hyllade och omöjliggöra att det skulle kunna utebli eller glömmas bort. Allt i sann hollywoodanda.

När jag växte upp tog vi själva med oss ris i en plastpåse och oftast hade någon med sig såpass mycket att flera kunde ta en näve ur den påsen. Numera är allt förregisserat-av brud(paret) själva. Och gästerna kastar snällt vad de påbjudes kasta.

Men bröllopsindustrin jublar ju såklart. Numera får man sälja små organzapåsar med särskilt och hjärtformat ris och små bröllopiga bubbelburkar. Och konstgjorda rosblad. Det är väl bra för vi behöver ju spendera så konjunkturen går upp...

fibobs skrev 2010-03-02 18:14:41 följande:
  • fibobs

Självklart! Och det är ju en stor tradition i Sverige att göra så. Bara man inte gör ett problem av inget...hör med vad kyrkan tycker och sedan gör ni därefter.
    Och som några sagt så sväller inte ris i maggen på di små bördsen. De äter det med lycka.

• Kattpoet

På mormors bröllop var det inget riskasting, det var ju dyrt. Istället fick hon salt och mjöl av folk, salten för att kunna salta in köttet för vintern och mjölet för baka de första bröden i hemmet.

Svar på tråden Det här med fåglarnas magar och riskastning...