Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Det här med fåglarnas magar och riskastning...

Det låter som en mycket dålig-och faktiskt respektlös idé att strunta i vad kyrkan säger i saken och kasta ändå.

Det är juinte så att de hittar på tramsiga saker bara för att vara motvalls. Det är på många håll helt förbjudet att ha riktiga blomblad som strös i altargången-just för att mattorna förstörs när bladen trampas ner i dem. Vill ni kasta blad utanför och vet att de inte vill det heller, då borde ni nog styra upp att någon i ert sällskap efteråt sopar upp bladen.

Vad gäller blad i övrigt, så färgar de inte om man inte mosar dem.

B och H skrev 2010-03-01 15:39:23 följande:

Vi har fått dubbla besked från vår kyrka, dels från vaktmästaren som inte vill ha rosenblad för att det fastnar under folks skor och smutsar ner kyrkmattan och dels att de inte vill ha ris för att det drar till sig fåglar och andra djur som skräpar ner...funderar på rosenblad ändå, vad gör dem när alla står där och kastar? Kan inte tänka mig att vaktmästaren blåser av det då??
  • passionsblomman

Ja, alltså, det är ju EGENTLIGEN en tradition där gästerna "överraskar" med att kasta ris/konfetti som en hyllning och välgångsönskan (med riset som symbol för fruktsamhet och rikedom). Det har ju uppenbarligen blivit vedertaget bland brudar att själva se till att de hyllas så som de vill bli hyllade och omöjliggöra att det skulle kunna utebli eller glömmas bort. Allt i sann hollywoodanda.

När jag växte upp tog vi själva med oss ris i en plastpåse och oftast hade någon med sig såpass mycket att flera kunde ta en näve ur den påsen. Numera är allt förregisserat-av brud(paret) själva. Och gästerna kastar snällt vad de påbjudes kasta.

Men bröllopsindustrin jublar ju såklart. Numera får man sälja små organzapåsar med särskilt och hjärtformat ris och små bröllopiga bubbelburkar. Och konstgjorda rosblad. Det är väl bra för vi behöver ju spendera så konjunkturen går upp...

fibobs skrev 2010-03-02 18:14:41 följande:
    Har någon varit på ett bröllop där inget kastas???? Jag har och det gick det med :o)
Svar på tråden Det här med fåglarnas magar och riskastning...