Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Det här med fåglarnas magar och riskastning...

Som flera här redan sagt är detta en gammal myt. Ris är en del av fåglarnas kost och något deras kroppar är vana att bryta ner.

När det gäller alternativ så tror jag att de flesta jag känner till har nämnts här. Såpbubblor, rosblad, konfetti och så vidare. Jag har aldrig testat såpbubblorna, och det är möjligt att de inte fläckar, men det är nog en bra idé att testa det innan på den typ av tyg som man tänker ha i klänningen.

Tänkte också på att du ville ha riktiga rosblad, KatjaB. De måste väl absolut färga kläderna?

KatjaB skrev 2010-02-16 18:58:39 följande:
    Nej, de kan inte stämma, en seglivad myt som alltid tas upp i samband med bröllop. Att företag säljer såkallat bröllopsris är bara för att tjäna pengar. Däremot skulle jag personligen inte vilja använda mig av fejkrosblad eller papperskonfetti.. vem ska samla upp den nedskräpningen utanför kyrkan? Och konfetti fastnar i håret och innanför kläderna det med Vi ska ha rosblad, äkta vara, om jag får bestämma. Om sambon får bestämma blir det såpbubblor. Vi får se vad det blir, eller båda.. det löser sig nog
  • BlackWIngedAngel

Vill man att folk ska kasta något särskilt får man nog ta med det. Annars har folk haft ris med sig till de bröllop jag varit på.

Äkta rosblad färgar ju, så det kan väl inte vara ett av de bästa alternativen?

1 Grevinnan skrev 2010-03-01 15:53:14 följande:

Ris som sväller i fågelmagar är en myt enligt en ornitolog jag har läst om. Det bästa är nog som sagt äkta rosblad eller såpbubblor, vet inte hur vi ska göra, räknar folk med att brudparet fixar med sådant eller?
Svar på tråden Det här med fåglarnas magar och riskastning...