• Sommarbrud2010

Vilken tid ska vi välja för borgerlig vigsel?

Hej!

Undrar om nån kan råda mig angående vilken tid på dagen som vi ska välja för en borgerlig vigsel. Vigseln sker i parken till festlokalen så gästerna behöver inte förflytta sig mellan två ställen. Vill inte välja för tidig tid då det inte ska bli långtråkigt men inte heller en för sen tid då vi vill att bröllopsdagen ska bli så lång som möjligt - men rolig. :)
    Funderar på att välja kl.15 för vigsel. Vad tror ni, är det en lämplig tid? Vad har ni andra valt?
    Vi har tänkt fota oss före vigseln och efter vigseln blir det champagnemingel innan vi sätter oss till bords. Kan man komma på nått mer att göra innan middagen så man inte sätter sig till bords kl.17...?
    Tacksam för svar. =)

• Svar på tråden Vilken tid ska vi välja för borgerlig vigsel?
  • SophiaM

Vi kommer viga oss runt 17.30. Vi viger oss i samma hus som middagen ska vara och tänker att 17.30 är en bra tid då vi tänkte sätta oss till bords 19.00 typ.
    Vi tänker försöka hålla middagen relativt kort så att festen kan börja vid 22 och sen fortsätta till 02.

Jag har jobbat på många bröllop och jag kan tala om att 2-3 timmars mingel mellan vigsel och middag inte brukar vara uppskattat av gästerna, det blir alldeles för mycket tid då man antingen 1. super sig full på skumpan 2. är bitter för att det inte finns tillräckligt med skumpa, eller 3. gäspar av trötthet...

• Sommarbrud2010

Värt att tänka på SophiaM. Vill för allt i världen inte att gästerna får långtråkigt på vårt bröllop....

• fibobs

vid vår vigsel kommer bara vi och våra barn finnas. De andra har en helt vanlig lördag och ska komma på en vanlig fest hemma hos oss vid 15-tiden, så vi behöver inte tänka på allt däremellan, vilket glädjer mig nu när jag läser era inlägg.

Hoppas det löser sig sommarbrud2010.
    Kramen

• Sommarbrud2010

Tack Fibos! =) Hoppas att ni kommer att få en underbar dag.

• 0Maria0

Vi kommer också att ha vigseln på samma plats som festen och vi har bokat den till kl 16. Tänkte att det tar ca en halvtimme för det, 16.30 är vi klara - mingel med skumpa och snittar i ca en timme när vi fotas, sen lite mingel till för vår del och så sätter vi oss till bords kanske runt 18.

Funderar på det här med fotograferingen och tiden mellan vigseln och det att vi kommer... Samtidigt kan vi ju inte fota oss innan vigseln - då har vi ju inte vigselringar på!

• fibobs

Tack själv, det blir det säkert och det får ni också!!
    Kramkram

• Fröken Strössel

Vi har också vigsel och fest på samma plats. Vi har satt vigseltid till 15.30. Räknar med att vigseln är klar runt 16.00 Sen blir det lite skumpa och mingel i en timme och sen börjar vi middagen vid 17.00. Jag tycker inte att det gör något alls att middagen börjar så "tidigt". Vi ska hinan med mycket under kvällen! Prata med alla, dansa till fötterna blöder, äta nattamat, och sen dansa lite till. Ser det inte som ett misslyckande om festen slutar vid ett. Betyder bara att våra gäster orkar upp till brunchen dagen efter

• Linn sommaren 2010

Vi kommer att viga oss kl 17. Precis utanför lokalen där middagen skall vara. Som jag uppfattat det tar en borgerlig vigsel inte mer än 15-20 min. Vilket innebär att vigseln är över 17.20. Sen tänkte vi äta ca 18-18.30. Ska dock "bara" ha tvårätters och tårta så vi har säkert ätit färdigt vid 22 eller 22.30. Då finns det gott om tid kvar att dansa och umgås. Men det finns ju både för och nackdelar med båda alternativen. Börjar man sent hinner man inte umgås med gästerna lika länge eller snarare lika tidigt. Däremot behöver man inte gå upp i ottan för att hinna fixa håret och fotograferas osv. Att fotograferas efter vigseln kan ju bli ganska tråkigt för gästerna. Och gästerna stannar antagligen senare på kvällen. Samtidigt är det ju många ställen som man inte får vara på längre än till kl 01. I så fall hade jag nog börjat en timme tidigare. Men som sagt det finns både för och nackdelar. Själv skulle jag nog ha svårt för att hitta på någon underhållning i nästan två timmar.

• Minous

Vi har också funderat fram och tillbaka på detta! För oss kommer det se ut ungefär såhär:
    Fotografering innan vigseln, vigsel runt 16.00, tar ca 30 min eftersom vi ska ha en som läser en dikt & ett musikstycke.
    Festen hålls nära vigselplatsen, efter vigseln ha vi champagne (+ev typ snittar)i trädgården. Vi minglar med våra gäster och fotografen fotar gästerna,jag vill gärna ha många bilder på oss och gästerna, tex bruden och hennes föräldrar, bästa tjejekompisarna etc.
    Det tar kanske 45 min-1 timme. Sen sätter vi oss till bords.

Har själv varit på bröllop där man har fått vänta i nästan 2 timmar mellan vigsel och middag, bla för att brudparet varit och fotas, personligen tycker jag det är roligare med ett lite kortare mingel tillsammans med brudparet. Därav att vi kommer fota oss innan vigseln, men det är en smaksak!

• Sommarbrud2010

Vi kommer att fota oss innan vigseln, dels för att inte lämna gästerna i en timme men också främst för att vi vill fotas i parken där vigseln och sedan minglet ska vara. Blir ju lite märkligt om vi går runt och posar och fotas medan gästerna ser på.:) Att det ska vara en sån svår nöt att knäcka; vad man kan hitta på för gästerna att göra mer än att mingla för att det inte ska bli så lång väntan till middagen. Funderar på att rigga upp en videokamera på stativ där gäster kan spela in hälsningar till oss om de vill. Tänkte att det kanske kunde vara kul.

• KatjaB

Vi hade tänkt vigas kl 15, men om vi byter rill en annan vigselplats, som vi är lite inne på nu, så blir vigseln kl 16.00 eller 16.30.
    Tänkte oavsett vilken tid vi vigs göra så att vi fotograferas innan vigseln, vigsel. Efter vigseln är det mingel på gården (om det är sol) vid festlokalen och red carpet- fotografering på alla gäster. Så man kommer ihåg att fota alla gäster när de är som snyggast och alla är kvar!
    Sen middag och fest

Svar på tråden Vilken tid ska vi välja för borgerlig vigsel?