• trollsländebrud

Hur tidigt tycker ni att man bör skicka ut inbjudningarna?

Jag har läst på många ställen, bla i bröllopshandboken att etiketten säger att man skickar ut inbjudningarna 1-2 månader innan bröllopet ska ske. Det tycker jag låter JÄTTEsent! Vi ska gifta oss den 14/8 och inbjudningarna kommer att skickas iväg den här veckan. OSA har vi satt den 14/6 , exakt två månader innan bröllopet :).

Jag tänker på att med tanke på att det är i mitten på augusti vi ska gifta oss så skulle vi alltså, enligt etiketten inte skicka iväg inbjudningarna förrän TIDIGAST den 14/6, vilket är precis i början på sommaren och alla redan har bestämt semester osv. Låter helt vansinnigt i mina öron. Tycker att det verkar mer rimligt och smartare att skicka iväg inbjudningarna nu. Skulle ha skickat iväg dom tidigare men dom flesta vet redan att vi ska gifta oss, så de har redan bokat in datumet (har SUPERsvårt att hålla mig när det gäller hemligheter). Funderade ett tag på ett Save the date kort men eftersom jag redan berättat att vi skulle gifta oss så kändes det överflödigt.

Så, när tycker ni att man bör skicka ut inbjudningarna?

• Svar på tråden Hur tidigt tycker ni att man bör skicka ut inbjudningarna?
  • Bella83

Vi skickade våra idag och gifter oss den 22 maj! Har OSA den 31 mars! Just för att kunna bjuda fler om de första tackar nej!

Vill ju att så många som möjligt kommer!

• Mamma till 2 grabbar

hejsan, vi skickade våra för ca 3 veckor sedan och vi gifter oss midsommar, osa datum har vi den 1 maj. jag tycker helt klart att du kan skicka dina nu, hade jag gjort.

• Superstarfia

vi gifter oss en vecka innan er och skickade våra för 2 veckor sen.. osa 1 juni..

• Duchess

Tycker att det beror på många saker, bla när på året man gifter sig. Om du gifter dig i mitten av november, när få människor kan antas vara bortresta på semester eller liknande, då tycker jag att man kan skicka sisådär 2-3 månader innan. Gifter du dig i mitten av juli så skulle jag nog skicka inbjudningarna nu i februari, eftersom många bokar upp sin sommarsemester väldigt tidigt.

• 1 Grevinnan

Enligt vissa böcker står det ca 3 månader inna och OSA ca 4-6 v innan, men om man gifter sig i semestertider är det lika bra att vara ute i riktigt god tid! men de flesta kanske ändå vet att ni ska gifta er och då är det ju ingen panik med inbjudningskorten, annars kan man ju skicka ut save the date kort innan inbjudningskortet om man vill kosta på sig det?

Enligt Magdalena Ribbing räcker det med att skicka ut 6 veckor innan ett större bröllop, men det tycker jag är alldeles försent, dels är ju folk så uppbokade idag och sen så vill man ju veta vilka som kommer ett tag innan så man själv kan planera.

• KatjaB

vi gifter oss i juli så vi har dels skickat ut förinbjudan i december, såkallade save the date-kort och skickar inbjudan nu vid månadsskiftet. Osa är satt 2 månader innan. Vi hyr ju bord o stolar, caterar mat osv, så vi vill helst ha lite tid på oss att göra ändringar också så att man inte räknat helt galet på hur många som kommer. Inte kul att behöva betala för 80 personer om det är 70 eller färre som kommer... det blir ju en del när man räknar ihop allt. O så har man ju möjlighet att bjuda dem som inte riktigt fick plats ifall andra tackar nej

• Casmel

Vi har oxå skickat våra redan då vi gifter oss 17/7 och många redan nu planerar sina semestrar. Vi har osa ca 1,5 månad innan

• eldstad

Vi gifter oss den 4 september och kommer att skicka inbjudningarna i slutet av maj/början av juni. Ganska så exakt 3 månader har vi tänkt. Vi har inte skickat save the date-kort men berättat för närmaste familjen när det blir naturligtvis. Vi har skrivit att vi vill ha svar senast den 20 augusti, vågar inte skriva osa efter att jag läst en massa bröllopsböcker. Tydligen förstår inte vissa att osa betyder om svar anhålles dvs. vi ber om svar utan tror att man ska svara om man kommer eller att man ska svara om man inte kommer.

Svar på tråden Hur tidigt tycker ni att man bör skicka ut inbjudningarna?