• cat666

Hjälp En bröllops fråga!!!

hur skulle ni göra/skriva när ni ska bjuda in alla släktingar till erat bröllop och vill säga på nått fint sätt att dom inte får någon mat utan bara vara mä under cermonin...av dom själet att man inte har råd att bjuda alla förutom brudgummens släkt....känner mig jätte dum men vi har inte råd vill ju bara gifta oss och äta mä dom närmaste som man träffar typ jämt....min släkt borde väl vara glada att få se mig gifta mig lr?? behöver råd

• Svar på tråden Hjälp En bröllops fråga!!!
  • easy tiger

Vi hade samma "problem", många ville komma till kyrkan men vi har bara bjudit de närmaste..Koll inlägger - Gäster på bröllop.. Så gjode vi.. Jag har skrivit som vanligt i inbjudan och att bröllopsmiddagen är inom närmasta familjen.

• Lyckliga013bruden

att bara bjuda brudgummens släkt på bröllopsfesten låter lite orättvist, men jag vet ju inte vad ni har för relation till era släktingar och kompisar.

Det är bara att skriva
    Välkommen till vår bröllopscermoni Lördagen den 1/1 2001 kl16 i Storkyrkan......... eller
    Vi gifter oss i storkyrkan lördagen den 1/1 2001 kl16 välkomna!

Att skriva en motivering i inbjudan om varför ni bjuder som ni gör känns tråkigt, det kan ni prata om senare.

• easy tiger

-Gäster i kyrkan.. /ska de vara)..

• cat666

vill ju bjuda alla på mat men har verkligen inte råd mä det ....sen så har jag inte en jätte bra relation till min mamma och pappa släkten...vill bara om dom vill så klart att dom ska vara där och se mig men att dom sen får åka hem efter cermonin....men känns skit och göra så...kanske inte borde bjuda nån från min släkt alls...men det känns fel det oxå...vet verkligen ut lr in just nu

• Lyckliga013bruden

bjud dem ni vill. Gifter ni er i kyrkan är den öppen för alla så ni kan inte förbjuda någon att komma och okända skulle kunna dyka upp. Jag menar inte att ni funderar på att förbjuda någon att komma till kyrkan jag ville bara nämnda det ifall att. En del brudpar får för sig konstiga saker, bara.

Oavsett hur ni skriver i inbjudan kommer gästerna ha synpunkter och inte förstå (så har det varit för oss, trots att vi tyckte vi var otroligt tydliga) Folk omkring er kommer ha åsikter om vilka ni bjuder oavsett om ni bjuder 10st eller 1000st.

• lenaed

Måste du bjuda till cermonin då?? Kan du inte bara säta in en annons i tidningen med tid och plats så få de som vill komma till kyrkan och sedan bjuder ni dem som också få vara med på festen??

• cat666

får helt enkelt förklara läget för dom...att jag vill jätte gärna att dom är mä i kyrkan och ser sin dotter/barnbarn gifta sig men att vi sen ska åka iväg och bo på hotell och därför blir det ingen fest efter......visst vet ju att vi kommer äta nått mä sambons släkt först innan vi åker men så kommer det nog att få bli....och till er allt som tycke ja är dum i huvudet så har nämligen inte jag/alla så jävla givmilda föräldrar som hjälper/ställer upp till sånt här mä bröllop för sin dotter ska jag säga...

• Skorpan82

Tror inte någon tycker du är dum i huvudet...Alla har olika förhållanden till sin familj. Tycker du gör bra i att förklara läget. Har ni en så dålig relation som du säger så kommer de säkert förstå ditt resonemang.
    Tycker easy tiger gjorde det rätt bra som skrev att festen/middagen var för de närmaste.
    En vän till mig som gifte sig skickade ut olika inbjudningar(som hon gjorde själv) Till de som skulle komma på festen skickade hon en inbjudan och till de som bara skulle komma till kyrkan skickades en inbjudan. Gick själv på festen men fick se hennes upplägg innan hon skickade dem. Stod helt enkelt: "Välkomna på vigseln mellan XXX och XXX. Lördagen den i kl.
    Efteråt fortsätter brudparet sin fest på annat håll."

Där blev det aldrig något tjafs. Lycka till och hoppas ni får en underbar dag!!

• Paja

Vi har gjort såhär:

2 olika typer av inbjudningskort
    det första står det:

Välkommen till vigseln mellan XX och YY
    i XX Kyrka kl. 12:00
    Efter vigseln bjuder vi på lättare lunch och tårta!

I det andra står det

Välkommen till vigseln mellan XX och YY
    i XX Kyrka kl. 12:00
    Efter Vigseln serveras en lättare lunch samt bröllopstårta
    För att sedan samlas återigen kl 18:00 på YY Slott för tre rätters middag

Klädkod: Mörk kostym

• Äntligen2010

Vet förstås inte hur ni har tänkt, men om du nu vill ha alla med på någon slags fest efter vigseln, kan det inte vara en idé att ha lite "mingel" med bubbel och snittar? Eller kanske smörgåstårta/vanlig tårta ned kaffe/mousserande vin? Behöver ju varken bli så dyrt eller krävande planeringsmässigt! Beronde på när ni gifter er kan man kanske vara ute. Det är ju inget som hindrar att ni åker iväg och har en middag/fest med några ur sällskapet senare. Jag känner folk som gjorde så, de var med bara kompisar/yngre släktingar och festade på kvällen. Det blev jättebra!

Svar på tråden Hjälp En bröllops fråga!!!