Min sambo har gått ner 10 kg :) Hon har varit jätteduktig och gått ner långsamt visserligen men det verkar som om hon nu får behålla den vikten hon har i alla fall!
Det trodde vi kunde vara hela orsaken, kanske blir det bättre när hon gått ner några kilo till.
Hon lider något så fruktansvärt av trötthet på dagarna. Både hon och jag. Jag sover 12-14timmar per dygn. Testat sova bara 6 timmar, testat 8, testat 10. Det hjälper inte ett dugg.
Grejen är den att ett av de problem vi har gemensamt ärplågsamma mardrömmar. Jag vaknar flera gånger varje natt i panik. Samma för min sambo. För M började det efter att jag blev knivhotad i April förra året och hon går regelbundet hos en psykolog så hon jobbar på det. Jag själv har haft mardrömmar sen jag var väldigt lite. Samma sak där, jag har många trauman men efter att ha gått i Terapi i över 11 år har jag gett upp.
Kan ju vara så att eftersom M hela tiden trycker på att få hjälp med mardrömmarna kanske läkaren inte tänker på att det kan vara sömnapné. (vet inte om jag stavade rätt nu)
kanske man skulle påpeka det nästa gång hon är hos läkaren.
Värt ett försök i alla fall!
N0RA skrev 2010-02-27 19:32:29 följande:
Steg ett mot snarkning är viktnedgång, något man kan göra själv utan läkarens/privatklinikens hjälp. Dock inte alltid så lätt, men ofta tar det bort orsaken till snarkningen. Har man snarkning utan övervikt är det ju också svårt...Snarkning kan leda till andningsupehåll under sömnen. Misstänker man detta skall man absolut kontakta läkare som skickar remiss till öron-näsa-hals för utredning som är beskriven enligt ovan. Andningsuppehållen kan i värsta fall leda till hjärtproblem, kärlförändringar, hjärnskador, hypertoni mm. Tecken på sömnapnérsyndrom är snarkningar med andningsuppehåll, trötthet dagtid, lätt att somna dagtid etc. Detta är inget som botas med sömntabletter. Behandling är utöver viktnedgång, ibland operation, ibland tandskena, ofta andningsmask sk "c-pap". Så, svar till TS; hade jag misstänkt andningsuppehåll hade jag inte provat skum etc utan fått det hela utrett.