Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Presentönskningar bara från vissa?

Ungefär hälften av våra gäster kommer att flyga ner till bröllopet. Jag flyger den sträckan ganska ofta och vet att det kostar kring 2000:- tur och retur om man är ute i hyfsat god tid.

Vi kan ju inte begära att dessa gäster dessutom lägger ner pengar på presenter. Däremot önskar vi gärna presenter från de andra gästerna, som bor i samma stad eller alldeles intill.

Hur formulerar vi detta? Ska vi skriva olika i inbjudningarna? T.ex "Er närvaro är gåva nog" åt de långväga gästerna och "Om ni vill ge oss en gåva hör med värdparet om vad vi önskar oss" - men formulerat på ett bättre sätt såklart.

????

• Svar på tråden Presentönskningar bara från vissa?
  • Sebastiána
    Märta81 skrev 2010-02-26 14:14:03 följande:
    Kommer inte det att bli genant för de långväga gästerna som inte har med sig presenter när alla andra överlämnar sina presenter?
    Precis, det är det jag är orolig för. Samtidigt känns det fräckt att önska sig presenter av dem eftersom de redan lagt ner mycket pengar.

Vi hjälper så gott vi kan: köper gruppmedlemskap på STF så att de ska kunna bo billigt på vandrarhemmet mittemot festlokalen, vi lånar ut sängkläder till dem (det måste man ta med sig själv till vandrarhemmet) - om vi hinner bäddar vi också åt dem - och vi har tänkt ställa korgar på rummen med lite frukt och choklad, samt kanske lite tips på vad man kan göra i omgivningarna.
  • Sebastiána

De långväga gästerna är från Umeå med omnejd. bröllopet är i Skåne.

• Sebastiána
    eldstad skrev 2010-02-26 21:07:06 följande:
    maj2010 skrev 2010-02-26 15:33:24 följande:
    Det här tyckte jag lät superbra!Själva har vi valt att inte skriva något. Även om vissa åker längre än andra så är det ju aldrig ett krav att ge en bröllopspresent och det tror vi att de vet. Jag menar vi förväntar oss ju absolut inte att de ska ha med presenter. Fast de kanske inte förstår det, men hur ska jag få plats med den meningen...
    Tack, det var precis en sådan formulering jag försökte få till!

Naturligtvis gifter man sig inte för att få presenter, men jag vet att många gärna vill ta med sig en present när de går på bröllop och att det liksom hör till. Därför vill vi att särskilt de som lägger mycket pengar för att ta sig till bröllopet förstår att det inte är nödvändigt med present, de är varmt välkomna ändå! Vi vill absolut inte råka ut för att någon inte kommer pga av att de tycker det är för dyrt med resa OCH present.
Svar på tråden Presentönskningar bara från vissa?