• NoCh

    Antal gäster??

    Kan man räkna med et visst bortfall?? Självklart vill vi att alla ska komma men om det är några som uteblir vill man ju gärna bjuda andra.. och för att det inte ska vara uppenbart att de då blir "andrahandsval" vill man kunna bjuda dem samtidigt.. så min fråga är-har ni räknat med ett visst bortfall?

  • Svar på tråden Antal gäster??
  • anne på grönkulla

    På en vanlig fest räknar man med ca 10% bortfall. På ett bröllop tror jag dock fler anstränger sig och bortfallet blir mindre, men om det är ett datum då flera har svårt så kan det bli större. Jag skulle om jag vore ni sätta ett svarsdatum som tillåter er att skicka ut fler inbjudningar.

  • KatjaB

    vi har svarsdatum 2 månader tidigare, då har vi möjlighet att bjuda dem som vi fick välja bort för att vi blir för många om någon skulle tacka nej

  • NoCh

    OK tack, finns det ngt allra sista datum för att skicka ut inbjudningar?

  • Båtbruden

    Att ha en andrahandslista med personer som man bjuder utifall någon annan tackar nej tycker jag är dålig stil, det är inte respektfullt mot dom gästerna enligt min mening. Ingen blir glad av att bli bjuden i andra hand hur god tanken från brudparet än är. Det går inte att komma bort från att de har blivit bortvalda en gång. Och de kommer med stor sannolikhet få reda på det! Saker sprider sig snabbt på Facebook t.ex. Och O.S.A. brukar ju vara en månad innan, lite sent att skicka ut inbjudningar då, då blir det ju t.o.m. uppenbart att man blivit bjuden i andra hand.

  • Båtbruden

    Angående bortfall tror jag att man får räkna med att alla kommer. Bröllop är en stor händelse som ingen vill missa.

  • NoCh

    mmm det var precis det jag tänkte på i början..och med tanke på det ska man då bjuda fler och räkna med ett visst bortfall?

  • elda

    Jag har blivit bjuden i andra hand på ett bröllop och jag blev inte ledsen då. Jag vet att man gärna vill att alla ska komma men att man måste skära i gästlistan för att få plats i lokalen och för att klara det ekonomiskt. Så jag tog inte illa upp över det.

    Sen beror det ju på vilken relation man har till brudparet. En del kanske blir upprörda.

  • NoCh

    usch va svårt!! självklart vill man bjuda alla, men det går ju sällan och har man behövt skära i listan och 10% inte kommer så vill man ju självklart fylla på med dem som man med tungt hjärta har fått välja bort i första ronden...

  • Farytopia

    Jag tror inte heller man ska räkna med nåt bortfall.
    Nu har ju vi bara 40 gäster men jag tror faktiskt att alla kommer, ev bara ett par som uteblir för att de väntar bebis dagen innan.
    De som vi ska ha maten från är väldigt populära här till bröllop o han där sa att det är inte mycket bortfall alls till bröllop.

  • eldstad

    Nja, läste något om det här i Magdaelna Ribbings spalt någon gång. Har för mig att hon förespråkade att ringa upp personen och säga som det var. Typ "Ni står på vår reservgästlista eftersom vi endast kunde bjuda ett begränsat antal. Nu har vi fått ett återbud och undrar om ni har möjlighet/vill komma". Hon formulerade sig bättre, var något mer om att förgylla dagen tror jag, men något åt det hållet var det. Så personligen skulle jag inte skicka ut nya kort alls till "reserverna" de kommer kanske förstå att de är kontaktade efter de andra och det kan ju bli lite underligt, bättre att säga det rakt ut.

    Om du fortfarande vill skicka inbjudningskort till dem med så skulle nog jag åtminstone ringa om det var en månad kvar eller kortare för att de inte ska hinna boka upp sig på något annat.

  • anne på grönkulla

    Jag ser inget problem med att bjuda fler om man får folk som tackar nej. Men visst ska man vara öppen med hur det är, finns ingen anledning att låtsas - "vi har begränsat antal platser, men får nu möjlighet att bjuda er också".

  • mittid

    Perfekt att bjuda in per telefon och förklara som du skriver här... Vi gjorde så och samtliga blev jätteglada och tackade ja!!!! Berättade också at: "Jag skickar ett inbjudningskort iaf för att ni ska få ta del av det vi önskade förmedla med korten." Är man bara ärlig så går det kanonfint!


    eldstad skrev 2010-02-28 11:40:07 följande:
    Nja, läste något om det här i Magdaelna Ribbings spalt någon gång. Har för mig att hon förespråkade att ringa upp personen och säga som det var. Typ "Ni står på vår reservgästlista eftersom vi endast kunde bjuda ett begränsat antal. Nu har vi fått ett återbud och undrar om ni har möjlighet/vill komma". Hon formulerade sig bättre, var något mer om att förgylla dagen tror jag, men något åt det hållet var det. Så personligen skulle jag inte skicka ut nya kort alls till "reserverna" de kommer kanske förstå att de är kontaktade efter de andra och det kan ju bli lite underligt, bättre att säga det rakt ut.Om du fortfarande vill skicka inbjudningskort till dem med så skulle nog jag åtminstone ringa om det var en månad kvar eller kortare för att de inte ska hinna boka upp sig på något annat.
  • Sebastiána
    Båtbruden skrev 2010-02-28 11:13:45 följande:
    Att ha en andrahandslista med personer som man bjuder utifall någon annan tackar nej tycker jag är dålig stil, det är inte respektfullt mot dom gästerna enligt min mening. Ingen blir glad av att bli bjuden i andra hand hur god tanken från brudparet än är. Det går inte att komma bort från att de har blivit bortvalda en gång. Och de kommer med stor sannolikhet få reda på det! Saker sprider sig snabbt på Facebook t.ex. Och O.S.A. brukar ju vara en månad innan, lite sent att skicka ut inbjudningar då, då blir det ju t.o.m. uppenbart att man blivit bjuden i andra hand.
    Men de vet ju inte om att de finns på en "andrahandslista". De enda som vet det är brudparet och det man inte vet har man inget ont av.
  • Sebastiána
    Båtbruden skrev 2010-02-28 11:15:47 följande:
    Angående bortfall tror jag att man får räkna med att alla kommer. Bröllop är en stor händelse som ingen vill missa.
    På min systers bröllop var det nästan hälften av de inbjudna som inte kunde komma. Hoppas att det inte händer oss eftersom vi bara tänker bjuda 50 pers.
Svar på tråden Antal gäster??