• NoCh

I vilken ordning går man in?

Vi ska gifta oss borgerligt utomhus, lite otraditionellt utan far som ger bort bruden utan endast brudparet, marskalk, brudtärna, brudnäbb o 3 tärnor till..

Trots det vill vi hålla oss till ngn slags ordning, så hur skall intåget ske enligt tradition? skall vissa stå framme o invänta resten eller ska vi alla gå på led?

• Svar på tråden I vilken ordning går man in?
  • Aleta

Vill bara säga att det är traditionellt att gå in tillsammans!
    Far som ger bort bruden hör INTE hemma i Sverige.

Enligt tradition har man brudnäbbet först, sedan kommer brudparet och efter det kommer tärnor och marskalkar.

• Rufsas

Okej, vad som är traditionellt eller inte är ju lite struntsamma eftersom TS precis skrev att de ska ha det otraditionellt.

Vi kommer att ha ett liknande upplägg för vigsel och så här kommer vi att gå in. Brudtärnorna och marsalkarna går in. Sedan spelas det en ny låt (kort variant) och då går min blivande man in och sedan spelas en ny låt och då kommer jag och min mamma.

Ni kan göra precis som ni vill och det viktigaste är att det känns rätt för er!

• Aleta

Hon trodde att traditionen var att far ger bort bruden, det är det inte så det tycker jag inte är struntsamma.

Det kan vara kul att veta att vi i Sverige har en nästan unik tradition i världen med att visa att makarna går in frivilligt och som jämlikar i äktenskapet.

Borgerligt gör man så klart precis som man vill, men om man t ex absolut vill vara otraditionell så måste man ju veta vad traditionen faktiskt säger.

Rufsas skrev 2010-02-28 08:30:52 följande:
    Okej, vad som är traditionellt eller inte är ju lite struntsamma eftersom TS precis skrev att de ska ha det otraditionellt.Vi kommer att ha ett liknande upplägg för vigsel och så här kommer vi att gå in. Brudtärnorna och marsalkarna går in. Sedan spelas det en ny låt (kort variant) och då går min blivande man in och sedan spelas en ny låt och då kommer jag och min mamma.Ni kan göra precis som ni vill och det viktigaste är att det känns rätt för er!
  • anne på grönkulla

Borgerligt finns det ju ingen riktig fastlagd ordning eller tradition att förhålla sig till. Men vid ett traditionellt svensk kyrkbröllop går näbben först, sen brudparet till, sen tärnor och marskalkar sist.

• NoCh

tack för inläggen, jag vet skillnaden mellan traditionerna i olika länder men iom att vi är en mångkulturell familj där det oftast är far-dotter varianten som kommer upp när det talas om traditioner ville jag påtala att vi inte vill ha det så

tanken är inte att det måste vara otraditionellt utan mer att det ska vara som VI vill o ingen annan.. Vi får (som jag kan tänka mig många andra) massa fina "råd o förslag" fr familj som man självklart tackar o bockar för men i slut ändan vill man känna sig hemma i sitt upplägg & ha tänkt igenom alla möjliga alternativ...

Därför är det superkul att höra alla era upplägg o förslag, oavsett om de är traditionella eller inte

jag Tror att vi gärna vill vara en av de sista som går in, och eventuellt att min M2B går före och att jag sen kommer själv eller med min bästakompis som skall vara tärna..

• Chris24

Om ni ska gifta er i Sverige (vilket jag gissar på nu såklart?) så är det ju enligt svensk "kyrklig" ingångstradition ni kanske följer, om det känns rätt för er och ni vill detta.

Vi från den katolska sidan har att jag börjar min "resa" hemifrån mormor, där följer min pappa med mig hemifrån, är med mig o mamma i bilen till kyrkan, vid trappuppgången eller kyrkoporten så följer pappa dit mig och sedan möter jag upp min man som går in i kyrkan med mig igenom altargången till musiken.

Innan oss går min kusin (blomsterflickan, har ingen näbb o så), sedan har vi min mamma och min blivandes pappa tillsammans in, min pappa o hans mamma och sedan tärnor/marskalkar och vi

Ni lär få höra massor med "hur ni ska gå in" råd men har ni kollat med er präst? Han/hon ger oerhört bra tips =)

• NoCh

oj, den slank iväg snabbt

nej vi ska gifta oss borgerligt så vi lägger upp allt fritt precis som vi vill - men det är svårt att veta exakt vad man vill

förresten-vad är det för skillnad på brudnäbb o blomsterflicka?

• elda

Om ni gifter er utomhus kan era gäster kanske se er på långt avstånd? Vet naturligtvis inte hur det ser ut där ni gifter er. Men då kanske ni ska gå först med tärnor och så bakom er så att de inte skymmer sikten. Det är ju trots allt er stora dag och ni ska synas. Bara en tanke.

Själv har jag också planer på att gifta mig borgerligt men inomhus. Jag har då tänkt att tärnorna och marshalkarna går in först till en ganska stillsam låt kanske pachelbels kanon och att när de gått in spelas mendelsohns brudmarsch och jag och min m2b går in. Tanken är att folk ska hinna bli lite beredda och bygga upp förväntan innan vi gör entre. Jag har varit på kyrkbröllop ,där brudparet gått in först följt av sina tärnor och marshalkar, där brudföljet hunnit halvvägs genom kyrkan innan folk riktigt hängt med för att det går så snabbt. Gemensamt för dessa brudar är också att de valt ganska lågmälda inmarscher.

• SophiaM

Vi kommer ha det så att tärnor och marshalkar går ut i tre par först, sen ska ev. mina barn komma ut och kasta lite blomblad eller liknande och sen kommer jag och mannen ut- hand i hand- sist av alla.

• KatjaB

jag tänker lite som så att det är ju vi som är "huvudakten", så då ska vi komma in sist, så att de får bygga upp förväntlingarna lite över hur snygga vi är

Så först våra barn som är näbbar, sen tärna nr 1 som får hålla ett öga på barnen, att de går åt rätt håll osv.
    Sen tärna nr2 och marskalken
    Sen kommer vi in.

Gifter oss borgerligt inomhus vad det verkar nu, skulle först vara utomhus men har nog ändrat oss lite

• Rufsas
    KatjaB skrev 2010-02-28 13:35:06 följande:
    jag tänker lite som så att det är ju vi som är "huvudakten", så då ska vi komma in sist, så att de får bygga upp förväntlingarna lite över hur snygga vi är
    Exakt så tänker jag också.
  • Sebastiána
    NoCh skrev 2010-02-28 01:34:47 följande:
    Vi ska gifta oss borgerligt utomhus, lite otraditionellt utan far som ger bort bruden utan endast brudparet, marskalk, brudtärna, brudnäbb o 3 tärnor till..Trots det vill vi hålla oss till ngn slags ordning, så hur skall intåget ske enligt tradition? skall vissa stå framme o invänta resten eller ska vi alla gå på led?
    Vill bara påpeka att det inte är otraditionellt att gå in utan sin far eftersom (den svenska) traditionen är att brudparet går in tillsammans.

När min väninna gifte sig kom först brudnäbbarna, sedan hon och hennes man och sedan tärna och marskalk.
  • Sebastiána

Vi har tänkt gå in likadant som min väninna, jag är bara lite orolig för att näbben inte ska våga går in först.

Svar på tråden I vilken ordning går man in?