• Aleta

Osa problem

Tyvärr är folk lata och orkar inte ens kolla upp vad det betyder. En enkel sökning på Google skulle ju ge en förklaring.
    Trist, men du kommer nog att bli tvungen att ringa en hel del av gästerna som inte fattar att de ska svara.
    Några kommer att tro att det betyder: "Svara om ni kommer" och några kommer att tyda det som: "Svara om ni inte kommer".
    Helt hopplöst med andra ord.

Ett tips är att två veckor innan sista datumet så går ni ut med ett påminnelsemail till de som ännu inte har svarat.
    "Nu är det bara två veckor kvar innan svarstiden till vårt bröllop går ut. Glöm inte bort att höra av er till oss oavsett om ni kommer eller inte.
    Hälsningas xxx&yyyy"

Ska vi gå ut med en stor kampanj och försöka lära folk vad o.s.a betyder?
    Dessutom så ska man ju inte som många tror vänta till sista datumet utan svara så fort man vet, helst inom en vecka efter att man har fått inbjudan.

• Aleta

Var ska vi börja?
    Demonstrationsmarscher på sta'n?

eldstad skrev 2010-02-28 11:27:02 följande:
    Jag har hört samma som Aleta och valde därför att skriva "Svara senast X Y". Och Aleta, jag hänger med på den där kampanjen
  • Aleta

Jaa, vilken bra idé!
    "O.S.A. O.S.A. det betyder inte U.S.A!
    Vad betyder det!
    Googla får du se,
    eller lyssna på denna vinnarsåååång!"

Vi vinner ju lätt!

eldstad skrev 2010-02-28 12:03:06 följande:
    Aleta skrev 2010-02-28 11:28:15 följande:
    Ja! Kan vi inte skaffa en egen låt också, som förklarar begreppet. Vi kanske kan skicka in ett förslag till Melodifestivalen
  • Aleta
    Jvö skrev 2010-02-28 18:40:27 följande:
    Hej och tack för förslagen.Nej jag hade inte tänkt att folk skulle ringa som om det var slutrea på platt tv för en krona men jag hade väl åtminståne trott att några skulle höra av sig med samma. Jag har fått lära mig att man ringer och tackar för inbjudan, dels för att vara artig och dels för att personen som skickat den vet att den kommit fram. Vi hade faktiskt planer på att sätta oss ner och ringa dagen efter osa om det är någon som inte hört av sig. Hittils är det dock bara 3st men men, det är ju som nån sa...tid kvar :P Vad gäller låten så tycker jag ni istället för att satsa på mf så gör ni en sommarplåga så det verkligen bränner in i skallbenet vad det innebär. Hitta på en dans också så har ni klått macarena på en kvart.
  • Aleta

Oj!
    Nu läste jag lite vad som har sagts i tråden, några påhopp tycker jag verkligen inte att du har fått TS. Jag tycker att folk mest har försökt tänka sig in i och förklara hur dina gäster kanske har tänkt.
    Detta är ju absolut inget problem som är unikt för dig utan merparten av hos har råkat ut för detta. Sammanfattningsvis kan man säga att:
    Somliga är lata och orkar inte kolla upp det de inte förstår.
    Somliga läser inte ordentligt innantill utan skummar bara igenom inbjudan och gissar eller antar resten.
    En del har sin egen tolkning av vad O.S.A. betyder och ytterligare några glömmer helt enkelt bort att svara alls.

Vi blir alla frustrerade, men genom att identifiera varför man inte följer instruktionerna är ett bra sätt att försöka hitta en lösning.
    Att säga: "Vad kul att ni kommer, glöm inte att meddela mamma som har hand om gästlistan också." Är väl ett bra förslag tycker jag.

Svar på tråden Osa problem