• Kajsaji

Hur går man egentligen in? Och vilka låtar spelas?

Alltså, jag har inte riktigt fattat det här med ingången i kyrkan och sånt där. Det är tänkt att jag ska gå in med min far. Sen har vi min m2b, prästen, en bestman, 4 tärnor och eventuellt en blomflicka.

Men i vilken ordning går man in? Antar att jag och pappa kommer gå in sist och blomflickan precis före. Men dom andra då?

Och spelar man en låt när m2b, präst, bestman, tärnor och blomflickor går in och sen en annan låt när jag och pappa går in? Jag har försökt söka på youtube för att se någon bra traditionell ingång men hittar ingenting som besvarar mina frågor.

För att nu inte tala om utgången? Man har ju sett att brudparet går ut först men sen kommer dom ändå ut på trappan sist? Hur fungerar allt det där?

• Svar på tråden Hur går man egentligen in? Och vilka låtar spelas?
  • miris

Så här gick det till på min systers bröllop: (hon gifte sig i sverige med en amerikan, så det är kanske blandat svensk/amerikanskt tradition)

Brudgum och Best man kom in där framifrån sidan och ställde sig där framme. Sen kom tärnan in (då spelades en musik) sen när hon var framme började "bröllopsmusiken" och då kom brud med pappa in. (de hade inga näbbar, men antar att de isf gått före bruden)

Utgång: När brudparet kommit ut, gick de runt och in igen andra vägen och när alla gäster gått ut gick de igenom kyrkan igen och kom på så sätt sist ut så man kunde kasta ris på dem..

• Aleta

Du får nog söka på någon amerikansk bröllopssida för att få ett exakt svar på det där.
    I Sverige går det traditionellt till så att först kommer brudnäbbarna, sedan brudparet och sist tärnor och marskalkar. Föräldrar sitter på första kyrkbänken och är inte inblandade.

När man går ut så smiter brudparet runt och in i kyrkan igen eller går in i ett rum och gömmer sig tills alla har gått förbi. Efter att alla har gått ut så går brudparet ut på kyrktrappan och kysser varandra (enligt svensk tradition) för första gången.
    I svenska kyrkan är man i stort emot att bruden lämnas över av sin far så det kan bli ett problem om ni inte ska vara i en kyrka som tillhör något annat samfund.

• Kajsaji

Hmm, okej. Visste inte ens att svenska kyrkan var emot det. Men vi ska gifta oss i en katolsk kyrka i österrike så det blir nog inga problem. Är inte österrikisk tradition heller att man går in med sin far men jag vill ha det så. Men ska försöka kolla på lite amerikanska sidor.

Är dock fortfarande öppen för svar om det är någon som har ett hum om detta :)

• Aleta

Musiken glömde jag, går man enligt traditionen i ett samlat följe så är det bara en ingångsmarch som gäller.

I amerikanska filmer så går folk in i en massa omgångar och de verkar ha olika musik eller ett väldigt långt stycke.

Jag glömde säga om utgången, alla gästerna följer efter brudparet så de har inte så stort försprång.
    När de har gått ut genom dörrarna så börjar främre bänkraderna att gå ut och sedan töms kyrkan i rad efter rad. De närmast dörren går alltså ut sist.

• Sebastiána
    Kajsaji skrev 2010-03-01 18:40:08 följande:
    Alltså, jag har inte riktigt fattat det här med ingången i kyrkan och sånt där. Det är tänkt att jag ska gå in med min far. Sen har vi min m2b, prästen, en bestman, 4 tärnor och eventuellt en blomflicka. Men i vilken ordning går man in? Antar att jag och pappa kommer gå in sist och blomflickan precis före. Men dom andra då? Och spelar man en låt när m2b, präst, bestman, tärnor och blomflickor går in och sen en annan låt när jag och pappa går in? Jag har försökt söka på youtube för att se någon bra traditionell ingång men hittar ingenting som besvarar mina frågor.För att nu inte tala om utgången? Man har ju sett att brudparet går ut först men sen kommer dom ändå ut på trappan sist? Hur fungerar allt det där?
    Blir lite svårt att svara på eftersom ni verkar blanda svenska och amerikanska traditioner, jag menar ni har dels en bestman (amerikanskt) och dels tärnor (svenskt).

Min väninna som gifte sig för nåt år sedan och då gick brudnäbben först - det blir ju er blomsterflicka/flowergirl - sedan kom brudparet och sist kom marskalken och tärnan (de gick bredvid varandra).
  • Sebastiána
    Aleta skrev 2010-03-01 19:14:23 följande:
    Du får nog söka på någon amerikansk bröllopssida för att få ett exakt svar på det där. I Sverige går det traditionellt till så att först kommer brudnäbbarna, sedan brudparet och sist tärnor och marskalkar. Föräldrar sitter på första kyrkbänken och är inte inblandade.När man går ut så smiter brudparet runt och in i kyrkan igen eller går in i ett rum och gömmer sig tills alla har gått förbi. Efter att alla har gått ut så går brudparet ut på kyrktrappan och kysser varandra (enligt svensk tradition) för första gången.I svenska kyrkan är man i stort emot att bruden lämnas över av sin far så det kan bli ett problem om ni inte ska vara i en kyrka som tillhör något annat samfund.
    ...och när man står där och kysser varandra kanske gästerna hyllar brudparet genom att kasta ris. Hoppas att våra gäster inte gör det - hu!
Svar på tråden Hur går man egentligen in? Och vilka låtar spelas?