• Pippen

Smekmånad 3 veckor Tips & Hjälp!!

Hej!!

Jag och min blivande gifter oss den 24e Juli, vi börjar få lite ont om tid för att boka upp en bröllopsrese.

Som alla andra så vill vi ju också ha en oförglömlig resa till något underbart paradis, men vi vet inte riktigt vart vi ska åka, ingen av oss två har rest så mycket runt om i världen.

Vi vill åka någonstans där det är mycket sol och bad, men även så att det kan kombineras med shopping och utflykter, samt någon möjlighet till fest och storstad. Vi har ingen riktigt begränsning på budget då vi kan tänka oss att resa här i europa men oxå vilken annan plats på jorden.

Så har ni några bra förslag på resor och resemål som är bra där man kan kombinera våra önskemål så är vi väldigt tacksamma.

Det vi har kikat lite på är dels mexico, barbados, kambodja, bali, italien (barcelona).

Mvh Robert

• Svar på tråden Smekmånad 3 veckor Tips & Hjälp!!
  • eldstad

Vi ska åka till Egypten. Vår perfekta kombination av kultur, sol och bad. Att snorkla eller dyka i röda havet är verkligen underbart. Vilken typ av shopping är ni ute efter. De typiska turistförsäljningen finns väl överallt, piratkopior av väskor etc. Sedan finns även varuhus här och var tror jag.

Fästmannen har gjort en tremånaders rundresa i Asien (Kambodja, Vietnam och Thailand). Kambodja är trevligt om man letar efter kultur men shopping är det lite si och så med, kan hitta piratkopior på marknader. Sol och bad finns dock i Sihanoukville. Nu åkte han iofs utan resebyrå och så så det blev ju dessutom mycket pyssel och så.

• Superstarfia
    Pippen skrev 2010-03-03 10:27:09 följande:
    Hej!!Jag och min blivande gifter oss den 24e Juli, vi börjar få lite ont om tid för att boka upp en bröllopsrese. Som alla andra så vill vi ju också ha en oförglömlig resa till något underbart paradis, men vi vet inte riktigt vart vi ska åka, ingen av oss två har rest så mycket runt om i världen. Vi vill åka någonstans där det är mycket sol och bad, men även så att det kan kombineras med shopping och utflykter, samt någon möjlighet till fest och storstad. Vi har ingen riktigt begränsning på budget då vi kan tänka oss att resa här i europa men oxå vilken annan plats på jorden. Så har ni några bra förslag på resor och resemål som är bra där man kan kombinera våra önskemål så är vi väldigt tacksamma. Det vi har kikat lite på är dels mexico, barbados, kambodja, bali, italien (barcelona).Mvh Robert
    hmmm.. vi kommer satsa på thailand, trots att det är lågsesong när vi åker...

vill bara påpekatt Barcelona inte ligger i Italien..
  • Plutten2010

Vi åker först fyra dygn till New York och sen 12 dygn till Hawaii!

• ThereseStefan

Plutten2010: Något sådant hade vi också tänkt oss. Får man fråga vad ni betalar och var ni ska bo? Låter som en underbar resa.

Pippen: Jag kan tänka mig att Thailand är ett resemål som passar er utmärkt. Själv åker vi, i december, för femte gången till Thailand. Helt suveränt är det och utbudet är stort. Sol och bad, billigt är det också, både mat och shopping.

• Plutten2010

Ja, det känns helt rätt med resan! Längtar oerhört! (både efter resan och bröllopet.. ; )

Vi har köpt allt utom hotellet på Hawaii via Ticket. Tror vi betalar ca 30000 kr för båda. Sen blir det dryga 25000 kr för boendet på Oahu (bor på ett finare hotell som ligger precis på Waikiki beach) som vi har bokat på egen hand..

ThereseStefan skrev 2010-03-03 12:31:59 följande:
    Plutten2010: Något sådant hade vi också tänkt oss. Får man fråga vad ni betalar och var ni ska bo? Låter som en underbar resa. Pippen: Jag kan tänka mig att Thailand är ett resemål som passar er utmärkt. Själv åker vi, i december, för femte gången till Thailand. Helt suveränt är det och utbudet är stort. Sol och bad, billigt är det också, både mat och shopping.
  • ThereseStefan

Det lät inte så farligt. Åker ni direkt från Arlanda till New York? På vilket hotell ska ni bo på i New York? Tycker det är så svårt att hitta ett bra boende till ett hyffsat pris. Har inte varit där tidigare, så vi vet inte var i staden man bör bo. Har du några tips?

• Plutten2010

Ja, vi flyger till Newark från Arlanda och sen vidare därifrån till Honolulu. På hemresan mellanlandar vi på Newark.

Vi ska bo på ett boutiquehotell som heter Marcel at the Gremarcy (ligger på E 24th street). Ligger helt ok till (känns det som). =)

Var i NY när jag var 7 år (mååånga år sen.. =) och då bodde vi på Marriott Marquis på Broadway/W 46th street men det är ju längre upp på Manhatten. Tror att det "bästa" är att ha nära till en Metro-station så att man kan ta sig runt enkelt. Taxi är ju inte det optimala...

ThereseStefan skrev 2010-03-03 13:09:48 följande:
    Det lät inte så farligt. Åker ni direkt från Arlanda till New York? På vilket hotell ska ni bo på i New York? Tycker det är så svårt att hitta ett bra boende till ett hyffsat pris. Har inte varit där tidigare, så vi vet inte var i staden man bör bo. Har du några tips?
  • ThereseStefan

Tack för infon. Om du har mer att berätta får du gärna skriva i min gästbok.

• Kattpoet

En resa genom USA, kan ju alltid funka.

Eller ta sig genom Afrika.

• scimmietta

Vi åker till Australien och Nya zeeland på 3 veckor... inte så mycket sol och bad men mycket äventyr

• Nicossambo

Vi funderar på Usa till sommaren eller om vi tar en smekmånad lite senare till thailand i vinter. Får se hur vi gör vilket som blir det en underbar resa. (Vi gifter oss i April)

• NancyRobin

Bali ar jatte harligt, jag har varit dar pa sommaren och det ar en jatte bra tid att aka. Ni kan hyra en bil och kora runt on och se natur, kultur och strander i massor. Kan verkligen rekommederas. Man kan aka bat fran Bali till nagra minder oar Gilli Meno, det ar ett riktigt paradis med kritvita strander, palmer och mycket mojlighet att snorkla.

Om ni vill ha storstad sa kan ni ju stanna i Singapore eller nagot liknande, vi stannade i Bangkok pa vagen.

• Torsdag

Detta kanske skulle vara en bra kombination, sol och bad på Bali sen lite shopping i Hong Kong. (Dock bara 14 nätter + flygtid)
    www.travel-logic.se/index.php
    Har själv kollat på denna resa men då min m2b redan varit på Bali valde vi bort det.

Svar på tråden Smekmånad 3 veckor Tips & Hjälp!!