• 7augusti2010

Hur använda kallor i dukningen?

Vi gifter oss den 2 oktober och jag hade tänkt ha en enkel bukett med kallor med långa skaft och min m2b ska ha en kalla på kavajslaget.

Är det någon som har tips och/eller bilder på hur jag skulle kunna använda kallor i dukningen? Hade nog tänkt att ha en väldigt stilren dukning med vitt och silver och kanske någon mer färg som vi inte har bestämt än.

• Svar på tråden Hur använda kallor i dukningen?
  • FramtidaFruSandberg

det här vill jag gärna också veta

• 7augusti2010

Tack för tipset Senilia. Det var verkligen en vacker och pampig dukning men kanske lite väl "over the top" för oss som kommer ha ett ganska enkelt bröllop med buffe istället för trerätters. Vill också försöka hålla budgeten på en rimlig nivå.

Kanske kan man använda sig av tygkallor? Någon som har förslag på hur man kan arrangera dem och vart man kan köpa till bra pris?

• Tessie89

Bra tråd
    vi ska ha kallor som bordsplacering med namnet på. Sen kommer vi troligen ha kallor i våra ljusstakar med vatten i....

• 7augusti2010

Kommer ni att ha riktiga blommor eller tyg som bordsplacering? Hur kommer ni att arrangera dem och ljusstakarna? Låter jättefint.

Tessie89 skrev 2010-03-06 14:29:29 följande:
    Bra trådvi ska ha kallor som bordsplacering med namnet på. Sen kommer vi troligen ha kallor i våra ljusstakar med vatten i....
  • Jossebosse

Cylindervasar med "snurrade" callor, lite strån.
    Finns kulor som sväller i vatten som är snyggt att fylla upp en bit i vasarna.

• Tessie89

Om det finns så ska vi ha riktiga kallor.
    Det kommer bli en blomma som ligger på tallriken, med en bit papper på som namnet står på.
    Ljusstakarna vet ja inte riktigt, har inte hittat några än, jag har bara sett på bild....

• KatjaB

Det är ju rätt så enkelt att lägga ut kallor och grönt, tex murgröna som fyller rätt bra, eller strån, som får slingra sig som en löpare på borden. Ni kan ha rör med vatten som ni köper från floristen så att de håller sig fina. Lite "buljongtråd" en silvertråd som är krusig som man drar ut är fint att dekorera med

• Tessie89

Det lät ju bra med rör men hur funkar detr?

• naturtanten

det är glasrör som ser ut som provrör, de finns även med ett slags tunnare gummilock med hål i som man kan sticka ner blomman igenom..

• Tessie89

Spännande, finns det i vanliga blomsteraffärer???

• KatjaB

ja det finns det, iallafall de i plast som kallas rosrör. de i glas är snyggare, men har ju inget lock så då får ni vara noga med att luta dem så att vattnet inte rinner ur. PÅ dem i plast är det lättare eftersom det är lock på, inte lika snygga men går ju alltid att klä i lite papper eller nåt blad

Tessie89 skrev 2010-03-16 13:58:03 följande:
    Spännande, finns det i vanliga blomsteraffärer???
  • Tessie89

Det låter mycket intressant, måste höra i min blomsterbutik på stan, om de har sådana, Från det till nått annat, någon som vet om var man kan köpa ljusstakar i glas som man kan fylla med vad som helst i, sedan är det ett lock och värmeljus??

• andbeyond

"Galleri Ljusstake" från Menu är vackra men dyra. Finns på typ cervera/duka etc. 2pack för typ 500kr har jag för mig.
    Sen var den någon får LOBdesign som heter Fleur vattenljusstake. Kostar runt 150kr/st.

Vi kollade också på sådana inför vårt bröllop men blev lite väl dyrt. Annars kan du ju köpa höga avlånga vanliga vattenglas. Lägga oasis längst ned där du sticker i blommor (så de inte flyter upp) och hälla på vackra stenar så man inte ser oasisen och sedan köpa flytljus på t.ex. ikea och ha längst upp. Lite billgare men mer pyssel och inte lika enkla att återanvända som de tidigare nämnda. Lycka till

• Tessie89

Jo man får ju tänka lite på vad det kostar med, men det va smart med glasen, ska se vad ja kan göra...Tack

Svar på tråden Hur använda kallor i dukningen?