• Ulle73

Ledsen icke bröllopsgäst på överraskningsbröllop

Hej!

Har läst lite åsikter om överraskningsbröllop och bl.a. att man får stå sitt kast om man valt bort en fest för något annat och att det sen visar sig vara ett bröllop. Då det gäller bröllop så är jag av den åsikten att den som gifter sig ska göra det på det sätt den önskar, det kan man inte säga något om, bara att acceptera och gratulera. Och det gör man: Gratulerar så hjärligt!!!......men alla val vi gör kan skapa känslor hos andra vilket vi inte kommer ifrån. Själv är jag otroligt ledsen efter att ha missat ett bröllop i lördags. Sonen sjuk på natten till vad som skulle vara en eftermiddag på ett badhus följt av en 40-årsfest på kvällen. Pigg dan därefter men med hänsyn till ville vi inte ta honom till ett badhus och då inte heller på en fest på kvällen. Mina föräldrar ville inte riskera något då de hade viktiga saker på måndagen, svärföräldrarna var upptagna på kvällen. Jag offrade mig och stannade hemma. Kändes rätt att mannen fick åka då det var en av hans bästa kompisar(men även en nära kompis till mig). Visar sig sedan bli bröllop och jag är jätteledsen att inte ha fått vara med och jag är jätteledsen för hade jag vetat hade jag varit där och hade då haft två alternativ: bara i kyrkan då svärförldrarna hade möjlighet ett par timmar på eftermiddagen eller faktiskt att komma hela kvällen då mina föräldrar hade offrat sig och tagit risken att bli sjuka för att jag skulle få vara med på bröllopet.

Vad vill jag säga med det här. Jo vill man ha ett överraskningsbröllop så ska man det men får man återbud så fundera en extra gång på och tänk till om det är värt att ge en liten hint till den personen som ger återbud. Det skulle jag ha gjort. Vi ringde tre timmar innan "bröllopet"/badbesöket och berättade hur det var... hade vi fått en hint hade vi hållit tyst, mina föräldrar hade offrat sig och jag hade varit med, något som hade glatt brudparet, mig och min man(som nu inte alls fick det så roligt)

• Svar på tråden Ledsen icke bröllopsgäst på överraskningsbröllop
  • bruden i skogen

Jag känner hur besviken du är och din ledsamhet.
    Jag förstår dej och med din erfarenhet så kanske det är fler som funderar som du äger om de får återbud sent. Varför då inte berätta vad det egentligen handlar om.
    Sedan förstår jag också brudparet som vill hålla allt hemligt.
    men å andra sidan så om man säger till ett par om de inte kan pga vad som... kanske de som i ditt fall kan fixa det om de vet att det handlar om ett bröllop.

Det tål ju onekligen att fundera över, då man läser hur ledsen du är. Kanske det finns fler där ute som varit med om samma sak.

• Ananias

ja sa också nej en gång till ett dop för jag skulle jobba och kände att ja ej kunde eller hade råd att ta ledigt en helg för att gå på dop. Men min kompis va envis och sa att hon skulle bli jätteledsen om ja inte kom. Knäppt tyckte ja för ett dop är ju inte hela världen. men men ja gick för att hon inte skulle bli ledsen...o förstod varför=) och var glad att hon envisades

• Jessika81

Vad bra att du tar upp det! Jag tror många tänker sig att det är jättekul med överraskningsbröllop men i själva verket är det nog oftast inte så kul som man tänkte sig, tex pga anledningar som du beskriver

• att säga ja

en kompis till mig blev bjuden påett överraskningsbröllop där "ursäkten" var dop. men eftersom hon bodde 60 mil bort berättade de att de skulle gifta sig bara för henne. man kanske får tänka över vad som är viktigast, överraskningen eller att ha en nära vän med på bröllopet.

• JustMeAndMyLove

Vad bra att du delar med dig av den här upplevelsen! Vi hade tankar på överaskningsbröllop i början men tänkte om just för att vi ju vill att de vi älskar ska göra allt de kan för att komma. Känns nu som att vi tänkte rätt :)

• fibobs

Jag köper dina åsikter, alla är berättigad till sina.
    Vi ska också ha hemlis vigsel, av många olika skäl.
    Och vi har hamnat i just detta dilemma, med min syster.
    Var tvungen att tala om hör henne att vi skulle gifta oss, för hon hade annars gått på en 40-års fest.
    Vi kommer att få läcka till flera, då vi behöver hjälp med festen.
    De som vet accepterar vår hemlis och finns det fler som kommer att tacka nej, får vi bara säga som det är.
    Och vigseln i sig är bara för mig, min m2b och våra barn ändå, det är det som är viktigt för oss.
    kramen

• brudseptember2010

Så tråkigt för dig att du missade bröllopet.
    Vi har tänkt gifta oss i hemlighet, de enda vi kommer att ha med är mina föräldrar som vittnen, och hans föräldrar som vittnen. De kommer inte få reda på någonting innan, men vi kommer se till att de är där, även om vi får lätta lite på hemlighållandet.

Det jag funderar på nu när jag läser ditt inlägg, är att de vi inte har bjudit (resten av släkt/vänner) kanske blir besvikna. Det vet inget och är inte bjudna. Men men. Vi vill ju inte ha ett megabröllop (för det blir det med alla).
    Tänkvärt med din kommetar även om jag ändå tycker att det är brudparets bröllop, och inte säkt och vänners.

• Tessthemess

Jag förstår precis hur du känner.

En av min absolut närmaste vänner gifte sig i hemlighet nu i år. Allt bestämdes väldigt snabbt (ca 1 månad från att dom bestämde sig till att det blev av). Då jag bor utomlands hade det givetvis blivit svårt att hinna boka och komma på bröllopet men man vet aldrig...

Jag fick ett samtal på självaste kvällen dom hade gift sig och hon berättade att dom gift sig tidigare på dagen så fick jag verkligen hålla tillbaka tårarna. Inte för att jag inte var glad, självklart var och är jag det. Utan bara det att det hölls hemligt för mig. En annan vän var med på bröllopet och med i planerna hela tiden fram tills vigseln. Önskar bara att jag också hade fått veta. Så jag hade kunnat tänka på dom även om jag inte var med. Ett hemligt bröllop är allra roligast för brudparet och nu kan jag förstå att det kanske inte alltid är så kul för eventuella gäster som inte får veta.

Bara så ni vet så är jag givetvis superglad för min vän och har inte nämnt hur ledsen jag blev. Alla gör vi våra val och det får man respektera. Men man får också lov att bli ledsen.

Svar på tråden Ledsen icke bröllopsgäst på överraskningsbröllop