Nordiskbrud skrev 2010-03-11 10:29:35 följande:
Håller inte med att man sätter sig över familjers situationer. Som gäst kan man väl då säga att båda måste vara hemma för det funkar inte annars (något jag ändå är vääääldigt tveksam till, man måste ju för sjutton klara att vara ensam hemma med sina barn ett par timmar En sak om något barn har funktionshinder eller är sjuk eller eventuellt om bröllopet innebär några nätter på annan ort). En förklaring/motivering tillvarför man inte kan komma tror jag faktiskt de flesta brudpar accepterar utan att ifrågasätta, men jag avsåg de fall där båda vuxna inte kommer enbart pga av att barnen inte är bjudna när det inte finns klara skäl till att båda måste vara hemma. Sen förstår jag att en del tycker det är jobbigt att vara själva med sin egna barn... Men jag tror absolut inte att båda föräldrarna alltid är tillsammans med sina barn, skulle vara kul att se en sådan familj där båda hämtar och lämnar på dagis tillsammans och sedan gör ALLT ihop
Jag både håller med och inte.
Självklart är det fånigt att stanna hemma som markering. Det har jag aldrig sagt emot. Men, då är det ju de som stannar hemma som blir lidande tänker jag.
Å självklart sätter sig inte alla brudpar till doms över andras situation. De aldra flesta brudpar kan ju, som alla andra, se att det kan finnas andra faktorer bakom ett sådant beslut än ren illvilja.
Men, på många ställen läser jag dessa misstänkliggöranden och ifrågasättanden om varför folk stannar hemma med sina barn. Och då vill jag påstå att man som brudpar helt sonika får tro sina vänner om de säger att vi kan inte (av vilken anledning det nu må vara) lämna vårat barn med barnvakt nu, eller för den delen dela på oss i nuläget.
Vi har en dotter som är otroligt trygg med sin mormor. Hon är otroligt trygg på sin förskola. De aldra flesta av våra vänner vet att så länge barnvakten kan, så är det inga problem för oss att delta. Men, under en lång period var hon väldigt otrygg i alla andra situationer än när vi BÅDA var med (då var hon å andra sidan väldigt glad och pigg). Hon kunde inte gå på förskola för personalen kunde inte hantera den situationen eftersom hon blev så otrygg. Det tog lång tid och ganska jobbiga provtagningar innan vi kunde hinna en infektion som lätt behandlades med antibiotika.
Hade vi varit bjudna på bröllop under den perioden så är jag tveksam på att vi hade kunnat delta, någon av oss. Hade någon av våra vänner då börjar misstänkliggöra och hävdat att vi inte kommit för att markera emot deras bröllop så hade jag blivit mycket ledsen och besviken på den reaktionen. Jag hade nog hoppast att de skulle förstå att vi självklart glädjs med dem trots att vi inte kan fysiskt närvara och att förlusten, när vi inte kommer på bröllopet, till stor del är vår.