• Sebastiána

Om barn på bröllop

De nyårsfester jag varit på har alla varit barnfria (utom en gång när ett barn som ammades var med). Det har aldrig stått i någon inbjudan utan alla har tyckt att det var självklart att skaffa barnvakt. De ville vara på en vuxenfest med sina vänner. Varför kan inte bröllop ses lika mycket som en vuxenfest?

Om vi skulle bjuda alla vänners och släktingars barn skulle det bli 50 vuxna och nästan lika många barn! Alla de inbjudna har inte barn under 15 men de som har har 2-3 stycken.

På festen kommer det att bli lite pub-liknande. Jag hoppas verkligen inte att folk blir dyngfulla men ändå. Å andra sidan, om det springer omkring 40 övertrötta barn på festen kanske folk dricker mindre men lite av partystämningen försvinner nog också.

• Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2010-03-09 21:06:56 följande:
    Å ena sidan tycker jag att det är skillnaden på nyårsfester och bröllop. Bröllop är ju betydligt större och en familjehögtid. (Sedan tycker jag iofs att barnen kan vara med nyårsfester också.)
    Det är kanske det som är skillnaden. Några ser det som en familjehögtid och andra ser det som en vuxenfest.
  • Sebastiána

...tror att det inte skulle vara så lätt att hitta en barnvakt åt 40 barn mellan 2 och 6 år. Nej, det får bli barnfritt. Min mamma är förskolelärare och tycker nog också det är skönt att inte bli påmind om jobbet på fritiden (hon har redan fått nedsatt hörsel på grund av jobbet).

• Sebastiána

Jag var aldrig med på bröllop som barn på 70-talet så det är nog inget nytt.

• Sebastiána
    Nordiskbrud skrev 2010-03-10 18:05:55 följande:
    Och jag förstår inte varför båda måste stanna hemma med barnen, om man nu inte vill lämna sina barn så kan ju i vart fall en av föräldrarna komma på bröllopet (dvs den som står närmast eller den som känner att den vill mest). Har aldrig varit några problem i vår bekantskapskrets eller släkt att dela på sig vid sådan eventualiteter...Känns ju som en otroligt barnslig markering om ingen förälder kommer när det faktiskt inte är nödvändigt att båda är hemma för att ta hand om barn några timmar. Så jag förstår om brudpar blir sura för man förstår ju markeringen och det är ett avståndstagande. Därför köper jag inte argumentet att man som brudpar får tåla att par tackar nej för att barn inte får komma med på festen.
    Fattar inte jag heller, men jag fattar å andra sidan inte heller varför hela familjen måste till affären och veckohandla. Stackars barn och stackars föräldrar. Kan inte den ena vara hemma med barnen och den andra handla i lugn och ro? OT ursäkta!
  • Sebastiána
    Andelle skrev 2010-03-10 18:47:53 följande:
    Tackar du nej till jobbets personalfest också om du inte får ta med barnen?Hur ego får en gäst vara undrar jag istället...
    Precis!
  • Sebastiána
    CeKe skrev 2010-03-10 20:53:57 följande:
    Sen tror jag många brudpar blir alldels för känsliga och tror att hela världen kretsar kring dem...
    Det tror jag definitivt!!!
  • Sebastiána
    VincitOmnia skrev 2010-03-10 22:17:43 följande:
    födelsedagsbrud skrev 2010-03-10 16:55:59 följande:
    Men om barnet inte ska vara med till 02 då, vart gör man av det? Ska man ge en 5:åring ett par hundra till en taxi då eller? :)Detta innebär ju att även föräldrarna blir "lidande" av att barnet inte orkar vara vaken./Johan
    ...och så försvinner en hel del av gästerna tidigt på kvällen för att åka hem med barnen. Lite småtrist.
  • Sebastiána
    Skuggan skrev 2010-03-10 22:24:53 följande:
    Resesäng, sova i vagnen, madrasser på golvet....Det problemet kan ju uppstå ändå, om familjen bor nära. Man kanske åker hem tidigt för att man inte vill lämna sitt barn med barnvakten för länge.
    Det är inte säkert att lokalen medger madrasser på golvet eller resesängar. Alla firar inte sina bröllop i stora lokaler.
  • Sebastiána
    VincitOmnia skrev 2010-03-10 22:36:21 följande:
    Inbjudningarna går i regel ut så långt i förväg så det nästan inte ska finnas någon bortförklarning till att man inte kunnat ordna en barnvakt./Johan
    Tycker jag också. Sedan kan det ju hända att barnvakten blir sjuk eller får annat förhinder.
Svar på tråden Om barn på bröllop