Om barn på bröllop
Moirie skrev 2010-03-09 09:00:47 följande:
Klart att brudparet får bestämma vilka de vill ska komma på bröllopet. Som gäst med barn får man ta ställning till om man vill eller kan fixa barnvakt. Jag kan förstå varför man vill ha barnfritt för även jag har varit på bröllop där barn verkligen stört men på tex vårt eget bröllop funkade det bra med barn. Vad jag kan fundera kring i detta är inte varför man vill ha barnfritt utan varför vi tycks ha blivit så ålderssegregerade numera. Det verkar som det finns lägre tolerans för barn i alla möjliga sammanhang. Att inte barn alltid är välkomna på fester som vuxna ordnar kan ju vara en sak och det kan finnas många goda skäl till att låta barnen stanna hemma, men jag hör mycket gnäll om högljudda barn på bussar, på café osv i alla möjliga sammanhang. Det är som om vi har skapat en vuxenö där bara vuxna inom viss ålder ska ta plats. Barn och gamlingar förvaras helst på annan ort, inte synas eller höras. Alla olika åldrar är ju en del av att vara människa. Kanske beror den här intoleransen för barn på att vi väntar längre med att skaffa barn och tänker att barnfritt är normen?
Jag kan faktiskt känna precis tvärtemot det du skriver, allt ska anpassas efter barnen. Naturligtvis ska alla åldrar ha sin plats.
Enligt Magdalena Ribbing så är det en "nymodighet" att barn ska följa med på större tillställningar. Jag hörde ett program med henne förra sommaren( då jag gifte mig), hon sa att förut( oklart vad som menades med det)så var det självklart för föräldrarna att barnen skulle stanna hemma, och hade man barn som behövde ammas så tog man med en "barnvakt" och gick ut och ammade när det behövdes. Gick inte det så stannade en eller båda föräldrarna hemma.
Nu menar jag inte att det är rätt heller men det är nog inte så att allt var så himla barnvänligt förut.
En av orsakerna till att man hör mer gnäll om barn nuförtiden är för att barnen är med mer, vi går ut mer, lunchar på stan, går ut och äter etc.
Hitta ett café runt lunch utan 20 barnvagnar, det gör mig inget alls och jag har heller inga problem med att barnen gråter etc, däremot stanna jag kanske inte kvar på det caféet utan tar min latte med mig istället.