Om barn på bröllop
Ohh, het potatis det här...
Vi blev bjudna på två bröllop samma sommar som vi fick vår dotter. Båda var barnfria. På det ena bröllopet tyckte dom att ammande barn naturligtvis kunde följa med. Men det andra bröllopet var strikt. Vilket innebar att jag helt enkelt fick pumpa eller stanna hemma.
Jag förstår att vissa vill ha vuxen fest, man kanske inte har barn själv eller man kanske har barn men äntligen vill få vara vuxen med sina vänner utan att behöva bli avbruten i samtal. Jag kan också förstå att springande och tjoande barn i grupp inte är vad man vill ska överösta alla tal och samtal.
Jag har däremot svårt att förstå varför inte ammande barn, som man oftast inte lämnar bort, och som faktiskt är väldigt diskreta, inte skulle kunna följa med på festen!? Dom låter väl inte mer än ett gäng uppspelta lite lätt påverkade vuxna...
Vi har två barn (då 2,5 och 1år) och dom ska naturligtvis vara med på festen. Och många i släkten och bland våra vänner har små barn, och ett par stycken kommer få barn under sommaren.
Vår lokal gör det möjligt för oss att ha ett separat barnkalas, dit vi hyr in personal. Gästerna som har svårt att ordna barnvakt får möjlighet att lämna in sina barn mot en avgift på 100kr.
Då är det upp till gästerna att själva avgöra hur dom vill göra.
Vad gäller alkoholen tycker jag man kan låta föräldrarna avgöra om det känns olämpligt eller inte.
Jag har hellre med mina nära så länge dom känner att dom vill eller kan stanna, än att säga att dom inte får komma. Men det är bara MIN personliga mening.
I slutänden är det upp till varje brudpar att bestämma hur dom vill ha det, och det måste ju så klart respekteras.