Om barn på bröllop
Nu har vi ett bröllop som är uppdelat i 2 delar, den första delen är själva vigseln, och sedan en sopplunch och kaffe med tårta. På den delen är det fritt fram för våra vänner att ta med sina barn. Hela tillställningen är dessutom alkoholfri.
Men sen tänkte vi ha en helt vanlig fest hemma hos oss på kvällen, och då kommer vi begära att de av våra vänner som har barn (en minoritet) lämnar dem hemma. I det här fallet så struntar vi i vad våra vänner tycker eller vad de anser är ok för just sina barn. På en fest vi anordnar där det serveras alkohol vill vi personligen inte ha med barn. Hade vi haft egna barn så hade vi lämnat dem hos en barnvakt. Vi har båda jobbiga minnen från barndomen där personer vi känt/varit närstående har druckit alkohol, inte så mycket att de varit dräggfulla, men ändå påverkade. Vi vill inte utsätta barn för det, oavsett vad deras föräldrar själva tycker!
Dessutom vet jag precis hur det är när vi besöker våra kompisar som har 3 ljuvliga barn, den äldste fyllde precis 6 år. Det är jättekul att träffa hela familjen, men vill jag få prata med min väninna så fungerar det bäst om vi träffas utan barn. För annars blir vi ju konstant avbrutna av att något av hennes barn vill henne något. Plus att hon hela tiden måste ha minst halva sin uppmärksamhet riktad mot barnen så att de inte gör nåt de inte borde...
Men det är vår lösning och det kommer fungera för oss och våra vänner. Sen är det fritt fram för våra vänner att välja att avstå från festen på kvällen om de känner att deras barn är för små för barnvakt. Likväl som det är ok om det är några som inte vill gå på vigseln men gärna kommer på festen...
Sen tycker jag personligen att det alltid är upp till den som bjuder in till fest att välja vilka man vill bjuda och vilket stuk man vill ha på festen. Oc jag tycker det är ok, oavsett vad man har för motiv bakom. Tycker dock det är lite trist med folk som ifrågasätter vad andra väljer att göra, och anklagar dem för att ha andra dolda motiv... Så länge besluten man fattar inte skadar någon annan, så tycker jag det är så mycket roligare när folk väljer att göra på sitt sätt så att inte alla gör likadant...