• Sebastiána

O.S.A. eller inte, det är frågan

Vi har tänkt skriva O.S.A. i vår inbjudan. För oss är det ett självklart uttryck att använda och vi vet mycket väl vad det betyder. Nu har jag förvirrat mig in i diverse trådar här på forumet och inser att det finns ganska många som inte alls vet vad O.S.A. innebär. Jag tror att alla på min sida vet vad det betyder men är inte 100% säker. Min BM är inte säker på att alla hans gäster vet vad man menar med O.S.A.

Nu börjar vi vackla lite. Ska vi, för att undvika de bekymmer en del brudar här inne skriver om, istället skriva "svara senast" eller något liknande. Vad tycker ni?

O.S.A. är klassiskt och känns passande speciellt för bröllop och andra stora fester, men om folk inte fattar...? Och hur många säger att man "anhåller om svar" nuförtiden?

• Svar på tråden O.S.A. eller inte, det är frågan
  • Cuddly

det är faktiskt inte så svårt att ta reda på vad o.s.a. betyder, så jag tycker att ni borde ha det kvar. Om de känner sig förvirrade går det ju att höra av sig och fråga om inte annat.

• prickigkatt

Håller med, O.S.A är ju ett väldigt vedertaget begrepp och lätt att räkna ut vad det betyder om man inte vet, särskilt om det står ett datum efter. Annars får de väl googla

• Vi 3

Som jag skrev i ngn annan tråd, så skulle vi i efterhand hellre använt svar senast. Tycker också att osa är klassiskt och att det är det som ska användas, men vi har runt 20 pers som inte hört av sig. Vet inte om det är ren nonchalans eller okunskap. Svar senast kan inte misstolkas.

• prickigkatt

Vi 3 skrev 2010-03-15 08:17:58 följande:

Som jag skrev i ngn annan tråd, så skulle vi i efterhand hellre använt svar senast. Tycker också att osa är klassiskt och att det är det som ska användas, men vi har runt 20 pers som inte hört av sig. Vet inte om det är ren nonchalans eller okunskap. Svar senast kan inte misstolkas.
    Oj vad synd! Och vad konstigt ändå... Man tänker själv att det är helt uppenbart vad det betyder, särskilt då det står tillsammans med ett datum. Men är man osäker kan man självklart välja "svar senast" så är man ju på den säkra sidan.

Vi har många vänner som jag inte tror kommer ringa, för dessa umgås vi mycket med och det är underförstått att de kommer komma på bröllopet. Men det kanske inte var så du menade? =)
  • Vi 3

Nej, det är mest folk vi inte har så mkt kontakt med, typ BMs syskon. Alla som vi står nära har gladeligen hört av sig, "för så gör man ju" - farmors reaktion.

prickigkatt skrev 2010-03-15 08:32:51 följande:
    Vi 3 skrev 2010-03-15 08:17:58 följande:
    Oj vad synd! Och vad konstigt ändå... Man tänker själv att det är helt uppenbart vad det betyder, särskilt då det står tillsammans med ett datum. Men är man osäker kan man självklart välja "svar senast" så är man ju på den säkra sidan. Vi har många vänner som jag inte tror kommer ringa, för dessa umgås vi mycket med och det är underförstått att de kommer komma på bröllopet. Men det kanske inte var så du menade? =)
  • Sebastiána
    Cuddly skrev 2010-03-15 08:05:55 följande:
    det är faktiskt inte så svårt att ta reda på vad o.s.a. betyder, så jag tycker att ni borde ha det kvar. Om de känner sig förvirrade går det ju att höra av sig och fråga om inte annat.
    Man kan ju tycka det, men om de nu tror att de vet vad det betyder så googlar de ju inte. Om de är bombsäkra på att O.S.A. betyder att de ska bara ska höra av sig om de inte kommer (eller tvärtom) så kollar de ju inte upp det.
  • Fialotta 78

Vi kommer att skriva OSA, det är självklart för oss. Har faktiskt inte funderat på att vissa kanske inte vet vad som menas. Är rätt säker på att våra gästar vet vad OSA betyder men är man osäker så funkar ju Svar senast också.

• Sebastiána

Fialotta 78 skrev 2010-03-15 08:46:29 följande:

Vi kommer att skriva OSA, det är självklart för oss. Har faktiskt inte funderat på att vissa kanske inte vet vad som menas. Är rätt säker på att våra gästar vet vad OSA betyder men är man osäker så funkar ju Svar senast också.
    Jag hade inte heller några funderingar innan jag läste om det på BT. Det var självklart att skriva O.S.A. för oss.

Å ena sidan, å andra sidan...

Kanske är det en ålders-/generationsgrej? De flesta av våra gäster är över 35 och då är det kanske större chans att de vet vad det betyder eller? Alla bröllop jag varit på hittills har haft O.S.A i inbjudan, så de gäster vars bröllop jag varit på fattar det definitivt!
  • Dolly84

Jag har vetat vad osa betyder enda sen jag var ett barn! Det har väl lite med allmänbildning att göra? Tycker du ska skriva osa så att folk lär sig... Vi skrev det och de som inte hör av sig senast det datumet, tänker jag ringa upp och även informera lite fint vad det betyder ;)

• Sebastiána
    Dolly84 skrev 2010-03-15 09:32:59 följande:
    Jag har vetat vad osa betyder enda sen jag var ett barn! Det har väl lite med allmänbildning att göra? Tycker du ska skriva osa så att folk lär sig... Vi skrev det och de som inte hör av sig senast det datumet, tänker jag ringa upp och även informera lite fint vad det betyder ;)
    Tycker också att det hör till allmänbildningen - och jag tror att de flesta av våra gäster vet vad det betyder. I värsta fall får vi ringa till de som inte hört av sig och fråga. Vi ska bara ha 50 gäster så det är inte ett gigantiskt bröllop.
  • Jessika81

Ja, helst vill man ju bara ha allmänbildade gäster på bröllopet, så här skrivs inget annat än OSA heller (nej jag är inte så ironisk som det låter).
    Jag tror att även om man skriver "svar senast" så kommer inte alla att svara eftersom folk har för mycket runt sig och glömmer/är nonchalanta/tror att man tar för givet att de kommer etc.

• Sebastiána

Jag tror att man måste ringa och påminna en del hur man än gör. Man får så mycket information hela tiden, på jobbet och hemma, att det är svårt att hålla reda på allt ibland och lätt att missa något.

• Cuddly

Jag tänker så här också att efter som de flesta av era gäster är över 35 så borde många av dem ha varit på bröllop förr och därför också ha hört och veta vad osa betyder.

• Moirie

Vi skrev "vänligen låt oss veta senast X/X om ni kommer eller inte"

Vi resonerade som så att vi ville ha det så glasklart som möjligt. Knappt någon vi blev tvungna att påminna om svar. Om det hade med formuleringen att göra vet man ju förstås inte.

Svar på tråden O.S.A. eller inte, det är frågan