• Sebastiána

O.S.A. eller inte, det är frågan

Vi har tänkt skriva O.S.A. i vår inbjudan. För oss är det ett självklart uttryck att använda och vi vet mycket väl vad det betyder. Nu har jag förvirrat mig in i diverse trådar här på forumet och inser att det finns ganska många som inte alls vet vad O.S.A. innebär. Jag tror att alla på min sida vet vad det betyder men är inte 100% säker. Min BM är inte säker på att alla hans gäster vet vad man menar med O.S.A.

Nu börjar vi vackla lite. Ska vi, för att undvika de bekymmer en del brudar här inne skriver om, istället skriva "svara senast" eller något liknande. Vad tycker ni?

O.S.A. är klassiskt och känns passande speciellt för bröllop och andra stora fester, men om folk inte fattar...? Och hur många säger att man "anhåller om svar" nuförtiden?

• Svar på tråden O.S.A. eller inte, det är frågan
  • Sebastiána
    Cuddly skrev 2010-03-15 08:05:55 följande:
    det är faktiskt inte så svårt att ta reda på vad o.s.a. betyder, så jag tycker att ni borde ha det kvar. Om de känner sig förvirrade går det ju att höra av sig och fråga om inte annat.
    Man kan ju tycka det, men om de nu tror att de vet vad det betyder så googlar de ju inte. Om de är bombsäkra på att O.S.A. betyder att de ska bara ska höra av sig om de inte kommer (eller tvärtom) så kollar de ju inte upp det.
  • Sebastiána

Fialotta 78 skrev 2010-03-15 08:46:29 följande:

Vi kommer att skriva OSA, det är självklart för oss. Har faktiskt inte funderat på att vissa kanske inte vet vad som menas. Är rätt säker på att våra gästar vet vad OSA betyder men är man osäker så funkar ju Svar senast också.
    Jag hade inte heller några funderingar innan jag läste om det på BT. Det var självklart att skriva O.S.A. för oss.

Å ena sidan, å andra sidan...

Kanske är det en ålders-/generationsgrej? De flesta av våra gäster är över 35 och då är det kanske större chans att de vet vad det betyder eller? Alla bröllop jag varit på hittills har haft O.S.A i inbjudan, så de gäster vars bröllop jag varit på fattar det definitivt!
  • Sebastiána
    Dolly84 skrev 2010-03-15 09:32:59 följande:
    Jag har vetat vad osa betyder enda sen jag var ett barn! Det har väl lite med allmänbildning att göra? Tycker du ska skriva osa så att folk lär sig... Vi skrev det och de som inte hör av sig senast det datumet, tänker jag ringa upp och även informera lite fint vad det betyder ;)
    Tycker också att det hör till allmänbildningen - och jag tror att de flesta av våra gäster vet vad det betyder. I värsta fall får vi ringa till de som inte hört av sig och fråga. Vi ska bara ha 50 gäster så det är inte ett gigantiskt bröllop.
  • Sebastiána

Jag tror att man måste ringa och påminna en del hur man än gör. Man får så mycket information hela tiden, på jobbet och hemma, att det är svårt att hålla reda på allt ibland och lätt att missa något.

Svar på tråden O.S.A. eller inte, det är frågan