• Lillananna

Problem med "tärnan"

Jag behöver era råd.
    Och detta lååågnt lååågnt innan bröllopet ska ske.

Det började med att jag och min m2b förlovade oss. Min gamla bästis, som jag inte känner mig speciellt nära längre, sitter och pratar om det kommande bröllopet. Hux flux har hon utnämt sig själv till tärna för mig, och jag sitter där som ett fån.
    Jag har tänkt att "jo men det fungerar juh... Det blir nog bra" Men juh mer jag tänker på det så vill jag inte det.
    Jag är rädd för att hon dricker väldigt mycket, och behöver alltid bli omhändertagen när vi är på fest eller ute. Hon måste alltid ha maximal uppmärksamhet. Och så vidare osv.

Jag har en person som jag kommit väldigt nära den senaste tiden som jag litar till 200% på. som jag skulle vilja ha som tärna.

Men mitt problem är att jag inte vet hur jag ska säga till den första "tärnan" att "-Nej men det var aldrig jag som sa att du skulle vara tärna. Jag vill inte . Jag litar inte på att det blir min dag, eller att du inte blir tokfull, eller att du kommer kunna ta hand om de fåtal situationer som kan uppstå under dagen.".

Hur gör man det? ska man bara sticka huvudet i sanden och fråga den andra och låtsas att man glömt hennes egen utnämning? (det är nämligen inte alls min stil. Jag är den som alltid är rakryggad och säger vad jag tycker och tänker.... )

• Svar på tråden Problem med "tärnan"
  • 100703 M och B

Om ni fortfarande är vänner bör du ju kunna prata med henne och förklara hur du känner. Du behöver ju inte vara elak och säga att du är rädd att hon super bort hela dagen för dig, du kan bara säga att du känner att ni inte är lika nära längre. Samt att du har en person som du står väldigt nära idag som du faktiskt har tänkt dig skulle vara din tärna.

Att bara ignorera hennes egna utnämnande kan ju bli en ganska jobbig situation för både henne och dig framöver.

Om du tycker det känns olustigt så kan du ju alltid ha 2 tärnor?

• Jessika81

Ja, ha två tärnor! Det beror ju lite på hur känslig din gamla kompis är, men risken är ju att ni annars tappar bort varandra helt. Om hon blir ledsen för att du "byter" menar jag

• Lillananna

Alltså.. jag har tänkt tanken med två tärnor..
    en det känns fel... Eller alltså jag vet inte.. De känns som om jag gör något bara för att jag inte orkar vara "den elaka" i den här situationen. För att jag är för feg..
    Men ni har nog rätt.. Jag måste prata med henne... (ÅNGEST:) )
    Det är nog inte svårare än så..

• OomphGirl

jag har tänkt ha 4 tärnor...

• BrideBecks

Lite fräckt att utnämna sig själv till tärna så där. Även om man anses vara bästisar sen gamla tider. Tycker du ska prata med henne och säga som det är, även om det inte är lätt. Men stå på dig, det är ju hon som uppfattat situationen fel.

• Lillananna

BrideBecks.. det är lite så det känns.. Det känns lite så här man va fan.. det är väll mitt val.. Alltså jag gillar inte den här känslan av "va fan mitt bröllop mina regler" MEN VA FAN MITT BRÖLLOP MINA REGLER;)

Så som sagt. tack för råden.. måste nog ta mig i kragen och säga till henne.

• annaochmias

Mäh! Inte så lite fräckt av henne att bara anta att hon ska få vara tärna, tycker jag... Jag har en superbästis som är som en syster för mig (och jag för henne) men ingen av oss antog att vi skulle vara tärnor åt varandra eller gudmödrar åt varandras barn. Nu blev det ju faktiskt så ändå, men som sagt det var ju inte så att man antog något utan man får ju vänta på att bli tillfrågad...

• KatjaB

Eftersom du inte sa nåt på en gång, så blir det ju genast lite jobbigare att säga vad du hade tänkt.
    Så antingen får du vara rakryggad o säga som det är med risk för att hon blir sur. (är hon bjuden på bröllopet kanske hon dessutom kommer vara full och sur vilket inte är så jättekul kanske) eller så har du en till tärna och då får du ju den du ville ha och denna kompis mer "på köpet"

• Lillananna

alltså.. Då hon sa det kändes det inte som ett jätteproblem. Men jo jag störde mig även då på att hon antog och började planera sin klänning mm mm.. Jag hann lixom inte stoppa henne. Hur stoppar man en bulldozer???

Men jag har en idée. Jag vet att hon är sveriges mest fega människa när det kommer till "konfrontationer" och bråk så jag funderar på att istället för tt säga rakt ut "men du blir inte tärna BIATCH":) så säger jag att den andra personen kommer vara det. och antingen får hon då säga att hon tycker det är jobbigt, sorgligt, ledsamt what ever.. Eller så får hon gå och tjöta av sig hos vår gemensamma kompis, (stackars honom) som vet exakt varför och vad jag tycker..
    Någonstans kan jag känna att jag har aldrig sagt att hon ska vara det, jag har aldrig ens nämt något sådant. Att hon då antar får stå för henne, men att jag kan vara fair och berätta "tidigt" att det blir någonannan så hon får tid på sig att smälta det.

• roodeberg

Kan man säga såhär?
    ?Du jag vill bara dubbelkolla en grej med dig. För ett tag sen så pratade vi om mitt bröllop och jag fick uppfattningen om att du tog dig an rollen som tärna? *här svarar hon säkert ngt diffust*
    Jag vill bara vara övertydlig med att säga att jag tänker ha en tärna, men jag har frågat XX om hon kan vara det, vilket hon tackat ja till.
    Men visst missuppfattade jag dig tidigare, om att du sa att du skulle vara tärna va?? *spela lite dum*

• roodeberg

Eller säga ngt i stil med ?Nu äntligen har vi bestämt oss för vilka som ska vara marskalk och tärna! Det var inte lätt men vi ville fundera, så det är därför vi hållit det mer eller mindre hemligt till nu. Det blir Nisse och Lotta och vi är jättenöjda!?
    Då har du ju verkligen klargjort att du inte avlagt ngt löfte till henne om tärn-roll utan att ta upp hennes namn i detta. Är du med?

• KatjaB

den varianten gillade jag mer..

roodeberg skrev 2010-03-18 17:32:59 följande:
    Kan man säga såhär??Du jag vill bara dubbelkolla en grej med dig. För ett tag sen så pratade vi om mitt bröllop och jag fick uppfattningen om att du tog dig an rollen som tärna? *här svarar hon säkert ngt diffust*Jag vill bara vara övertydlig med att säga att jag tänker ha en tärna, men jag har frågat XX om hon kan vara det, vilket hon tackat ja till. Men visst missuppfattade jag dig tidigare, om att du sa att du skulle vara tärna va?? *spela lite dum*
  • Lillananna

ohh den sista varianten låter som ljuv musik i mina öron.
    Tack så jätte jätte jättemycket:)

• flassan

Usch vilket jobbigt problem...
    Jag skulle troligen bara undvika det hela..(Typiskt mig..)
    själva ska vi inte ha några tärnor utan kör med bara min son som ringbärare eller ngt sånt.. däremot är min bästa vän utsedd till ngn kombo av kordinatior och toastmaster haha (och HON är mindre glad för hon är nygravid och kommer således va spiknykter... haha men jag har erbjudit henne att hoppa av men hon vill ju ändå)

Däremot har vi FLERA gäster som bjudit in sig själva.. känns lite skumt.. men men

• mariaandersson4

Du har ingen syster som skulle kunna vara träna?
    Då kan du säga att du vill ha det enligt traditionerna? De är en bra ursäkt tycker jag..

• Lillananna

Jag har lagt det på is ett tag faktiskt.
    Hon, "tärnan", har lugnat ner sig lite. Och vi gifter oss trots allt inte förren i juni 2011 så jag har tid på mig känns det som.
    Sen har jag min backup plan att blir det förjobbigt igen så ber jag min kusin vara det. Och kan då självklart skylla på "du vet familjen blir besviken... Mamma ville verkligen det här och du vet hon har inte fått bestämma nästan något".
    Dessutom tar jag med mig både hon, som nu dessutom är gravid:), som jag vill ha och hon som angett sig själv att testa tårta i nästa månad så jag försöker.
    Börjar fundera på att kanske ha flera tärnor trots bara en bestman men jag vet inte.:)

Svar på tråden Problem med "tärnan"