• 5hjärtan

Helt oense!

Vi ska viga oss i Juli/aug (borgligt)
    Skulle skriva ut hindersprövnings papper och ser att vi ska lämna papper om efternamn samtigit (eller bör)

Nu till saken, vi är helt oense om det. Jag vill att vi heter samma, men jag vill av personliga själ behålla mitt. Men han vägrar byta bort sitt tråkiga vanliga. Mitt är iallafall lite ovanligt.

Vårat barn heter bådas efternamn, men jag vill att vi har ett, så det märks/känns att vi är en familj. Jag är traditionsenlig på så sätt, men inte så mycket att jag ska ta hans namn.
    Hur har ni löst namnproblemet?

• Svar på tråden Helt oense!
  • 100703 M och B

Det är ju svårt om han vägrar.. kan han tänka sig att ta ditt som ett mellannamn? Eftersom barnen har båda så kan ju ni som föräldrar också ha det. Har läst i någon annan tråd här på BT att det går att "lura" Skatteverket för egentligen får man inte ta bådas efternamn som mellannamn och behålla sitt eget, men det går. Har ett par kompisar som gjort just så.

I vårt fall blev det ganska så enkelt (efter att idén sjunkit in hos min sambo).. Vi har båda vanliga efternamn, han tyckte att vi skulle heta samma och eftersom kvinnan traditionellt tar mannens så tyckte han nog det var bäst. Jag sa som det var att eftersom båda våra namn är så vanliga så kände jag inte att det var så kul att gå igenom hela namnbyteskarusellen för att byta från ett -sson-namn till ett annat -sson-namn.

Jag föreslog istället ett gammalt släktnamn från hans sida som jag tycker är vackert och betydligt mer ovanligt än våra båda tillsammans. När hela idén sjunkit in så kom han själv efter någon månad och sa "Vi skulle ju kunna ta min farfarsmorfars namn som efternamn".

Jag blev jätteglad att han tyckte om tanken och kunde tänka sig att helt byta namn och för mig passar det ypperligt!

• fibobs

Våra barn heter mitt och hans efternamn.
    jag kommer heta lika som barnen.
    Han kommer att behålla sitt, då det är ett inarbetat namn i hans egna firma.
    Tror nog att vi kommer känna hos som en hel familj även om vi tjejer heter lika och han bara sitt.
    Så blir det nog här.

• 5hjärtan

Ja, det ser ut som vi också får ha våra namn som vi har.

Jag förstår att har man ett etablerat namn så är det bökigt, men ingen av oss har det.

Och släktnamn som det nämnes först så heter jag redan det, mina föräldrar tog pappas släkts namn. Jag blev extra känslig med detta efternamnsbök när min pappa gick bort.
    Bröllops drömmen dog samtidigt med pappa, medan efternamnet har så stor betydelse nu.
    (jag gjorde tom en fuling och spelade ut "min pappa " kortet.)
    men det lyckades inte heller. =(

Jag vill verkligen att han byter eller åtminstone erbjuder sig ta mitt namn som mellannamn...

• Vinter10

5hjärtan: usch vad jobbigt!

Sitter också i en liknande sits. Fast min sambo har OCKSÅ ett ovanligt namn. Surt... Han kommer aldrig byta så jag får göra det för att vi skall ha samma namn. Dock behåller jag mitt som mellannamn. Hade det varit det ombytta hade jag aldrig bytt, särskilt inte som det verkar betyda extra mycket för dig i och med din pappas bortgång. Om du står fast så kanske han så småningom ändå ändrar sig?
    Jag tror att du kommer sörja "förlusten" av ditt släktnamn mer än känslan av att hela familjen inte har samma namn.

• Jmms

Vi hade bestämt oss, var helt överens, om att båda två skulle heta bådas efternamn, men sen visade det ju sig att man inte fick det för skattverket. Ingen av oss vill ge med oss om efternamnen, så vi behåller våra gamla.

• fibobs

Men det är ju just det ni kan!!!
    Kolla tråden www.brollopstorget.se/Forum-1-76/m3685919.html
    Yeehaaa!!! :o)

Jmms skrev 2010-03-18 17:05:48 följande:
    Vi hade bestämt oss, var helt överens, om att båda två skulle heta bådas efternamn, men sen visade det ju sig att man inte fick det för skattverket. Ingen av oss vill ge med oss om efternamnen, så vi behåller våra gamla.
  • fibobs

Malin och Joel skriver:

Fick svar från skatteverket!

"Det går bra att heta som ni vill men då måste ni iförsta hand vid vigselns ingående behålla era efternamn sen byter du till hans namn som mellannamn , när det är klart så heter du som ni vill heta, då är det hans tur. Då byter han till ditt efternamn och behåller sitt ogifta namn som mellannamn. då heter ni lika, men men men om ni föder barn så får barnet bara ett efternamn och kan inte ta erat mellannamn, Det jag menar med detta är att om ni vill att barnen / barnet ska heta som er vänta med att ändra tills barnet , barnen är födda och då gör proceduren för er."

• FramtidaFruSandberg

jag vill egentligen att vi ska heta samma sak men tycker att hans efternamn i kombination med mitt förnamn låter som en torr gammal lågstadiefröken (och som 25-åring känner jag mig inte sådan). han vägrar ta något annat namn så jag tar hans namn men behåller mitt som mellannamn (tänker alltså kalla mig själv "Anna Karlsson Svensson")

• KatjaB

Jag förstår att ditt efternamn är viktigt för dig, men det känns lite väl ego att kräva att han ska ta ditt efternamn, om det är viktigt för dig att ni heter samma kanske du ska lägga till hans efternamn som mellannamn då?

• 5hjärtan

Jag vet att jag är lite ego. Jag kände det själv när jag skrev inlägget.
    Men, men jag vill verkligen behålla mitt efternamn. Och jag vill verkligen att vi heter samma. Samtidigt så har jag inte fått en bra förklaring varför han vill behålla sitt efternamn.
    Hade jag fått det hade jag inte surat så mycket. Men jag får bara "därför" till svar.

En annan sak, varför är det bara (oftast) tjejer som tar killens efternamn som mellannamn? Jag vet ingen kille som har två efternamn. hmm. Det är nog inte bara jag som är egoist!

Svar på tråden Helt oense!