Inlägg från: 100703 M och B |Visa alla inlägg
  • 100703 M och B

Helt oense!

Det är ju svårt om han vägrar.. kan han tänka sig att ta ditt som ett mellannamn? Eftersom barnen har båda så kan ju ni som föräldrar också ha det. Har läst i någon annan tråd här på BT att det går att "lura" Skatteverket för egentligen får man inte ta bådas efternamn som mellannamn och behålla sitt eget, men det går. Har ett par kompisar som gjort just så.

I vårt fall blev det ganska så enkelt (efter att idén sjunkit in hos min sambo).. Vi har båda vanliga efternamn, han tyckte att vi skulle heta samma och eftersom kvinnan traditionellt tar mannens så tyckte han nog det var bäst. Jag sa som det var att eftersom båda våra namn är så vanliga så kände jag inte att det var så kul att gå igenom hela namnbyteskarusellen för att byta från ett -sson-namn till ett annat -sson-namn.

Jag föreslog istället ett gammalt släktnamn från hans sida som jag tycker är vackert och betydligt mer ovanligt än våra båda tillsammans. När hela idén sjunkit in så kom han själv efter någon månad och sa "Vi skulle ju kunna ta min farfarsmorfars namn som efternamn".

Jag blev jätteglad att han tyckte om tanken och kunde tänka sig att helt byta namn och för mig passar det ypperligt!

Svar på tråden Helt oense!