• sun moon

min sambos bror..

Min sambos relation med sin bror har varit "trasig" i många år. Vad jag förstår så började det hela när hans bror skilde sig, då bar han sig väldigt illa åt mot hela sin släkt. Han bor också halva sverige bort. Några av min sambos syskon känner samma ang deras bror.
    Min sambo är också ganska känslig och blev rejält sårad och hade bestämt sig för att INTE bjuda honom på bröllopet.

Igår så frågade hans lillasyster om han skulle bjuda deras bror och hon sa att hon tyckte att han skulle göra det + att äldsta systern hade sagt att hon kommer fast han blir bjuden.. äldsta systern hade sagt tidigare att hon aldrig kommer att vistas i samma hus som han.. någonsin..

När min sambo hörde detta så blev han osäker på hur han ska göra. Han är också rädd för att deras bror ska ställa till med bråk på bröllopet.. vilket är mindre trevligt :/

Vill gärna ha era åsikter.. ska man låta bli att bjuda honom?

Eller ska man bjuda honom bara för att han är en bror?

De har inte pratat med varandra sedan i somras och när de har kontakt så mår min sambo väldigt dåligt.

• Svar på tråden min sambos bror..
  • fibobs

Vi hade samma dilemma, men med gamla vänner.
    Vi bröt med dom för ett tag sedan, och har inte sett dem på närmare ett halv år nu. Och ses vi så gör vi det kanske två ggr per år.
    Även om vi varit bekanta med dessa i 14 år, och varit på deras bröllop, så kommer vi inte bjuda dem.
    Vi umgås inte nu, och varför ska vi då göra det på ett bröllop?
    Nu är det visserligen släkt du har problem med, men jag känner bestämt samma sak.
    Bjud honom inte.
    Lycka till
    // xxxx

• SueAnne

Jag tycker inte att ni skall bjuda honom. Det är inte ert ansvar att hans mamma skall träffa honom, det är vuxna människor vi pratar om.

Det är er bröllopsdag och ni skall ha den bästa dagen det är möjligt att få. Bjud då inte in någon som ens potentiellt kan förstöra detta.

• Casmel

Vi skulle inte ha bjudit honom!

• JustMeAndMyLove

Vi har samma problem med min pappa.
    Han skulle säkert dyka upp men antingen skulle han bli full eller ställa till en scen. Han skulle också inte dra sig för att försöka göra hela tillställningen till nått om honom.
    Vi kommer inte bjuda min pappa, vilket många tycker är "fel". Men det är helt enkelt så att blodsband inte är mer än nått annat. Vi vill ha människor vi älskar omkring oss. Vi vill välja de vi verkligen vill dela den här upplevelsen med och det, för mig, går före att man "borde bjuda alla i släkten".

Lycka till :)

• Dejli

Klurigt dilemma... jag förstår hur du tänker. Hur länge sedan är det ni pratade sist? Skulle han vara resonabel om ni pratade med honom innan, och förklara hur ni tänker? Skulle han vara tacksam över att få en andra chans och att få komma på bröllopet?

Om han ärligt är ledsen över hur det blivit tidigare och kan sköta sig, om de andra syskonen är villiga att ge honom en chans och låta det vara er dag och inte dra upp gammalt groll och framförallt om ni känner att det är värt en chans... Då kanske det kan vara ett tydligt sätt att visa att man vill reparera sin relation med honom.

• sun moon

Han visar sig inte ledsen över det som har hänt utan låtsas som inget har hänt. Han ringde en gång i somras men mest för att gnälla över att min sambo inte hör av sig och min sambo mår dåligt av hans gnäll..

Min sambo har försökt ringa en gång.. skickade kort från Rom i höstas och berättade att vi förlovat oss.. han har inte hört av sig igen, och ringde inte igår när min sambo fyllde år. Så jag tycker inte att han själv försöker reparera något.. och jag tycker ju som min BM att det borde komma från hans bror.

• sun moon

Jag har aldrig träffat honom men tydligen är han en typ som kan få i sig lite för mkt och ställa till med bråk. Det vill man ju INTE riskera. Särskilt när relationen är ansträngd med alla syskonen.

Jag "kommer iaf om han kommer".. är inte samma som att "det ska bli roligt att han kommer och roligt att träffa han igen"

• VincitOmnia

Alla är inne på rätt spår. Bjud honom INTE.

Vi bortser från delar av släkten då vi aldrig träffas eller hörs på telefon.

Er dag, inte hans...

/Johan

• TheD

BJud inte den karln! Ha bara folk med som inte kommer förstöra för er. Min fästmans mamma kommer inte vara bjuden av en massa anledningar. Finns ingen anledning att bjuda någon som man inte gillar, hatar, kommer dra ner leenden totalt (spec på bröllop) osv...

:D

• pandis81

Vi är i precis samma sits som er.
    Det är också min m2b bror som är saken och även hans äldre syster som mer eller mindre alltid har haft en dyster relation till varandra under våra 10 år.

Vi har nu bara en månad kvar och inbjudningarna har gått ut sen länge, vi valde bjuda dom bägge för att vi vill ändå att familjen ska vara samlad en dag som denna. Och är det nu så att dom inte kan hålla sams på efterfesten, för i kyrkan tar jag för givet att dom kan hålla käften så kommer jag inte vara den sista som säger åt dom kan jag lova.

Då åker dom ut bägge två och jag kommer be dom fara och flyga långt åt ***** efter det.
    Men jag hoppas att dom kan hållas sams coh vi har gjort bordsplaceringen så att dom sitter i varsin ände av lokalen. Och förhoppningsvis så reser sig väl inte bägge samtidigt för att ta mat eller så. Och jag hoppas att bägge kan uppföra sig som vuxna folk.

Men jag förstår eran situation. Och jag hoppas att ni kan njuta av eran dag.

• NiVi

Måste nog gå emot alla andra. Kan ni inte se det som en chans att få familjen hel igen? Nu är kanske jag lite partisk men att fira min bröllopsdag utan mina bröder är inte en möjlighet för mig, för precis som ni säger så är en bror alltid en bror(på gott och ont). Kan ni inte träffa brodern innan och prata igenom allt och se till att alla "scener" är avklarade innan?

• sun moon

Min sambos bror vill inte prata igenom allt.Utan allt ska sopas under mattan.. och vad kan då poppa upp på en fest när det finns alkohol?

Svar på tråden min sambos bror..