• sun moon

Hur göra med passet?

Om man vill åka på bröllopsresa typ redan på måndagen för att komma iväg från allt, hur gör jag med pass och nytt efternamn? Det tar ju 1 vecka för dom att fixa nytt pass. Hur har ni gjort? Går det att fixa passet tidigare?

• Svar på tråden Hur göra med passet?
  • Troll10

Kanske inte jätteroligt, men om du bokar resan i ditt gamla namn går det bra att åka på gamla passet...

• Superstarfia

Så länge det står samma namn i passet som på biljetten är det ok..

jag ska åka på min bröllopsresa måndagen efter bröllopet och får helt enkelt åka som mitt nuvarande namn... trist, men så är det...

• miaik

sun moon:

Det går ju inte att fixa ett pass i ett namn man inte har.. Man får åka i sitt gamla namn helt enkelt. Du kan ju ändå kalla dig Fru XX fast det inte står det i passet.

• patrikoannika

Har varit ute för exakt samma sak.

Åker man så nära inpå bröllopet så GÅR det helt enkelt inte att boka i det nya namnet. Det är en omöjlighet eftersom det tar ca 1 månad för det nya namnet att träda i kraft (eller hur man ska säga..) och för att få ett nytt pass så måste det nya namnet vara anmält och klart.

Så tyvärr...

Vi bokade (glada och kära..) vår bröllopsresa i vårt nya gemensamma efternamn. Meeeen när vi sedan insåg detta var det bara att boka om i våra gamla namn.

Trist, men sant.

• sun moon

tack för svaren Får helt enkelt ha det gamla namnet då :P

• Mirey

Jag undrade samma sak men bestämde mej för att låta bli att ändra efternamn direkt efter bröllopet utan tar det hela med skatteverket efter resan... går detta ör gör jag helt fel??! Har inte skickat in anmälan om efternamnsbyte men hindersprövningen har gått igenom...

• angelasbrollopsyra

Hej
    Det tar minst fyra veckor innan du kan åka bröllopsresa i ditt nya namn. Vi gifter oss 29maj och åker på bröllopsresa 7juli. Bröllopsresan har jag bokat i mitt nya namn. Det blir väldigt tight att få ett pass i mitt nya namn men jag ska ligga som igel på skatteverket och vigselförrättaren (som lämnar in pappren om intyg att vi ingått äktenskap) =)

• sköldis10

Vi gifter oss i maj och ska åka i sep..men jag behåller mitt efternamn men tar hans också..då behöver jag alltså inte skaffa nytt pass?? På bokningen står ju bara mitt efternamn..

Hängde ni med??

• Superstarfia
    sköldis10 skrev 2010-03-20 09:05:27 följande:
    Vi gifter oss i maj och ska åka i sep..men jag behåller mitt efternamn men tar hans också..då behöver jag alltså inte skaffa nytt pass?? På bokningen står ju bara mitt efternamn..Hängde ni med??
    Jo, efter resan bör du byta pass.. eftersom du gjort en ändring i din identitet...
  • Pärlis

Jag tyckte att jag läste på skatteverkets hemsida att om man skickar in namnbytesblanketten samtidigt som hindersprövningen så får man namnet vid vigseln. Det måste väl innebära att namnet träder i kraft då och inte efter en månad? Eller är jag helt ute och cyklar?

• fiffen

Jag pratade med skatteverket igår, då det är en månad mellan vigsel och resa för oss tyckte hon att jag skulle boka i mitt nya namn. ligga på skatteverket efter en vecka och föklara varför det var bråttom och sedan ligga på polisen så att passet gick igenom fort också. om pappren om namnbyte var inskickade i samband med hindersprövning skulle det gå mycket fortare sa hon. men jag måste erkänna att jag är lite nervös.. men nu är det försent att ändra.. i alla fall flyget :P

• Snufflan

Visst namnet träder i kraft vid vigseln men det kommer inte att registreras hos skatteverker förren vigselförättaren har skickat in pappret på att ni gift er. Säg att ni gifter er en lördag då kommer prästen att posta papprena på måndag, är posten snabb så kommer det in på tisdag annars på onsdag till skatteverket. På skatteverket har dom en hel del att göra, säker olika i olika kommuner o så men det tar säker en vecka innan dom kommer till att registrera in erat namnbyte.

Pärlis skrev 2010-03-20 11:10:40 följande:
    Jag tyckte att jag läste på skatteverkets hemsida att om man skickar in namnbytesblanketten samtidigt som hindersprövningen så får man namnet vid vigseln. Det måste väl innebära att namnet träder i kraft då och inte efter en månad? Eller är jag helt ute och cyklar?
  • sköldis10
    Superstarfia skrev 2010-03-20 09:09:59 följande:
    Jo, efter resan bör du byta pass.. eftersom du gjort en ändring i din identitet...
    Ja precis..jag gör ett nytt pass sen..tänkte de var onödigt nu då jag egentligen heter samma..så slipper jag ju slänga ut 500:- på pass..de kan jag ju göra nästa gång det går ur..
Svar på tråden Hur göra med passet?